Hej!

Är en nybörjare som är inne på att köpa en handöverfräs, frågan är bara vilken?

Har bl.a. hittat en BOSCH POF 1400 ACE samt en MULTIFRÄS 710W MAKITA RT0700CX5J, det skiljer ca. 1000 kr i pris.

Hur skall man tänka?

Jag vet inte riktigt vad jag kommer att göra med fräsen framöver, kan tänka mig att ju mer man lär sig desto större blir apetiten:)

Skall man köpa den billigare och lära sig för att sedan gå över till någon dyrare historia eller räcker någon av dessa för basic behov?

Jag tar tacksamt emot tips och råd från er på forumet.
Tack på förhand!

Vad du ska välja för överhandsfräs beror till störst del på budget och hur mycket du ska använda den.

Dock så är de lite ojämnt och jämföra de 2 fräsarna du pratar om.
Makita RT0700 är en mindre och smidig fräs för mindre arbetssysslor, inget man kör större frässtål i. Den fungerar galant till det den är tänkt för och kan köras med en hand i värsta fall. Missförstå mig rätt - det är fortfarande bra mycket kraft i den, men det är en mindre fräs med mindre effekt och räknas mer som kantfräs.

POF 1400 är en större fräs med dubbla effekten. Fortfarande inte gigantisk men en bättre "All-round" fräs om du inte redigt vet vad du kommer använda den till. Enkel att hantera men större, förmodligen den vanligaste storleken du kommer se ute i garagen.

Nästa steg upp ligger på 2000-2500 watt, men då börjar de bli redigt stora och tunga, vid de lägena kör jag helst arbetstyckena i bordsfräsen istället.

Har ägt en POF1400 och äger en RT0700 som jag inte redigt vill släppa taget om p.g.a dess smidighet(dedikerad kantfräs nu).
Men i ditt fall så tror jag du kommer bli nöjd med en POF 1400 till en start. Du gör rätt i att undvika de absolut billigaste modellerna.

• Gilla
Christian2 och 1 till
  • Laddar…
POF 1400 fick full pott i Gör Det Självs test förra året så det känns som ett säkert kort. Är själv sugen på en sån men köpte bordssåg nyligen så jag får lugna mig lite😎

trattalask
Jag började med en POF 1400, körde med den i två år innan jag bytte till en festool of1400. POF1400 va en bra fräs att börja med. Kan upplevas lite topptung och hade en helt värdelös låda, annars inga konstigheter. =)

Hej!
Tack för er input.

Jag har väl ingen direkt budget mer än att jag kan tänka mig något mellan 1300-2500 kr.
Känns mer som att jag vill köpa en allround fräs för att kunna lära mig, sedan kanske jag köper en dyrare.

Var först helt inställd på Bosch POF 1400 men såg sedan att Bauhaus hade en kampanj på Makita RT0700CX5J och den verkade vara lite mindre om mer behändig.

Vet som sagt inte riktigt vad jag kommer att göra med fräsen, men säkert fräsa lite skärbrädor och fräsa ur något mönster till fönster för det kommande bygget av barnstuga...

trattalask
Jag har makitan och jag är störtnöjd
Visserligen så var föregångaren en röd jula, så utgångspunkten var väl inte optimal
Den är i varje fall jättesmidig med kantdelen, men överhandsdelen är inte 100% distinkt, men inget som stör mig

Jag har också makitan och har heller inget att klaga på.

Det skiljer nog 700w mellan dom också, alltså viss skillnad på användningsområde.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.