9 505 läst ·
19 svar
10k läst
19 svar
Festool: RO vs ETS och en 125 eller 90 och 150?
Vad jag vet är det ingen som sagt att rotexen inte är en effektivare grovslipare än ets:en. För mig verkade ets vara tillräckligt bra för grovslip för att som helhet vara det bästa köpet för mig. Du må tycka annorlunda, men förstår inte varför du till synes hetsar upp dig så...pär h skrev:Det är ren nonsens att rotexen inte skulle klara finslip. För vilken amatör som proffs räcker rotexens exenterläge väldigt långt. Jag har slipat trä (många gånger) och fått det sprutlackat och polerat av proffs på prylar som kostat mååånga sköna 10000 kr lappar (om det nu fanns10000 lappar) och ytan är helt perfekt inte tillstymmelse till sliprosor eller dyligt som så ofta sägs att det blir av rotexen efter som den har 5mm slag. Och jag är en petig djävel. Skall tilläga att jag alltid slipar sista gången för hand längs ådringen. Och det bara lätt med 320 papper (gäller vid klarlack) och det går fort inget gnidande, det gör maskinerna.
Och som sagts ovan rotexen med rotex läget är säkerligen tre ggr så snabb som en exenterslip. Om någon annan påstår annat så utlyser jag härmed 1000 kr till den som bevisar mig det på plats i min verkstad.
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Jag har också RO och ETS 150. När jag inte behöver avverkningen väljer jag (förstås) ETSen eftersom den bekvämt går att köra med en hand eller färre. Jag slipar aldrig vertikalt men där kan jag tänka mig att det är dött lopp även om rotexen förstås är tyngre. 90 och 150 kompletterar varandra väldigt väl. 125 har jag aldrig riktigt sett poängen med.
Tack, har inte ens tittat klart på klippet men han har redan sålt mig en RO150... Den är avgjort inte lika smidig som ETS men nog kan den också finlira. Hade varit intressant att se samma gubbe köra och prata om både RO och ETS och en mer detaljerad jämförelse.devizion skrev:Äger själv en RO150 samt RO90, har ägt en ets150. Det går inte att jämföra avverkningen på ets 150/5 med rotex läget.
Rotex går galant att använda till finslipning(speciellt om du jämför med en ets/5mm, där de inte skiljer maskinerna något), som alltid när det gäller underarbete så får man inte fuska.
Bifogar ett YT klipp som är rätt intressant.
[länk]
RO90 går att byta basplatta på, så du antingen får den som en DX93e eller en excenterslip beroende på läge. Med en hårdare basplatta till excenterläget så har du bra kontroll och kan slipa kanter.
DX93e/RO90 har en bättre avverkan än multiverktyg p.g.a dess rörelsemönster.
När det gäller vad du själv ska inhandla - vänta och kolla ditt första projekt, jag började med RO150 och skulle gjort samma sak igen, men det beror på vad för projekt man står framför.
Inhandlat mycket från Toolab, snabba och bra prisbild.
Blev en RO150. Vilken maskin 
Klicka här för att svara