10 584 läst ·
40 svar
11k läst
40 svar
Vilken Gränsforsyxa?
Sida 1 av 3
Efter många om och men har jag äntligen fått liv i öppna spisen här hemma och kan myselda lite då det faller på. Har ett lass askved i källaren som är huggen men behov att klyva ner de värsta kubbarna finnes. Behöver därför en större yxa än de mindre handyxor jag har idag. Nörd som man är faller ju blickarna på Gränsfors utbud men blir inte riktigt klok på vad det är för yxa jag har mest nytta av.
Behöver klyva ner redan kluven ved, säg diameter 10-15cm, längd 20-35cm. Har ofta en tendens att köpa lite för stora och tunga prylar och tänkte undvika detta den här gången. Vilken av Gränsfors modeller rekommenderas? Har inte klurat ut någon butik i sydvästra Skåne som för något större Gränsforssortiment.
Behöver klyva ner redan kluven ved, säg diameter 10-15cm, längd 20-35cm. Har ofta en tendens att köpa lite för stora och tunga prylar och tänkte undvika detta den här gången. Vilken av Gränsfors modeller rekommenderas? Har inte klurat ut någon butik i sydvästra Skåne som för något större Gränsforssortiment.
Produkter som diskuteras: "klyvyxan"
Klyvyxa 2000 gram 800 mm Bahco
Stål för vedklyvning
539 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
Ska du stå i källaren och klyva behöver du tänka på takhöjden: Största och längsta klyvyxan lär slå i när den svingas.
Hur små är de yxor du redan har?
För att dela redan klyvd ved använder jag själv oftast en välslipad vanlig snickaryxa. Perfekt för enhandsjobb men klyver ändå väl sålänge det inte är för mycket kvistar och lagom torrt.
Vill du ha något större så kolla på fiskars. Jag har en X25a och den går ok att använda med en hand. Jag har även klassiska klyvyxor i några storlekar och de blir jobbiga att använda med en hand längre stunder. Jag är väldigt nöjd med min fiskars.
Sen ska du såklart ha en gränsfors ändå men just de större blir lite tunga. Själv köpte jag en timmerbila i sommras för lite renoveringsarbeten. Väldigt vackert handarbete.
För att dela redan klyvd ved använder jag själv oftast en välslipad vanlig snickaryxa. Perfekt för enhandsjobb men klyver ändå väl sålänge det inte är för mycket kvistar och lagom torrt.
Vill du ha något större så kolla på fiskars. Jag har en X25a och den går ok att använda med en hand. Jag har även klassiska klyvyxor i några storlekar och de blir jobbiga att använda med en hand längre stunder. Jag är väldigt nöjd med min fiskars.
Sen ska du såklart ha en gränsfors ändå men just de större blir lite tunga. Själv köpte jag en timmerbila i sommras för lite renoveringsarbeten. Väldigt vackert handarbete.
Produkter som diskuteras: "snickaryxa"
Snickaryxa 1000 gram 500 mm Hultafors
För hantverkaren
725 kr inkl moms
Läs mer
Kan bara instämma i att fiskars klyvyxor är helt grymma på att göra sitt jobb. Fast så särskilt snygga eller härlig yxkänsla som gräns fors är dom inte i närheten av. Så köp båda. Det bästa är att gränsforsyxan kommer att pryda sin plats på vägen orörd och alltid glänsande 
Pär
Pär
Nu börjar det likna något, två yxor till måste ju vara bättre än en
Ska ta och känna lite på vikter och längder i butik och se vad det kan översättas till i Gränsfors sortiment. Det bästa vore ju att hitta en handlare som har flera dito men det vete sjutton var man gör.
Skall det klyvas hela vedkubbar kan jag varmt rekommendera Gränsfors stora klyvyxa. Den är helt underbar och klyver riktigt stora kubbar utan problem. Den minsta klyvyxan har jag inte provat men den skulle nog kunna passa för findelningen. Jag har även deras lilla vildmarksyxa för ryggsäcken etc.
Gränsfors yxor finns på Granngården.
Gränsfors yxor finns på Granngården.
Var på Bauhus och kände på diverse yxor. Kom fram till att 1,6kg är runt det maximala jag tänkt mig för de bitar jag ämnar klyva. Gränsfors Lilla Klyvyxa ligger på 1,6kg så det blir nog en sådan. För övrigt ska jag köra över mina två mindre handyxor på Tormeken. Insatsen är minimal och resultatet ypperligt.
Själv är jag sugen på en sån här....

Den heter Vipukirves:
http://m.youtube.com/#/watch?v=9jDR_2Zsr40&desktop_uri=/watch?v=9jDR_2Zsr40&gl=SE
http://m.youtube.com/#/watch?v=9jDR_2Zsr40&desktop_uri=/watch?v=9jDR_2Zsr40&gl=SE