Hej!

Man har ju ofta hört att man numera inte kan lite på Bahco. Dom låter sitt namn stå på olika verktyg som inte alls är lika bra som man förventar sig :confused:

Jag har därför försökt att ta reda om hultafors har gått samma vägen eller om man kan lita på alla produkter som tillhör Hultafors Group AB (Snickers workwear, Wibe ladders, Fein och såklart Hultafors)

Har fått ett riktig bra inntrykk av att dom är proffsiga och värdiga att lita på :) . Dock blev jag förvånad av hur svårt det var att hitta information om vart verktygen tillverkas, men efter en stund så hittade jag en liten rubrik där det står:

Hultafors är idag ett internationellt varumärke vars produkter är kända världen över. Verktygen tillverkas i Sverige, Storbritannien, Rumänien och Kina.
Undrar då: Vad är det som tillverks i Kina, Rumänien och Storbritannien? Kan man lita på ALLA produkter från hultafors? Har någon av er haft dåliga erfarenheter av hultafors? :x

Jag tror att det är Hultafors hobby-serien som tillverkas i kina, men det kan ju lätt bli så att man vill spara kostnader/öka lönsamheten, när man redan har kanalerna från Kina. Vissa av produkterna har länge varit halvtaffliga, oavsett var de tillverkats. Jag tänker främst på snörslåt i aluminiumgjutgods. Det fungerar, men är inte så jättetrevligt att jobba med.

År 2000 köpte jag ett Hultafors långvattenpass. I princip en kopia av Danderydspasset. Det var totalt fullkomligt oanvändbart för ingendera libellen gick att ställa rak. Dessutom var de sneda var sin väg så även om jag hade skruvat fast plåten snett på linjalen skulle bara ena libellen ha fungerat.
Efter mycket bråk fick jag pengarna tillbaka.
På samma gång köpte yrkesskolan ganska många Hultafors vattenpass och de hade alla samma fel. Jag vet inte om de fick sina utbytta.

För ungefär 5 år sedan köpte jag en Hultafors Tove kofot. Den är bra. Riktigt bra.
En kamrat har två Hultafors yxor och de är riktigt fullgoda på alla vis men jag har också hört om enstaka yxor som har haft dålig härdning eller dålig stål så att de inte höll skärpan.

På senare år har jag sett en del riktiga skitverktyg med Hultafors namnet på.
Tyvärr halkar det med en del produkter som inte alls hör hemma under ett kvalitetsmärke. Det är synd för hur skall man som kund se skillnad på skit och kvalitet när de säljs under samma märke......

Jag använder deras vattenpass MST 180 & ett kortare silvrigt pass, är väldigt nöjd med dom båda.
Deras måttband samt talmetrar funkar kanon tycker jag, speciellt talmetrarna!
Vinkelhakar, fast & ställbar funkar bra.
Knivar använder jag också. Funkar bra, men slöa blir väll alla knivor förr eller senare...?
Nöjd med flertalet hammare också.

heimlaga skrev:
För ungefär 5 år sedan köpte jag en Hultafors Tove kofot. Den är bra. Riktigt bra.
Kan bara hålla med om att TOVE är en riktigt bra kofot. Däremot så kommer denna inte från Hultafors utan tillverkas av Gränsfors Bruk som efter vad jag kan förstå inte har någon koppling till Hultafors. Yxorna från Gränsfors är för övrigt också helt underbara.

Det är synd för hur skall man som kund se skillnad på skit och kvalitet när de säljs under samma märke......
Enig med dig. Det är väldigt synd

Precis, tove kofotar har inget med hultafors att göra utan det är gränsfors bruk som tillverkar tove, samt yxor och lite annat:)

heimlaga skrev:
År 2000 köpte jag ett Hultafors långvattenpass. I princip en kopia av Danderydspasset. Det var totalt fullkomligt oanvändbart för ingendera libellen gick att ställa rak. Dessutom var de sneda var sin väg så även om jag hade skruvat fast plåten snett på linjalen skulle bara ena libellen ha fungerat.
Efter mycket bråk fick jag pengarna tillbaka.
På samma gång köpte yrkesskolan ganska många Hultafors vattenpass och de hade alla samma fel. Jag vet inte om de fick sina utbytta.

En kamrat har två Hultafors yxor och de är riktigt fullgoda på alla vis men jag har också hört om enstaka yxor som har haft dålig härdning eller dålig stål så att de inte höll skärpan.

På senare år har jag sett en del riktiga skitverktyg med Hultafors namnet på.
Tyvärr halkar det med en del produkter som inte alls hör hemma under ett kvalitetsmärke. Det är synd för hur skall man som kund se skillnad på skit och kvalitet när de säljs under samma märke......
Haha va roligt att man ser danderydspasset i ett inlägg.. jag som googlade hela helgen efter mitt förvärv av ett.. men hitta knappt nånting:)

Alla knivar från Hultafors görs i kina iaf.

Men är inte Hultafors Röda kofötter ovh Toves i princip identiska? jag har båda och kan inte påminnamig om att det skulle vara nån större skillnad

oobum skrev:
Alla knivar från Hultafors görs i kina iaf.
Ja det har jag också hört.

Det enda som fortfarande tillverkas i Sverige är såvitt jag vet yxorna och kilarna.

Mikael_L
Hultafors Hobby, är serien som man helt ska akta sig för. De känns igen på sin etikett med svart/vita mönster och ordet "hobby".
Där får man hammare som huvudet sitter snett på och vattenpass med så låg känslighet att de är obrukbara.

Sen är det frågan om hur det går med resten av sortimentet. Tills för bara några år sedan gick det då att tämligen obehindrat lita på något med Hultafors namn på var bra (bara man undvek Hultafors hobby).

Om de idag har börjat förstöra sitt varumärke vet jag inte riktigt. Hultafors kofötter är tillsammans med Tove av bästa klass. Men för en typ 5 år sedan flyttade Hultafors tillverkningen utanför Sverige, så det finns en risk att något har blivit sämre.

Så viss vaksamhet över vad som händer med Hultafors kvalitet är nog inte fel.
Väldigt tråkigt om det går den vägen, jag brukar säga att Hultafors är det enda vi har kvar i Sverige med det gamla svenska kvalitetstänket.

Men tillverkning behöver inte ligga i Sverige för att det ska vara toppklass. Alla länder kan tillverka saker lika bra som Sverige. Kvaliteten handlar om vilka kontroller och styrning man har (kvar) över produktionen, hur motiverad personal det är (bl.a. en lönefråga), om man vill spara varenda möjlig krona i produkten och processen eller tillåter kvaliteten kosta osv.

Kvalitet vs okvalitet är inte inbyggt i ett land, utan både skräp som kvalitet är möjligt att tillverka överallt i världen, men i länder med höga löner är det sämre nytta med att tillverka skräp.

• Gilla
bjoar564
  • Laddar…
ironpower skrev:
Men är inte Hultafors Röda kofötter ovh Toves i princip identiska? jag har båda och kan inte påminnamig om att det skulle vara nån större skillnad
tror ingen av toves kofotar är identiska ens då de är handgjorda...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.