Jag har en träsvarv av för mig okänt märke har förmodligen varit i någon form av skolverksamhet den liknar en solberga.
Men jag vill köpa svarvchuckar hur kan man då kolla viken gänga jag behöver. Kollade med gängtolkar som kommer från biltema men alla var för små.
Hur kollar man även vilken MK kona man har. Borde väl räcka med att mäta längd och största diameter? vill även köpa borrchuck. Det är samma kona till min pelarborrmaskin.

Pär

Mät gängor/tum och diameter ev. vinkel på gängan och ring till Sifverts Skruv. AIt. så kollar du vilka gängor Axminster har Och hittar specen på dem på nätet och jämför vilken gänga som passar.
MK finns specade på Wikipedia så du kan kolla där. oftast 2-4 på de maskinerna.

Det är f.ö. en jättegrov gänga på min svarv också. Kanske vanligt.

Morsekonan är med största sannolikhet MK 2

Gängorna var mycket svårare har fortfarande inte hittat. Jag kollade på axminsters svarvchuck som heter Evolution SK114 som jag vill ha och där finns det 25 olika storlekar på gängor att välja emellan.

Pär

Redigerat:
Mät ytterdiametern med ett skjutmått. Om ytterdiametern till exempel är 30 mm är det troligt att gängan är M30. Sedan måste man avgöra stigningen. Mät hur långt det är mellan gängtopparna (stigningen). Om det är millimetergänga blir det lättare att avgöra om du mäter mellan 10 toppar och sedan delar det måttet med tio. Om det är 15 mm mellan tio toppar så kallas gängan M30X1,5.
Om det är en tumgänga så mäts ytterdiametern på samma sätt. Läs av på tumskalan och avgör ytterdiametern. Till exempel om den är 19,05 mm så är gängan 3/4". Sedan mäter man stigningen i antal gängor per tum (tpi=threads per inch). Ställ skjutmåttet på 1 tum= 25, 4mm och räkna antalet gängtoppar som ryms på en tum. Om det i detta exempel ryms 16 gängor så är gängan 3/4"x16tpi. Hoppas det gick att förstå.

amatörsmurf skrev:
...Om det är millimetergänga blir det lättare att avgöra om du mäter mellan 10 toppar och sedan delar det måttet med tio...
Delar med nio blir det väl?

bygga_bo skrev:
Delar med nio blir det väl?
Man mäter lämpligen avståndet mellan två toppar med 10 dalar emellan :)

Jag har mätt båda sidorna på drivdubben (kan svarva större skålar på utsidan av maskinen). På insidan av svarven är gängans ytterdiameter 31.15 mm gängstigning ca 3.5mm +- någon tiondel väldigt svårt att se. Det går inte att mäta hur många gängor det är per tum efter som det inte är så lång sträcka med gängor. Det närmaste jag kommit är en tum gänga som heter 1 1/4"UNC. Men den gängan har en ytterdiameter på 31.7. Kan vara slitage som gör att det bara är 31.15 men jag tycker att det är lite väl mycket, eller så är det så enkelt att det är medvetet gjort med så stort glapp. På utsidan var det lättare ytterdiametern är 25.4 gängstigning är 3.0 blir då 1" UNC.
Hittade en liten blå bok i verkstan som heter Handbok för verkstadsmekaniker i den står ju allt, hade glömt att jag har den.

Nu gäller det bara att hitta motsvarande gänga på svarvchucken som har 1 1/4" UNC gänga.

Pär

Det verkar ju mest troligt att det är UNC 1 1/4" . Det stämmer ganska bra med stigningen också som blir 3,62 om man räknar om det till millimeter. Problemet blir att UNC har 7 gängor per tum och Axminsters chuckar som är 1 1/4" har 8 gängor per tum (3,18 mm). Jag känner inte till dessa gängor, men det är många år sedan jag sysslade med detta. Svårt fall.

Eftersom din svarv liknar en Solberga kan du väl skicka en bild till Kilebrands Produktion AB som tillverkar Solberga. De borde kunna tala om vilken svarv du har och vilken gänga det är.

Tack amatörsmurfen skall kolla upp det.

Pär

Jag har surfat runt lite och hittar bara 1 1/4 8 tpi och inte 7 tpi.
Skall absolut ringa i morgon måndag.

Pär

Meddela gärna hur det gick. Skulle vara intressant att höra.:)

Kilebrandts är i Italien denna vecka. Skall ringa dem på måndag för att se vad dom har. Kan bli så att man får tillverka en adapter.

Pär

Tur för dem som får vara i Italien. I värsta fall kan det bli att tillverka en adapter. I så fall kan det vara ett tips att kontakta industriprogrammet på närmaste gymnasieskola. Det kan vara en bra övningsuppgift för någon elev.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.