2 984 läst ·
25 svar
3k läst
25 svar
Motordriven fräslyft
Okej, ta inte mitt inlägg som kritik - det var bara ett förslag. Det känns lite svårt att få tillräcklig precision med en skruvdragare givet att man måste styra strömbrytaren utan återkoppling men det kanske funkar.
Om du vill prova stegmotor så kan du få en Nema 17 av mig mot portokostnad, har några extra liggande.
Om du vill prova stegmotor så kan du få en Nema 17 av mig mot portokostnad, har några extra liggande.
Redigerat:
Jag är medveten att en stegmotor är bättre för precisionen, men jag är osäker hur pass kraftig man behöver och går man upp i Nn så drar priserna iväg.badtastex skrev:Okej, ta inte mitt inlägg som kritik - det var bara ett förslag. Det känns lite svårt att få tillräcklig precision med en skruvdragare givet att man måste styra strömbrytaren utan återkoppling men det kanske funkar.
Så tack gärna tar jag erbjudandet att stå för portokostnad för motorn!
Har du tips på vad man behöver för att driva motorn från Arduio? Skulle denna räcka: https://www.kjell.com/se/sortiment/...arduino/moduler/stegmotordrivare-1-2-a-p88218
Inget konkret tips på modell, men hade jag köpt en ny idag hade jag satsat på en kraftig modell i alu. Jag har Trends egen i bakelit, och den är inte helt plan. Den buktar upp lite, och läser man i manualen menar de att det skall vara så - tanken är att tyngden av fräsen skall få den plan. Hade jag läst detta urbota idiotiska resonemang innan jag köpt så hade det inte blivit något köp. Det går att hantera felet i praktiken, men det är störande...VideX skrev:
Jag hade nog valt att lägga till en knapp/funktion för att höja fräsen till frässtålsbytarläge.VideX skrev:...
Det jag planerar att få till med Arduinon är:
- Display som bl.a. visar aktuell höjd
- Knappsats 0-9 för att ange höjd
- En knapp för att höja fräsen, släpper man knappen stannar den
- En knapp för att sänka fräsen, släpper man knappen stannar den
- En knapp för att sänka ner fräsen helt under bordet, man trycker på knappen fräsen går i botten läge och stannar
- En knapp för att nollställa höjden på stålet i nivå mot fräsbordet...
Skall motorn gå i snigelfart när man trycker på knapparna för höj/sänk så att de kan användas för finjustering? I så fall behöver du på något sätt kunna höja hastigheten, annars kommer du bli tokig när du skall höja/sänka en lite längre bit. Det kan ta flera minuter i snigelfart.
Jag var inne på en liknande tanke (sluta/bryta en krets), men har prioriterat ner den eftersom det i praktiken bara funkar i vissa lägen. Metoden funkar om man vill nolla ett pinnstål mot bordet, men bara en sådan enkel sak som ett vanligt avrundningsstål ställer till det. Sedan är det inte alltid intressant att nolla mot bordet. Det händer tex ganska ofta att man justerar in stålet mot en kant eller någon annan detalj på arbetsstycket.VideX skrev:
Men visst, lite coolt hade det varit men man skall tänka på att det inte är en universallösning innan man lägger ner jobb på det (iofs ganska enkelt gjort).
En knapp för "frässtålsbytarläge" måste ju så klart finnas!bygga_bo skrev:Jag hade nog valt att lägga till en knapp/funktion för att höja fräsen till frässtålsbytarläge.
Skall motorn gå i snigelfart när man trycker på knapparna för höj/sänk så att de kan användas för finjustering? I så fall behöver du på något sätt kunna höja hastigheten, annars kommer du bli tokig när du skall höja/sänka en lite längre bit. Det kan ta flera minuter i snigelfart.
Trycker man på en knapp för höj/sänk ska den bara gå ett steg (vad det blir i verkligheten vet jag inte nu), håller man in knappen ska den successivt börja gå snabbare.
Redigerat:
Jo, förstås. Jag menade snarare att det blir lurigt att få till någon precision utan att ha någon form av lägesinformation i Aurduinon. Den hade du kunnat läsa in från DRO:n. Men nu har du snart en stegmotor, så vi behöver inte grotta ner oss i det.VideX skrev:
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Motordriven gräsklippare för 500kvm yta
Trädgårdsmaskiner -
Axminster/ Ujk fräslyft säljes Linköping
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Kan man rulla in motordriven markis manuellt?
El -
Köpa motordriven garageport, 3x2,5 meter
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Ännu en hemmabyggd fräslyft
Verktyg & Maskiner