Jag har ett del projekt jag behöver slipa och den batteridrivna borr/såg/slipmaskinen jag har är för svag. Tex ett helt bord och hela våran trappa behöver slipas upp men jag vill inte slösa för mycket på det.
Är det "värt" att köpa någonting som den här:
https://www.jula.se/catalog/verktyg...iner/elektriska-multislipar/multislip-010088/
Eller är sådana där "multi" verktyg inte hållbara nog att investera i? Det finns ju något som den här vid samma pris:
https://www.jula.se/catalog/verktyg...skiner/elektriska-planslipar/planslip-010089/
Vad rekomenderar ni som faktiskt har lite mer erfarenhet med sånt?
Är det "värt" att köpa någonting som den här:
https://www.jula.se/catalog/verktyg...iner/elektriska-multislipar/multislip-010088/
Eller är sådana där "multi" verktyg inte hållbara nog att investera i? Det finns ju något som den här vid samma pris:
https://www.jula.se/catalog/verktyg...skiner/elektriska-planslipar/planslip-010089/
Vad rekomenderar ni som faktiskt har lite mer erfarenhet med sånt?
Jag köpte den billigaste excenterslipen biltema hade. Med den slipade jag 32kvm ekparkett två gånger. 1 gång med 40 korn och en med 240 korn.
Efter dt så slipade jag planken till matbordet och dom var täckta med kalk ca 5mm tjockt. Det dammade som satan och lagret i bottenplattan började gnissla.
Jag plockade ut det och gjorde rent och fettade in det. Den går fortfarande men jag tror ett nytt lager vore på sin plats.
Så mitt råd är att kolla på deras slipmaskin.
MEN tänk på att dom billigare är inte lika bra avvibrerade. Jag slipade golvet i sträck och jag hade så ont i händerna. Vita fingrar är hemskt. Så med en billig maskin, pausa varje kvart.
Efter dt så slipade jag planken till matbordet och dom var täckta med kalk ca 5mm tjockt. Det dammade som satan och lagret i bottenplattan började gnissla.
Jag plockade ut det och gjorde rent och fettade in det. Den går fortfarande men jag tror ett nytt lager vore på sin plats.
Så mitt råd är att kolla på deras slipmaskin.
MEN tänk på att dom billigare är inte lika bra avvibrerade. Jag slipade golvet i sträck och jag hade så ont i händerna. Vita fingrar är hemskt. Så med en billig maskin, pausa varje kvart.
Är det större ytor inomhus i en fastighet man lever i dagligen skulle jag verkligen titta på att maskinen har möjlighet med dammutsug som verkligen gör mycket för för både arbetsmiljön och levnadsmiljön.
Sen är vibrationerna som evojenza skriver en väldigt viktig aspekt och där anser jag billiga maskiner har en förmåga att fela. Ljudnivåer är även den en aspekt om än lättare att skydda sig emot.
Själv hade jag troligen valt en excenterslip till trappen och bordet, mer för att det är en versatil maskin. Till kanter och hörn en multimaskin.
Köper man en bra maskin så finns den där i sin låda nästa gång man skall till och göra något och med slipmaskiner så ÄR det stor skillnad på en kvalitetsmaskin och en billig rackare. Har själv en excenter och multimaskin från Bosch gröna serie som bara ligger då ljudet, vibrationerna samt effektiviteten är så mycket sämre än min andra slipmaskin från Festool och multimasterns från Fein - Den investeringen är däremot ganska radikal och kan tyckas onödig för ditt arbete.
För de pengar som Jula's maskin kostar kan det vara värt att prova? Testa, utvärdera och skriv vad du tycker här på BH - det kan ju vara så att det är en underbar maskin för pengen.
Slipa är tråkigt och jobbigt och tar tid - Var själv på två trappsteg i min trapp innan jag insåg att jag struntar i det och helt sonika köper en ny trapp, står lite längre ned på listan just nu bara.
Sen är vibrationerna som evojenza skriver en väldigt viktig aspekt och där anser jag billiga maskiner har en förmåga att fela. Ljudnivåer är även den en aspekt om än lättare att skydda sig emot.
Själv hade jag troligen valt en excenterslip till trappen och bordet, mer för att det är en versatil maskin. Till kanter och hörn en multimaskin.
Köper man en bra maskin så finns den där i sin låda nästa gång man skall till och göra något och med slipmaskiner så ÄR det stor skillnad på en kvalitetsmaskin och en billig rackare. Har själv en excenter och multimaskin från Bosch gröna serie som bara ligger då ljudet, vibrationerna samt effektiviteten är så mycket sämre än min andra slipmaskin från Festool och multimasterns från Fein - Den investeringen är däremot ganska radikal och kan tyckas onödig för ditt arbete.
För de pengar som Jula's maskin kostar kan det vara värt att prova? Testa, utvärdera och skriv vad du tycker här på BH - det kan ju vara så att det är en underbar maskin för pengen.
Slipa är tråkigt och jobbigt och tar tid - Var själv på två trappsteg i min trapp innan jag insåg att jag struntar i det och helt sonika köper en ny trapp, står lite längre ned på listan just nu bara.
Nu kommer jag låta som en idiot men vad är skillnaden mellan en excenterslip och en planslip? Jag menar, jag googlade på det och jag ser liksom skillnaden men vad är användningsskillnaden? Jag fick för mig att en planslip var vad jag behövde, har jag fel?slacker skrev:Är det större ytor inomhus i en fastighet man lever i dagligen skulle jag verkligen titta på att maskinen har möjlighet med dammutsug som verkligen gör mycket för för både arbetsmiljön och levnadsmiljön.
Enkelt kan man väl säg att en planslip "skakar" medan en excenter både roterar och skakar, en excenter tar betydligt mer medan planslipen kan stickas in i hörn typ... väldigt förenklat, själv använder jag sällan planslip
Precis! Instället för att bara "vibrera" så roterar den och "skakar" - Kanske rätta ordvalet är att den "oscillerar"?leby skrev:
excenter är snabbare ja, eftersom den roterar så är pappret runt, du kan alltså inte komma in i hörn .... visst är oscillerar rätt ord men tänkte att det kanske var enklare att förstå med roterar och skakar... 
sen är det nog sant att en planslip inte lika lätt skapar "vågor" om man är oförsiktig eftersom den tar lite långsammare
sen är det nog sant att en planslip inte lika lätt skapar "vågor" om man är oförsiktig eftersom den tar lite långsammare
Ja när det gäller avverkning så är en excenter fenomenal. Ett 40 på furu så går det undan 
Men ett gott råd är att kläm och känn på maskinerna och hitta en som passar i handen. Och köp bra slippapper. Det är värt att lägga pengar på pappret.
Det finns billiga som funkar och billiga som är skit. Jag brukar köpa bosch och Pirahna (stavning?) som gör av B&D.
Dom funkar bra. Sen har jag testat ett som var för att slipa i färg. Dom vanliga papprena geggade igen sig men det gjorde inte detta. Så kolla på förpackningen vad pappret är avsett till.
Sen till hörnen köpte jag en slipmus av märket "Falke" på Jem och fix. Den var på erbjudande så jag tänkte testa.
En fin låda att förvara den i ingår till alla deras verktyg och sen har den 3 års garanti. Visst, den skakar också och väsnas men vem slipar utan hörselskydd??? Lite musik i lurarna så rullar jobbet på.
Jag är mycket nöjd med den. Ett bra budgetköp.
Men ett gott råd är att kläm och känn på maskinerna och hitta en som passar i handen. Och köp bra slippapper. Det är värt att lägga pengar på pappret.
Det finns billiga som funkar och billiga som är skit. Jag brukar köpa bosch och Pirahna (stavning?) som gör av B&D.
Dom funkar bra. Sen har jag testat ett som var för att slipa i färg. Dom vanliga papprena geggade igen sig men det gjorde inte detta. Så kolla på förpackningen vad pappret är avsett till.
Sen till hörnen köpte jag en slipmus av märket "Falke" på Jem och fix. Den var på erbjudande så jag tänkte testa.
En fin låda att förvara den i ingår till alla deras verktyg och sen har den 3 års garanti. Visst, den skakar också och väsnas men vem slipar utan hörselskydd??? Lite musik i lurarna så rullar jobbet på.
Jag är mycket nöjd med den. Ett bra budgetköp.
Produkter som diskuteras: "hörselskydd"
Plastskylt hörselskydd Systemtext
Skylt i plast, 210 x 297 mm
101 kr inkl moms
Läs mer
Efter att mycket aktivt försökt plåga ihjäl en black & decker excenterslip i över 10 år tröttnade jag på vibrationer och köpte en Bosch GEX 125-150. Har inte ångrat mig en sekund. Inte billigaste maskinen, men livet är för kort för att använda dåliga verktyg.
(Men för det priset som den gamla versionen av b&d KA 191EK kostade så måste jag dock rekommendera den som bra köp. )
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Excenterslip funkar inte om man t.ex. skall slipa en bordsskiva inför omlackning.
Det är omöjligt att undvika sliprosor och ojämnheter, det blir lite som att köra med en vinkelslip junior.
(Minns med saknad min gamla AEG planslip med 115 mm bredd som jag hade när jag höll på med träbåtar.
Med den slipade man till en verkligt jämn yta.Får nog bli något sådant snart igen. Har nu en liten billig Skil, som vibrerar något helvetiskt)
Det är omöjligt att undvika sliprosor och ojämnheter, det blir lite som att köra med en vinkelslip junior.
(Minns med saknad min gamla AEG planslip med 115 mm bredd som jag hade när jag höll på med träbåtar.
Med den slipade man till en verkligt jämn yta.Får nog bli något sådant snart igen. Har nu en liten billig Skil, som vibrerar något helvetiskt)
Har aldrig fått några sliprosor med excentern? Vitsen med excenterslipens rörelse är ju att undgå sliprosorna?KnockOnWood skrev:Excenterslip funkar inte om man t.ex. skall slipa en bordsskiva inför omlackning.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Om du får sliprosor med Excenterslip så beror det oftast på 1 av 3 saker.KnockOnWood skrev:
1 du trycker för hårt
2 du vinklar maskinen
3 trasigt papper.
Finns även några ovanliga anledningar som att slipplattan är lös eller axellagringen dålig. Har en festool på jobbet som slipat rosor sen den var ny pga dålig axellagring.