29 280 läst ·
28 svar
29k läst
28 svar
Slipa borr eller slänga (söker borrslip)?
Tyvärr är det bara en ytlig beskrivning av hur det fungerar. Det var 23 år sedan jag pluggade metallurgi på KTH, så för en noggrannare beskrivning skulle jag behöva fräscha upp kunskaperna något. Jag jobbar numer främst med keramiska material.
En kul grej är att det sedan några år finns stämjärn i HSS. Tidigare har det inte funnits någon produkt med tillräckligt små korn (kristaller) som har gjor det möjligt att få till den skärpa som krävs för seriöst vassa eggar som stämjärn kräver. Men nu gör det som sagt det:
http://www.fine-tools.com/high-speed-steel-chisels.html
En kul grej är att det sedan några år finns stämjärn i HSS. Tidigare har det inte funnits någon produkt med tillräckligt små korn (kristaller) som har gjor det möjligt att få till den skärpa som krävs för seriöst vassa eggar som stämjärn kräver. Men nu gör det som sagt det:
http://www.fine-tools.com/high-speed-steel-chisels.html
Inte minst får man ju en insikt i att vi alla sysslar med lite olika grejer om dagarna.
Anlöpa t.ex. har inget med att slipa knivar i min profession.
Men åter till frågan.
Hur slipar man med vinkelslip?
Vad har ni för trissa och inte minst hur åstadkommer ni så att inte de stackars borren börjar flaxa bort när man sätter slipen till? Rörkäftar på skruvstäd eller något annat smidigt?
Men åter till frågan.
Vad har ni för trissa och inte minst hur åstadkommer ni så att inte de stackars borren börjar flaxa bort när man sätter slipen till? Rörkäftar på skruvstäd eller något annat smidigt?
Experter på metallurgi lär på samma premisser avfärda alla för borrslipning specifikt avsedda maskinerEnd skrev:Experter på metallurgi kommer nog att avråda vinkelslip. Själv använder jag vinkelslip då jag nästan alltid behöver akutslipa ute på fält och vinkelslip finns nästan alltid med i verktygslådan. Det funkar och ibland blir man frestad att ändra eggvinkeln för snabbare borrning, men det blir slö lika fort också.
Tormek + deras borrjigg lär däremot slinka igenom som godkänd, men man får ju ha en del borr att slipa, för att kunna motivera den kostnaden
Produkter som diskuteras: "borrjigg"
Borr- och skruvjigg Wolfcraft
Jigg för dolda skruvar
830 kr inkl moms
Läs mer
Haha, som före detta expert inom borrtillverkning måste jag meddela att jag kollade på Tormeks jigg och slipteknik, och var inte jätteimponerad. Jo, det finns en fasettering som ger en spetsig centrumdel som inte borde dansa runt på arbetsstycket, men det finns ingen skärande egg som tar bort material i mitten. Det betyder att man måste trycka undan materialet i mitten med sk. "brute force". Ett korrekt slipat borr har egg hela vägen in i centrum, även om man av geometriska skäl får lite elaka skärvinkar i där.thomasx skrev:
Medlem
· Stockholms Län
· 702 inlägg
Brukar själv dra av borrar (mest flata tränborrar) med diamantfilen, känns som dom blir lite vassare ett tag.
Träborrar av den vanliga modellen med skruv brukar gå att vässa med en vanlig fil. De är anlöpta ganska mjuka.
Järnborrar i storlekar från 2,5 till 31 mm vässer jag på frihand på en smärgel (bänkslip). En gammal Koneteollisuus med trefasmotor och 80 korns aluminiumoxidskiva. Borrar under 2 eller 2,5 mm är för små så man ser inte att vässa ordentligt och 31 mm är största järnborren jag har så jag vet inte hur folk vässer stora borrar. Naturligtvis brukar jag kyla i en vattenskopa.
Det finns bra jiggar för borrvässning men de flesta konstruktionerna som allmänt säljs verkar vara totalt värdelösa. Ofta fungerar de bara så länge smärgelstenen är splitterny och plan det vill säga för högst ett halvdussin borrar eller så ger de fel släppningsvinkel. Om man skall ha en riktigt bra jigg måste man sannolikt ut med en hel del pengar eller så blir det att bygga en jigg själv.
Järnborrar i storlekar från 2,5 till 31 mm vässer jag på frihand på en smärgel (bänkslip). En gammal Koneteollisuus med trefasmotor och 80 korns aluminiumoxidskiva. Borrar under 2 eller 2,5 mm är för små så man ser inte att vässa ordentligt och 31 mm är största järnborren jag har så jag vet inte hur folk vässer stora borrar. Naturligtvis brukar jag kyla i en vattenskopa.
Det finns bra jiggar för borrvässning men de flesta konstruktionerna som allmänt säljs verkar vara totalt värdelösa. Ofta fungerar de bara så länge smärgelstenen är splitterny och plan det vill säga för högst ett halvdussin borrar eller så ger de fel släppningsvinkel. Om man skall ha en riktigt bra jigg måste man sannolikt ut med en hel del pengar eller så blir det att bygga en jigg själv.
Man startar rondellen och håller den sedan men vänsterhand och kapskivan uppåt och slipar borren med högerhand.maglag skrev:Inte minst får man ju en insikt i att vi alla sysslar med lite olika grejer om dagarna.
Men åter till frågan.
Man slipar på skivan en bit in från kanten. Sen tar man o putsar till spets och baksida skär med skivan.
Måhända, men just det är inget som metallurgen anmärker påmattiasp skrev:Haha, som före detta expert inom borrtillverkning måste jag meddela att jag kollade på Tormeks jigg och slipteknik, och var inte jätteimponerad. Jo, det finns en fasettering som ger en spetsig centrumdel som inte borde dansa runt på arbetsstycket, men det finns ingen skärande egg som tar bort material i mitten. Det betyder att man måste trycka undan materialet i mitten med sk. "brute force". Ett korrekt slipat borr har egg hela vägen in i centrum, även om man av geometriska skäl får lite elaka skärvinkar i där.
Sen är ju faktiskt skärhastigheten nära noll i centrum, så även om skärvinklarna skulle vara möjliga att åstadkomma så kör det liksom ihop sig ändå. Men det vet ju vi som kan det där med "jag skär"....mattiasp skrev:Haha, som före detta expert inom borrtillverkning måste jag meddela att jag kollade på Tormeks jigg och slipteknik, och var inte jätteimponerad. Jo, det finns en fasettering som ger en spetsig centrumdel som inte borde dansa runt på arbetsstycket, men det finns ingen skärande egg som tar bort material i mitten. Det betyder att man måste trycka undan materialet i mitten med sk. "brute force". Ett korrekt slipat borr har egg hela vägen in i centrum, även om man av geometriska skäl får lite elaka skärvinkar i där.
Passerade denna idag av en slump:
[video=youtube;jizK1OzKR1g]https://www.youtube.com/watch?v=jizK1OzKR1g[/video]
Holzmann borrslip för 688 riksdaler helt enkelt.
http://www.swedendro-tools.se/shop/product/borrslip-3-13mm?tm=produkter&sm=ovrigt/ovrigt
[video=youtube;jizK1OzKR1g]https://www.youtube.com/watch?v=jizK1OzKR1g[/video]
Holzmann borrslip för 688 riksdaler helt enkelt.
http://www.swedendro-tools.se/shop/product/borrslip-3-13mm?tm=produkter&sm=ovrigt/ovrigt
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden