Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Håller på att slipa bänkskivor av olika slag. Köksbänkar och soffbord i ek där jag ska slipa ner och olja om. Men det tar sån jäkla tid med Fein 250Q på stora ytor.
Vad bör man ha för slipmaskin för detta ändamål? Finns så många olika varianter, förstår inte vad dom är till för olika ändamål. Vilket skulle passa bäst för mitt ändamål?
Vad bör man ha för slipmaskin för detta ändamål? Finns så många olika varianter, förstår inte vad dom är till för olika ändamål. Vilket skulle passa bäst för mitt ändamål?
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Ska man verkligen använda rund slip för trämaterial? Trodde man skulle slipa i fiberriktningen för att undvika slipränder?
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Vad är skillnaden mellan excenter- och planslip t ex? Liksom, vilken är bäst lämpad för vad?
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Satan i gatan. Prövade just morfars gamla vinkelslip. Jäklar vad effektiv den var, men livsfarlig känns den! On-off knappen är så trög att man riskerar livet när man ska sätta på och stänga av den känns det som. Och maskinen i övrigt känns ju som den har ett ANTAL år på nacken så man litar ju inte på den för fem öre, kan lika bra börja brinna när som helst. Men kanske man ska investera i en ny vinkelslip istället?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vinkelslip är helt fel maskin för det där jobbet. Dels snurrar den bara och den snurrar också alldeles för fort. Dessutom kommer det vara svårt att få den att ligga plant mot bänkskivan.peterwesterlund skrev:Satan i gatan. Prövade just morfars gamla vinkelslip. Jäklar vad effektiv den var, men livsfarlig känns den! On-off knappen är så trög att man riskerar livet när man ska sätta på och stänga av den känns det som. Och maskinen i övrigt känns ju som den har ett ANTAL år på nacken så man litar ju inte på den för fem öre, kan lika bra börja brinna när som helst. Men kanske man ska investera i en ny vinkelslip istället?
[bild]
En excenterslip har både en roterande och en oscillerande rörelse, du minimerar alltså risken att få "sliprosor".
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Fråga: Skulle en Black n Decker ka2000 mus räcka? Eller är den lika svag som en Fein multimaster?
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Okej, en Excenterslip Black n Decker KA191EK-QS då? Eventuellt Multislipmaskinen Black n Decker KA280K-QS? Den skulle man ju helst ta då den kan användas till fler ändamål.
Du har ju redan en fein du kan använda till detaljer.peterwesterlund skrev:
Sen vet jag ej hur bra Blackdecker står sig mot andra märken.
Finns säkert tester att hitta på nätet.
Jag har en Rotex150 excenter som är väldigt användbar, bra dammuppsamling om man kör med dammsugare.
Men jag mer och mer börjat använda min polermaskin till grovslipning utomhus, altanen slipade jag med 60 papper.
Jag tycker det är trevligare att hålla i en lätt maskin och den är enklare att kontrollera än rotexen.
Kör med 150mm rondell, kostar 599:- på hornbach, https://bolist.se/produkt/vinkelpol...UBQgyfFSi8VTWx2w5PYCKOP997bt7iY8iQaAo268P8HAQ
Men jag mer och mer börjat använda min polermaskin till grovslipning utomhus, altanen slipade jag med 60 papper.
Jag tycker det är trevligare att hålla i en lätt maskin och den är enklare att kontrollera än rotexen.
Kör med 150mm rondell, kostar 599:- på hornbach, https://bolist.se/produkt/vinkelpol...UBQgyfFSi8VTWx2w5PYCKOP997bt7iY8iQaAo268P8HAQ
Tänk bara på att allt slipdamm blir kvar/ryker omkring med en sådan maskin.Peter2400 skrev:Jag har en Rotex150 excenter som är väldigt användbar, bra dammuppsamling om man kör med dammsugare.
Kör med 150mm rondell, kostar 599:- på hornbach, [länk]
Att rekommendera festool i detta läge som är maskiner för 4000-6000kr känns lite hårt. En enkel men bra maskin du kommer klara dig på är en excenterslip, 125mm. Fungerar till mycket, finns i många olika utförande och är klart prisvärd.peterwesterlund skrev:Håller på att slipa bänkskivor av olika slag. Köksbänkar och soffbord i ek där jag ska slipa ner och olja om. Men det tar sån jäkla tid med Fein 250Q på stora ytor.
Slipmus eller vinkelslip är inte rätt maskin för uppgiften, de är på 2 heelt olika ligor av avverkning.
http://www.jula.se/catalog/verktyg-...lektriska-excenterslipar/excenterslip-010096/ är en klassisk slip och finns i många olika utförande. Började med något liknande från Ryobi. Finns och köpa från 500 och uppåt.
Sen handlar det om och inte fuska, Resultatet kommer inte bli bra om du hoppar för stora steg, speciellt under de grövre papprena.
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg