Stefan1972 skrev:
Hårdlöda galvplåt gör man nog inte, då behövs gassvets och då ryker galvet och jag kan livligt föreställa mig att det blir tokigheter med lodet så näe. Det kan man utesluta helt.
Tvärt om, hårdlödning av galvplåt går utmärkt, om personen som gör jobbet är hyfsat bra på att hålla rätt temperatur blir det inte varmt nog för att bränna galvningen (och småfläckar där man klantat sig går täcka med lod för att slippa oskyddade områden). Tokigheter med lodet blir det inte heller, zink (som används till galvaniseringen) är redan en huvudingridiens i vanligt hårdlödningslod.

Svetsning av galvat kommer däremot alltid sluta med oskyddad plåt omkring fogen, galvningen ska slipas bort före svetsning så man slipper andas in zinkångorna när galvningen bränns bort av svetsvärmen.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Ja det beror på priset, Bra svets den här kempaken.

Klydda inte till det med cyklonbygget!

Har framgångsrikt byggt en Pentzcyklon i vanlig "plastisol" från plåtslagaren i byn. Cyklonen nitades med blindnit från insidan för att få fogarna så släta som möjligt. Allt tätades innan nitning samt vid behov efteråt med MS-polymer. Det blir slätt, går fort och kravet på passning är inte lika högt då man drar ihop allt ordentligt med nitarna.

På det stora hela använde jag samma mått och fogmåner som Pentz kalkylark spottar ur sig. Möjligen att jag hade lite längre "fingrar" till ena flänsen i skarven mellan nedre tratten och den cylindriska biten med inloppet. Detta då jag vek ena flänsen runt den andra flänsen och drog nit genom hela paketet.

Jag har byggt en liten Pentz-cyklon till grovdammsugaren i vanlig 1mm plåt. Ihop svetsat med Mig-svets. Plåtarna kant mot kant. Inget överlapp alltså. Tyckte det gick bra. Rostfri plåt är hårdare att bocka än vanlig enligt min erfarenhet.

att tigga med pinnsvets går hyfsat om din pinnsvets har stöd för lift-tig så man slipper scratch starta arcen manuellt. Men du har ingen kontroll på värmen annat än på själva svetsen för ngn fotpedal har du inte. Det är lite mekigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.