phl skrev:
Så där ja, hämtade ut Lilla Klyvyxan på Posten igår. Helt rätt val!

Trots att vikten var samma som några yxor jag stod och kände på på Bauhaus känns Gränsforsyxan lättare och smidigare. Antar att det har med balans (och placebo?) att göra. Högg upp lite vresiga vedklabbar. Då de är rätt torra fick man ta i rätt ordentligt, mer än väntat. Måste skaffa en bättre huggkubbe, lyckades sätta yxan i betonggolvet i källaren ;) Dock tog golvet mer skada än yxan, Tormeken måste oavsett oxo rastas...
phl.
Är du fortfarande nöjd med din Fiskarsyxa, eller skulle du välja någon annan nu när du "huggit in den"?

Jag skall köpa ny yxa och kan inte riktigt bestämma mig för vilken jag vill ha. Speciellt inte efter att ha läst i forumet.
Hade en gammal yxa som jag knäckte skaftet på förra veckan,och nu tänker jag att jag skall köpa en klyvyxa. Hugger inte mycket ved, men vill ändå ha en bra och rejäl yxa. Dels för att när jag väl står där och hugger skall det klyva bra, dels för att jag lovat mig själv att aldrig mer köpa mög som försvårar jobbet istället för att förenkla det.

Jag har kommit fram till att det blir antingen en Fiskars eller Gränsfors. Så långt verkar allt klart. Men vilken längd på skaftet skall man ha? Var inne på Jula och kollade på Fiskarsyxorna idag. De hade X17 samt X27. X17 kändes lite kort (60cm), medans X27 kändes väldigt lång (92cm), nästan onödigt lång. Har inte hittat de andra modellerna att klämma på.
Gränsfors har jag inte hunnit känna på ännu, men alla lovordar ju den så den lockar ju med. Skall bara hitta den någonstans.

Fiskars går inte att jämföra mot handsmidda Gränsfors...

• Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Själv klyver jag med gränsfors klyvslägga, utomhus så jag har rum.

Fiskars större tjockbladiga modeller är värda sitt låga pris att klyva ved med men till något annat passar de inte.
Jag fick en gång en liten Fiskars snickaryxa i present. Den ligger under förarsätet i bilen att ta till i nödsituationer. Där duger den bra men som snickaryxa är den totalt fullkomligt värdelös.

En kamrat har Gränsfors lilla klyvyxa och jag fick prova att klyva med den en gång. Det var toppen!

Har du tittat på S.A.Wetterling? De har också en del bra yxor.

Vad är din gamla yxa för sort? Yxskaft är ju förbrukningsvaror så en bra yxa lönar sig alltid att skafta om. Det är inte så svårt som folk tror.

Jag tror jag köpte min Gräsfors stora klyvyxa på Granngården för några år sedan men de verkar inte ha dem kvar i sortimentet (hittar inga Gränsfors på deras hemsida). Senare kompletterade jag även med Gränsfors lilla klyvyxa eftersom den stora blir lite jobbig att hantera med en hand i längden. Jag är helnöjd med bägge två.

Har du Naturkompaniet i närheten så är de återförsäljare men annars verkar det dåligt med butiker som för dessa i Skåne.

heimlaga skrev:
Fiskars större tjockbladiga modeller är värda sitt låga pris att klyva ved med men till något annat passar de inte.
Jag fick en gång en liten Fiskars snickaryxa i present. Den ligger under förarsätet i bilen att ta till i nödsituationer. Där duger den bra men som snickaryxa är den totalt fullkomligt värdelös.

En kamrat har Gränsfors lilla klyvyxa och jag fick prova att klyva med den en gång. Det var toppen!

Har du tittat på S.A.Wetterling? De har också en del bra yxor.

Vad är din gamla yxa för sort? Yxskaft är ju förbrukningsvaror så en bra yxa lönar sig alltid att skafta om. Det är inte så svårt som folk tror.
Den gamla yxan var en "vanlig" yxa, inget märkvärdigt. Säkert någon Kina tillverkad. Skaftet precis under yxhuvudet var borta till mer än hälften sedan förra ägaren så det var bara en tidsfråga hur länge den skulle hålla. Kanske skaftar om den, men nu har jag anledning att köpa en riktig yxa, så då får jag passa på! :D

Hur långt skaft skall man ha på en klyvyxa? Är det beroende på min egen längd (189cm) eller är det beroende på hur stort man skall klyva?

Wetterlings-yxor hittar jag inte någonstans här i södern, knappt Gränsfors heller. Fiskars säljer de säkert till och med på Maxi;)
Hade varit kul att få känna på de olika. Skall eventuellt ner till Malmö i veckan, skall se om det finns någon som säljer dem där nere.

• Gilla
dennis s
  • Laddar…
knipo skrev:
Är du fortfarande nöjd med din Fiskarsyxa, eller skulle du välja någon annan nu när du "huggit in den"?
Läser man inte varje dag missar man viktiga frågor :)

Jag köpte en Gränsfors Lilla Klyvyxa, inte någon Fiskars. Ja, jag är fortfarande nöjd. Skulle dock kunna tänka mig den stora klyvyxan och en lite mindre handoxo oxo, det är fina grejor med en otroligt bra balans.

Ok, ser nu att jag såg fel. Nåja. Hittar jag ingen av de andra så får det bli en Fiskars. Den får ju bra betyg i tester, i stort sett samma som Gränsforsaren.
Det sämsta med Gränsfors yxor verkar vara att hitta dem. :rolleyes:

Ser att du bor i Skåne. Malmö Outdoor (butik på Emporia och Center Syd) har lite Gränsforsyxor i butik. Ring och hör vad de har hemma om du vill klämma och känna lite.

Fiskars näst största klyvyxa har jag, samt ett gäng andra av andra modeller, ålder och för olika ändamål. Väldigt nöjd med fiskarsyxan: till att klyva ved med har jag inte träffat på nån bättre. Om den kör fast slår jag på baksidan av yxhuvudet med stora träklubban. Inte alla yxskaft tål den behandlingen, även om jag försiktigtvis håller i det samtidigt. Helt osentimental design. Långt skaft, tung yxa är bra. Då låter du tyngdkraften göra jobbet.
Jag spelar golf om vintrarna med den: sågar upp stocken i snön och klyver veden där den ligger.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.