7 593 läst ·
12 svar
8k läst
12 svar
Skruvautomat eller nya skruvdragare?
Hej
Behöver lite hjälp av er med erfarenheter vad jag ska satta på i maskinväg..
Om dryga 3 veckor ska jag ta över efter snickarna som rest stommarna, tillbyggnation på huset och garage.
Jag och farsgubben ska fixa insidan, isolera, plasta, skivor osv.
Men det den stora frågan som jag inte blir klok på är det här med maskiner, har sneglat mycket på skruvautomater, men är lite osäker på hur bra/smidiga de är?
Har summerat att det är ca 390kvm som ska täckas med OSB+gips. (Träreglar, inget i plåt).
OSB tänkte jag skruva först med 41mm spånskiveskruv och sedan på med gips och samma längd fast gipsskruv. Räknat ut att med ca 20skruv per lager och m2 blir det i runda slängar 8000skruv per sort.
Har två 18V skruvdratgare, en Hitachi och en AEG, båda med dubbla 2ah batterier men är osäker på om det räcker, alternativet jag funderar på är att köpa en vettig skruvautomat eller 1-2 till skruvdragare.
Vad säger ni med erfarenheter, är det smidigare, vinner man mycket tid med skruvautomat?
Om JA, tips på maskiner. Sladd eller batteri? Känns lite risky med batteri då vi kommer stå och skruva säkert 12 timmar per dag när det är dags för det.
På skruvdragarna kör jag med gips-bits som stoppar innan man drar sönder skivan, antar att det finns något bra stopp på skruvautomterna? Orkar de med att dra osb i träreglar? Segt norrländskt trä inget snabbväxande här inte
Behöver lite hjälp av er med erfarenheter vad jag ska satta på i maskinväg..
Om dryga 3 veckor ska jag ta över efter snickarna som rest stommarna, tillbyggnation på huset och garage.
Jag och farsgubben ska fixa insidan, isolera, plasta, skivor osv.
Men det den stora frågan som jag inte blir klok på är det här med maskiner, har sneglat mycket på skruvautomater, men är lite osäker på hur bra/smidiga de är?
Har summerat att det är ca 390kvm som ska täckas med OSB+gips. (Träreglar, inget i plåt).
OSB tänkte jag skruva först med 41mm spånskiveskruv och sedan på med gips och samma längd fast gipsskruv. Räknat ut att med ca 20skruv per lager och m2 blir det i runda slängar 8000skruv per sort.
Har två 18V skruvdratgare, en Hitachi och en AEG, båda med dubbla 2ah batterier men är osäker på om det räcker, alternativet jag funderar på är att köpa en vettig skruvautomat eller 1-2 till skruvdragare.
Vad säger ni med erfarenheter, är det smidigare, vinner man mycket tid med skruvautomat?
Om JA, tips på maskiner. Sladd eller batteri? Känns lite risky med batteri då vi kommer stå och skruva säkert 12 timmar per dag när det är dags för det.
På skruvdragarna kör jag med gips-bits som stoppar innan man drar sönder skivan, antar att det finns något bra stopp på skruvautomterna? Orkar de med att dra osb i träreglar? Segt norrländskt trä inget snabbväxande här inte
Produkter som diskuteras: "gipsskruv"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
Batterierna klarar ni er på tror jag. Annars kan det vara skönt med en liten paus. För trött i fingrarna kommer ni bli. Jag hade ringt upp cramo eller liknande och hyrt en automat. Det går mycket snabbare och är smidigare. Att köpa en är onödigt om du inte kommer gipsa mycket mer efter det. En billig automat strular ganska ofta med laddmekanismen när den ska mata fram nästa skruv. Har egen erfarenhet av detta.
Vila fingrarna har vi inte lyxen att göra, många m2 att färdigställa och det är bara för oss att köra järnet i 4v för att få så mycket gjort som möjligt har nämligen en liten baby som tänkt komma ut snart (ur frun!), så jag vill gärna hinna förbereda så mycket som möjligt innan dess
. Beräknat 8v bort 
Hyra var ju inte en helt dum ide, kanske är en sådan där maskin som mest blir liggande efteråt.
Köpa är inte uteslutet, att köpa det billigaste tänker jag inte göra men vill ju helst inte lägga 6-7 tusen om det inte verkligen är värt det heller. Men vinner det oss mycket tid kan jag helt klart överväga det. 3-4 tusen känns dock bättre om det blir köpa. Är fortfarande helt förvirrad över vad man ska gå på..
Skruvdragare är så mycket lättare att veta, behöver inga stora klumpar på flera hk, maskiner med 2ah batterier är helt ok för vårt arbete. Hellre lätta och lagom starka.
evojenza, tack för förlaget, ska kolla vad Cramo har medans jag söker info om ev köp. Ska ju ändå hyra gips-lyft och byggställning.
Hyra var ju inte en helt dum ide, kanske är en sådan där maskin som mest blir liggande efteråt.
Köpa är inte uteslutet, att köpa det billigaste tänker jag inte göra men vill ju helst inte lägga 6-7 tusen om det inte verkligen är värt det heller. Men vinner det oss mycket tid kan jag helt klart överväga det. 3-4 tusen känns dock bättre om det blir köpa. Är fortfarande helt förvirrad över vad man ska gå på..
Skruvdragare är så mycket lättare att veta, behöver inga stora klumpar på flera hk, maskiner med 2ah batterier är helt ok för vårt arbete. Hellre lätta och lagom starka.
evojenza, tack för förlaget, ska kolla vad Cramo har medans jag söker info om ev köp. Ska ju ändå hyra gips-lyft och byggställning.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Skruvautomat tveklöst. Går mycket snabbare och enklare. Det enda jag ångrar är att jag inte köpte en ännu tidigare
Köp en beggad automat, kan du sälja den när du är färdig sen, ja köpte en sladd makita för 1500 spänn på böocket, tänkte sälja den när ja var klar, men var så sjukt nöjd med den att den hellre får samla damm tills nästa projekt ! För verktyg kan man helt enkelt inte få för mycket av, vetenskapligt bevisat 👍
Själva skruvandet tar inte så lång tid som man tror. Det går skapligt snabbt även med en vanlig skruvdragare. Så det är i praktiken inte så mycket tid att spara på automaten.
Jag skulle tro att de flesta hempulare lägger mer tid på att fundera på vilken skruvautomat de ska köpa än vad de tjänar i tid med den.
Om det ska gå undan kan du skaffa en spikpistol och spika fast OSB:n i stället. Där kan du spara tid. Du kan för övrigt spika fast gipsen också.
Jag skulle tro att de flesta hempulare lägger mer tid på att fundera på vilken skruvautomat de ska köpa än vad de tjänar i tid med den.
Om det ska gå undan kan du skaffa en spikpistol och spika fast OSB:n i stället. Där kan du spara tid. Du kan för övrigt spika fast gipsen också.
Med så mycket OSB och gips hade jag köpte eller hyrt en automat. Jag köpte en Festool DWC på Axminsters julrea för ett år sedan och är nu klar med den. Lär inte tappa så mycket pengar när jag säljer den några tusen skruv senare. Inga problem att dra i skruv i OSB på träregel. Vad gäller batteri så lär det inte va något problem. Min hinner ladda upp nästa batteri (med råge) innan det som används tar slut.
Fördelen med Festool DWC är att du behöver inte trycka på knappen och trycka mot materialet. Utan du trycker bara maskinen mot materialet och maskinen startar. Sen stannar den när skruven är idragen.Skulle du behöva skruva i mer så trycker du bara bitsen mot skruven och skruven pulsas i. Tyst och fin är den med. Men nu är sista skruvarna dragna för min del, tyvärr, man blir så klad av att plocka fram och använda den.
Köp en beggad och kräng igen när du är klar, det hade jag gjort ifall jag inte snubblade över denna. =)
Fördelen med Festool DWC är att du behöver inte trycka på knappen och trycka mot materialet. Utan du trycker bara maskinen mot materialet och maskinen startar. Sen stannar den när skruven är idragen.Skulle du behöva skruva i mer så trycker du bara bitsen mot skruven och skruven pulsas i. Tyst och fin är den med. Men nu är sista skruvarna dragna för min del, tyvärr, man blir så klad av att plocka fram och använda den.
Köp en beggad och kräng igen när du är klar, det hade jag gjort ifall jag inte snubblade över denna. =)
Jo, det är mycket det som är problemet när det ges råd om verktyg. Någon frågar om råd hur han ska lösa ett konkret problem, och han får ett råd utifrån vad rådgivaren tycker är roligt.Tobas skrev:
I det här fallet har TS en konkret tidsbudget, och, förmodar jag, även en ekonomisk budget. Ska han åka fram och tillbaka och hämta och lämna hyrmaskiner ett par gånger så tar det längre tid än vad han sparar på maskinerna.
Man fokuserar gärna fel när man ska bedöma tiden. Just att dra i skruvarna verkar kanske väldigt drygt, men det är ett litet delmoment. Själva hanterandet: mäta, kapa, lyfta, bära, justera etc tar mycket längre tid. För att inte tala om att spackla och slipa...
Så mitt råd: Skaffa ett par Talmeter för att mäta och markera. Skaffa nåt bra hjälpmedel för att markera hålen för eldosorna. Skaffa nåt verktyg för att pressa gipsplattorna mot taket. Spika fast OSB:n med spikpistol. Skruva gipsen, fast med kortare skruv; 25mm räcker. Skruva bara i OSB:n, bry dig inte om att träffa reglarna. Lej in proffs som spacklar och slipar.
andersmc skrev:Jo, det är mycket det som är problemet när det ges råd om verktyg. Någon frågar om råd hur han ska lösa ett konkret problem, och han får ett råd utifrån vad rådgivaren tycker är roligt.
I det här fallet har TS en konkret tidsbudget, och, förmodar jag, även en ekonomisk budget. Ska han åka fram och tillbaka och hämta och lämna hyrmaskiner ett par gånger så tar det längre tid än vad han sparar på maskinerna.
Man fokuserar gärna fel när man ska bedöma tiden. Just att dra i skruvarna verkar kanske väldigt drygt, men det är ett litet delmoment. Själva hanterandet: mäta, kapa, lyfta, bära, justera etc tar mycket längre tid. För att inte tala om att spackla och slipa...
Så mitt råd: Skaffa ett par Talmeter för att mäta och markera. Skaffa nåt bra hjälpmedel för att markera hålen för eldosorna. Skaffa nåt verktyg för att pressa gipsplattorna mot taket. Spika fast OSB:n med spikpistol. Skruva gipsen, fast med kortare skruv; 25mm räcker. Skruva bara i OSB:n, bry dig inte om att träffa reglarna. Lej in proffs som spacklar och slipar.
Tror du satte fingret på mycket i ett och samma svar
Absolut finns det en budget som både är tids- och så klart ekonomisk relevant. Hade ekonomin inte spelat någon roll hade jag fortfarande varit delaktig i varje moment, men troligen haft en mindre armé med proffs som såg till att allt var klar innan ankomst av bebis.
Talmeter är check, har till och med två i reserv sedan tidigare byggen. Hole-in-one har fungerat rätt bra tidigare för eldosor, lite segare att få perfekt passning på osb av någon anledning, men det går relativt smärtfritt. Har redan bokat en taklyft, för gips. Samt en arbetsställning till garaget där det blir lite höjd.
Det där med att köra med spikpistol kan ju vara en ide, men samma sak där är att inköp i sådant fall krävs. Har en äldre Biltema modell som fungerat hyfsat att spika panel med men jag är skeptisk till att använda densamme till osb. Dels pga "minsta längden" på spik är runt 55mm och dels för att det är nog svårt att justera kraften trots ganska jämn kompressor.
Skruv passar mig dock bättre, är mer förlåtande när något hamnar fel vilket det alltid någon gång gör
Inbillar mig att man hinner dra in fler skruvar med en automat, om de nu är så smidiga, än att man står där och fipplar med skruvar som måste träffa prefekt på bitsen för att stanna kvar på en vanlig skruvdragare. Sedan är ju en annan fråga hur smidigt är det att ladda automaten med skruvband och hur ser ekonomin ut för skruven på band.
Att hitta en bättre begagnad av något märke som jag känner igen är inte helt lätt, inte ens på blocket.
Dewalt, Makita, Festool, Milwaukee, Hitachi, AEG, Bosch, Fein, Hilti.. (jag missar säkert flera) känns OK.
Men det som verkar finnas av på blocket är "Senco" som jag aldrig hört talas om tidigare..
Fanns en fräch bosch för 4000kr nu, men då lägger jag nästan hellre tusen-femtonhundra extra på en helt ny.
Spackel och sandpapper (till maskinerna) är inte speciellt dyrt, men ack så tidskrävande. Men även här är det ju en balansgång mellan tid/ekonomi genom att ta in proffs.
Tackar samtliga för tips, även om alla svar inte direkt relaterar till mitt problem så är det värdefullt att veta vad ni som använder maskinerna tycker om de. Det enda man är lite orolig över som frågeställare är att det är sällan folk klankar ner på sina egna saker när man gjort dyra inköp, på något sätt lär man sig gilla alla köp och hittar positiva sidor..
Klaga på leverantörer är däremot något jag tycker alla är rätt bra på så fort något är fel!
Inte i denna tråden men i övrigt
Produkter som diskuteras: "Hole-in-one"
Hole-in-One
Hole In One underlättar arbetet med att montera plattor och paneler över el- och VVS-dosor genom sitt patenterade magnetsöksystem. Systemet är designat för att göra det enklare att hitta och montera dolda el- och VVS-dosor, och är särskilt
Läs mer
Försök att hitta en begagnad skruvautomat, eller köp en ny som du sedan säljer..
http://www.toolab.se/produkt/6842-Makita-Skruvautomat-25-55mm
Alternativet är såklart att hyra om du vill det.
Du sparar ofantligt mycket tid på att köra med bandat skruv kontra lös skruv.
http://www.toolab.se/produkt/6842-Makita-Skruvautomat-25-55mm
Alternativet är såklart att hyra om du vill det.
Du sparar ofantligt mycket tid på att köra med bandat skruv kontra lös skruv.
Jag hyrde en automat över en helg och köpte en låda bandad gipsskruv. Kommer inte ihåg hur många skruv det var men runt 1500 kan det ha varit och det kostade totalt 500:-
Köpa en ny maskin och sälja den känns som slöseri. (Min åsikt.) Vad andra har lyckats med är jag inte intresserad av att höra.
Eftersom jag uppfattade att tid är en bristvara så har nog TS inte tid att sitta och vakta blocket hela dagarna
Köpa en ny maskin och sälja den känns som slöseri. (Min åsikt.) Vad andra har lyckats med är jag inte intresserad av att höra.
Eftersom jag uppfattade att tid är en bristvara så har nog TS inte tid att sitta och vakta blocket hela dagarna
Redigerat:
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Har satt gips och OSB på en ovanvåning och köpte en bagagnad sladdautomat från Makita på blocket för 1500 spänn. Tror inte att jag överdriver om hastigheten gick upp en faktor tio mot att fippla med skruvar och vanlig dragare. Tror att jag skulle kunna sälja den vidare för samma pris om jag ville och ångrar inte köpet en sekund. En annan fördel för mig som oftast jobbar själv är att automaten förenklar då jag kan hålla skivan på plats med en hand, exempelvis i ett snedtak, och sedan fösta den med ett par skruv med andra handen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden