Inte ens om jag skulle valla skidorna ...

Avslutningsvis så kan jag meddela att det blev en Festool ETS 150/3 som hämtades igår.

Nu återstår att hitta lite tid till att slipa och den stora vetenskapen att välja slippapper. Det följde med några stycken med olika kornstorlek så jag börjar väl där. Rubin och Brilliant tror jag det var i paketen.

Nästan 6 år senare så ställs jag inför samma val som TS.

Anledningen till att jag hamnat på ETS 150 är pga att den verkar ha en bra dammhantering och nästan odelat positiva recensioner, har inga övriga Festool men prövar gärna.

Förutsättningarna är att jag förmodligen bara kommer att ha en (dyr) excenterslip, har så smått börjat hobby-bygga lite möbler och annat bra att ha till hemmet.

Kommer till att börja med att bli någon/några bokhyllor, någon bänk, samt lite lådor och annat.
Har även något bord som behöver slipas till lite lätt. Små lådor och sådant antar jag att man kanske ändå handslipar.

Har idag ingen hyvel så kommer i alla fall initialt att bygga med färdiga limskivor eller planhyvlat, det mesta kommer nog att bli oljat, vaxat eller helt obehandlat. En liten del målat möjligtvis.

Har varit inställd på 150/3 ett tag, men efter att ha läst på diverse forum så verkar det som att en del tycker att 150/5 fungerar bättre om man bara tänker ha en excenterslip (snabbare resultat och lite bättre avverkning), det finns även de som säger att man inte ser någon skillnad på resultat mellan dessa två, och andra hävdar tvärtom att det visst blir skillnad och att 3mm rotationen då är att föredra för en finare yta.

Känner mig helt enkelt lite förvirrad i frågan.

Ni som har 150/3 eller 150/5, eller som har använt dessa, vad har ni för erfarenheter?

/ David

Mirka deros/ceros säger jag, bara för det är så tråkigt med festool hela tiden.

Kul att denna kom upp igen. Till att börja med så får jag väl skriva under på det som phl säger i sitt första svar, inlägg #2 i denna tråd:
phl skrev:
Först och främst, ETS150 är den bästa slipmaskin jag använt...
Jag har aldrig ångrat det köpet och blir fortfarande glad när jag tar fram maskinen för att slipa något. Med dammsugare inkopplad är det i stort sett dammfritt.

Angående skillnaden mellan 150/3 och 150/5 så sa en försäljare jag pratade med den gången att 150/5 sålde han mest till snickerier som i princip slipar på accord. Då kan den aningen snabbare avverkningen ha betydelse men knappast annars. 150/3 används tydligen också mycket av billackerare vilket bör ge en fingervisning om vilket resultat man kan få.

Är det trä du skall slipa så funkar 5mm. Om man vill ha en finare yta så går man upp i en kornstorlek bara.
Jag personligen tycker 3mm är för långsam.
Vet att min billackerare inte använder mindre än 5mm

Jag vet också att du skulle bli nöjd med vilken som helst av dom två :).

Tack för era svar, det blir ju inte lättare att bestämma sig när alla tycker olika =)
Lutar nog åt en 150/3 nu ändå, skulle jag behöva något som avverkar snabbare och grövre så får det väl bli ett inköp till vid ett senare tillfälle.

/ David

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.