4 508 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
Hur får man chucken sitta ordentligt i stativborrmaskinen MK3
När jag använder stativborrmaskinen till att fräsa tex aluminium så blir det lite vibrationer så lossnar chucken i MK3 ändan (i B18 ändan sitter den fast).
Jag brukar slå fast det med en gummiklubba.
Är det någon som har tips?, är nybörjare på sådan här
Jag brukar slå fast det med en gummiklubba.
Är det någon som har tips?, är nybörjare på sådan här
Mk3 eller morsekona utan dragstång eller mutter som trycker den uppåt är ej gjorda för att fräsas i. Din maskin är alltså inte tänkt att fräsas med. Morsekona är utmärkt för borrning o sitter fast hårdare när trycket i borrats längdriktning ökar, men klarar ej tryck i sidled.
Manualen till min pelarborr (med morsekona) säger att man helt enkelt monterar den genom att trycka chucken mot bordet med höjdratten så att den pressas på konan. Det ska inte behövas några slag alls.
//Ronnie
//Ronnie
Ett tips jag fick av mina äldre kollegor var att krita konan innan man trycker i den. (Vanlig tavelkrita) Jag skulle plana på baksidan av hål och fick inte mk-konan att hålla kvar verktyget då det bara drog och inte tryckte. Allt mycket noga rengjort med industriell avfettning och rentorkat. Men med lite krita gick det sedan som en dans.
Jag håller med Daniel N
Maskiner som är byggda att fräsa med har någon form av mekanisk låsning.
Förrförra ägaren till min Arboga hade tydligen inte förstått det här och alldeles förstört konan antagligen genom att fräsa och köra loss konan gång på gång på gång. Vi blev tvungna att brotcha om konan för att få borrarna att hållas fast vid vanlig borrning.
Maskiner som är byggda att fräsa med har någon form av mekanisk låsning.
Förrförra ägaren till min Arboga hade tydligen inte förstått det här och alldeles förstört konan antagligen genom att fräsa och köra loss konan gång på gång på gång. Vi blev tvungna att brotcha om konan för att få borrarna att hållas fast vid vanlig borrning.
Precis som nämnts ovan, din morsekona är inte gjord för att fräsa med. Framförallt inte aluminium som kommer ge rejält med kraft i fel riktning (eftersom du kör med väldigt positiva verktyg).
Jag har för mig att vissa morsekonor ska ha ett extra hål i sig för att kunna fixeras med en pinne/skruv av något slag. Kanske går det att borra ett eget hål för det, men det är inte alls optimalt.
Jag har för mig att vissa morsekonor ska ha ett extra hål i sig för att kunna fixeras med en pinne/skruv av något slag. Kanske går det att borra ett eget hål för det, men det är inte alls optimalt.
Klicka här för att svara