7 693 läst ·
28 svar
8k läst
28 svar
Skyddsglasögon, tips, råd och erfarenheter
Köpte 3m´s skyddsglasögon model "Marcus Grönholm" , solglasögon, kan verkligen rekomendera dessa.
Dom immar inte igen om man råkar bli svett...
Samt att de trycker inte någonstans.
Samma modell finns även med transparanta glas.
Sedan är ett mycket stort plus, dom är riktigt snygga!!
Dom immar inte igen om man råkar bli svett...
Samt att de trycker inte någonstans.
Samma modell finns även med transparanta glas.
Sedan är ett mycket stort plus, dom är riktigt snygga!!
Jodå, inga problem med att förstå Elvis. Får se när jag har vägarna om bara...
Sundström såg också intressanta ut. Kan inte riktigt tolka säljtexten om de även skyddar mot t.ex. damm eller om det "bara" är "stänk" som dom menar.
Sundström såg också intressanta ut. Kan inte riktigt tolka säljtexten om de även skyddar mot t.ex. damm eller om det "bara" är "stänk" som dom menar.
Hade vägarna förbi en av de tyska byggvarukedjorna och hittade ett par som kändes bra. Har dock inte testat dom på riktigt ännu så jag kan inte säga annat än att dom känns bra och jag tror de ska stå emot damm etc.
Tänkte ju åka till den finska kedjan men nu blev det inte så Elvis. Ska ändå ta mig en titt nästa gång - med en pappa som blivit blind på ena ögat kan jag inte annat än att uppmana alla att inte slarva med skydd...

Tänkte ju åka till den finska kedjan men nu blev det inte så Elvis. Ska ändå ta mig en titt nästa gång - med en pappa som blivit blind på ena ögat kan jag inte annat än att uppmana alla att inte slarva med skydd...

Renoverare
· Gävleborg
· 8 193 inlägg
Snälla, ge mig tips på skyddsglasögon som går att använda utan att de immar igen innan man knappt hunnit sätta på sig dem...! "öppna" skyddsglasögon är vad jag söker!
//Patrik
//Patrik
Medlem
· Halland
· 4 435 inlägg
När jag ar ung motorcyklist i början av 80-talet (ni vet när hockeyfrilla och axelvaddar var inne...) lärde jag mig snabbt att:
1) Visir är gjorda av plast som snabbt blir repig om man tar på den eller använder putsduk. Lägg glasögonen i vatten ev med diskmedel och sjölj dom sedan rena. Detta är A och O för att slippa repor med åtföljande reflexer.
2) På den tiden fanns det knappt anti-immedel, men man lärde sig att en tunn hinna diskmedel löste problemet. Numera finns det riktiga medel.
Alltså, unvik repor för kontrastens skull och se till at behandla med imhämmande medel.
Bara mina tips för skötsel av optisk plast.....
/Anders
1) Visir är gjorda av plast som snabbt blir repig om man tar på den eller använder putsduk. Lägg glasögonen i vatten ev med diskmedel och sjölj dom sedan rena. Detta är A och O för att slippa repor med åtföljande reflexer.
2) På den tiden fanns det knappt anti-immedel, men man lärde sig att en tunn hinna diskmedel löste problemet. Numera finns det riktiga medel.
Alltså, unvik repor för kontrastens skull och se till at behandla med imhämmande medel.
Bara mina tips för skötsel av optisk plast.....
/Anders
@patrik_hed
Jag letade också efter öppna skyddsglas som inte immar igen och jag hittade Cats imfria på clas ohlsson. Supernöjd, de bästa skyddsglasögon jag har haft, funkar även bra tillsammans med hörselskydd.
http://m.clasohlson.com/se/Skyddsglasögon-CAT/Pr347410002
Jag letade också efter öppna skyddsglas som inte immar igen och jag hittade Cats imfria på clas ohlsson. Supernöjd, de bästa skyddsglasögon jag har haft, funkar även bra tillsammans med hörselskydd.
http://m.clasohlson.com/se/Skyddsglasögon-CAT/Pr347410002
Produkter som diskuteras: "hörselskydd"
Hörselskydd & hörselkåpor
I den här samlingen hittar du vårt sortiment av hörselskydd & hörselkåpor.
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 108 inlägg
Jag kör med Oakley SI M-Frame 3.0. Bågarna är gjorda för att bära under kåpor och linsens utformning gör att de sällan immar igen. Vidare håller linsen mycket hög optisk kvalitet och håller militära specar för att motstå splitter. Det finns många linser att välja mellan då de är utbytbara. Kostar visserligen en hel del men jag tycker att det är värt det.
Fredrik
Fredrik
Innan jag blev så gammal att jag behövde slipade skyddsglasögon på jobbet körde jag med zekler 235, en modell som bekvämt nog är gjord för oss med lite mindre skalle. Innan jag hittade dem var det hopplöst att få tag på några med tight passform för oss som inte behöver ha plats för så mycket i huvudet.
Jag använder Pyramex PMX slim som passar bra till min skalle. Har testat glasögon utan mjuk näsbrygga förut och det funkar inte för mej.
Jag beställde "skidglasögon" men dom gick inte att använda tillsammans med andningsmasken 3M 7500. Så jag beställde en andningsmask med visir istället, en kinakopia på 3M 6800 från Aliexpress + skyddsfilm till visiret. Den är bökig att ta på så den blir nog inte använd så ofta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag beställde "skidglasögon" men dom gick inte att använda tillsammans med andningsmasken 3M 7500. Så jag beställde en andningsmask med visir istället, en kinakopia på 3M 6800 från Aliexpress + skyddsfilm till visiret. Den är bökig att ta på så den blir nog inte använd så ofta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Isolera yttervägg i lättbetong, tips och råd!
Isolering -
Tips på hur man kan rädda denna ytterdörr till mitt förråd?
Fönster & Dörrar -
Tips på spiraltrappa som kan anpassas – eller kombinerad spiral/rak?
Byggmaterial & Byggteknik -
Rädda renoverat sekelskifteshus lite - behöver tips
Byggnadsvård -
Tips & råd maskincarport
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus