Daniel Östberg skrev:
Om du får sliprosor med Excenterslip så beror det oftast på 1 av 3 saker.
1 du trycker för hårt
2 du vinklar maskinen
...
OK, men det är ju det jag säger, jag har inte den skickligheten.
Är ju egentligen en skrivbordsnisse.

Och hur lätt är det att inte "vinkla" maskinen? Det räcker ju med någon mm/någon grad fel så får man ett "hack" i ytan.

Nej, nu till vårsäsongen blir det en sådan här:
FS_280FS_280--Hero_1_Mobile.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men excenterslipen duger fint med lammullshätta när båten skall få sin vårputs :)

Redigerat:
Vänt här lite något stämmer inte knockonwood.:) Man får inte ett hack av att vinkla eller vingla lite med excenterslipen. Med en excenterslip får man finare yta än skak slip typ planslipen med samma rörelse med händerna och lika dant sandpapper. Det är inte för inte som alla använder excenterslipen speciellt i lackerings sammanhang. Där använder man bara den typen av maskiner.
Det är nästan så att jag börjar fundera på om vi pratar om samma typ av maskin. Är det så att du provat en excenterslip som varvar upp skivan som en vinkelslip om man håller den i luften. Men när man sätter den mot trät så går den ner i varv och gör det den skall göra. Farsan hade en sådan av märket Metabo.
Funderar på om det kan vara handhavande fel men du har ju slipat förr så det tror jag inte. Du har nog bara haft otur eller använt någon märklig maskin.
Men har man en maskin som har stort hus med en 125 mm platta kanske det blir vingligare, har själv aldrig provat en sådan. Men har två med 150mm och en med 125 och upplever inte det du beskriver.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
pär h skrev:
Vänt här lite något stämmer inte knockonwood.:) Man får inte ett hack av att vinkla eller vingla lite med excenterslipen...
Nej, det är ju det jag säger, jag är bättre på att sitta vid skrivbordet och nöta armbågarna än att hantverka.
Jag är alltså rejält besviken på resultatet av mitt fina matbord i 2" massiv furu som jag slipade och lackade härom året. Slipmärkena är väldigt tydliga i lite släpljus.
Men om det beror på Parkinson, för grovt slippapper eller allmän klantighet vet jag inte.
Vad jag vet är att jag saknar min gamla 115 mm AEG-slip som höll min tiometers mahognybåt i fint skick.
Det var IOD N55, den bästa och vackraste båt jag har haft. Byggd på Bjarne Aas Yachtverft i Fredrikstad 1964.

• Gilla
pär h
  • Laddar…
Det var en fin båt

Någon blandar ihop excenterslipar med vanliga rotationsslipar. Excenterslipar är dåliga på avverkning och lämnar inga synliga märken efter sig och rotationsslipar avverkar kanske lite väl snabbt ibland.

Cheesen
norrbottenssnickaren skrev:
Någon blandar ihop excenterslipar med vanliga rotationsslipar. Excenterslipar är dåliga på avverkning och lämnar inga synliga märken efter sig och rotationsslipar avverkar kanske lite väl snabbt ibland.
Nog kan man få sliprosor från en Excenterslip. Blir väldigt tydligt om man är onogran och har ett smutsigt papper och slipar för att polera upp högglans så blir det finfina sliprosor.

tror nästan det vanligaste felet är att man varvar upp slipen i luften och sen sätter med den, då blir det ofta en kraftig avverkning precis i början..

Nja, har en AEG som är helt opålitlig.
Sliprosor — mest hela tiden! Kornstorlek, tryck, rörelsemönster — inget verkar ha någon betydelse. Föser jag omkring den som om den vore en jävla kattunge KANSKE det inte blir sliprosor, men det kan lika gärna bli en massa spiraler i ytan på ämnet, oavsett vad jag gör.
Jag har ingen erfarenhet av bättre slipar (var det någon som skrek Rotex?) men så här uselt hoppas man ju att Bosch/Festool/Makita med flera inte presterar.

Just nu försöker jag bestämma vad som är det bästa jag kan köpa utan att begå ekonomiskt verktygsharakiri. Tror inte det blir billigt...

//Ronnie

trattalask
Jag har en bosch gex125-150. Kanonbra maskin, välfungerande dammuppsamling och små vibrationer gör att man kan jobba länge.

• Gilla
iSnobben
  • Laddar…
Tobas skrev:
Jag har en bosch gex125-150. Kanonbra maskin, välfungerande dammuppsamling och små vibrationer gör att man kan jobba länge.
Kör med en likadan, grymt nöjd! Men ingen budgetslip direkt...

trattalask
iSnobben skrev:
Kör med en likadan, grymt nöjd! Men ingen budgetslip direkt...
Nej, det är nog synd att säga. Men en fröjd att använda.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.