Byggahus.se

Defekt Hultafors vattenpass?

1. S
    Medlem · Malmö · 3 802 inlägg

snowjim

Medlem
    Hej,

Jag köpte ett Hultafors SM 60 för någon månad sen då det var ett bra pris(JULA). Nu när jag började använda det så noterade jag att det känns ostabilt i resultat den ger, den kan visa perfekt lod/våg för att nästa sekund när man lägger dit den så visar den fel lod/våg. Först stänkte jag att det måste vara tillfälliga avvikelser i det jag mäter, men så hamnade jag i ett läge där den visade olika resultat beroende på hur den var vänd. Jag jämförde detta med mitt äldre Hultafors.

Se här : http://imgur.com/a/12QV2

Alla bilder mäter på exakt samma topbräda till karm och vi kan se att den nyare skiljer sig en hel del när man vänder den på andra hållet medan det gamla visar "rätt" oavsätt!?

Är SM modellerna sämre? Har jag missat något uppenbart här? Eller ska det helt enkelt bytas ut?

2. J
    Medlem · Västra Götaland · 310 inlägg

Joh_81

Medlem
    SM-modellerna är nog en enklare modell.
    Men till att börja med mäter du med passet uppochner.
    Jag tror inte att libellerna är så exakta på "undersidan". En del tillverkare skriver t.o.m ut den större felmarginalen om man mäter på "fel" håll.

3. Peter2400
    Medlem · Västkusten · 5 267 inlägg

Peter2400

Medlem
    Jag är ganska säker på att Joh_81 har rätt, man kan använda passet i felvänt läge.

4. S

snowjim

Medlem
    Låter ändå märkligt efter som jag såfall höll den upp och ner båda gångerna? Den borde ändå visa samma även om den inte visar rätt? D.v.s så som det oranga vattenpasset?

5. Staffans2000
    Bannad · 10 830 inlägg
  6. S
    Allvetare · Halland · 2 141 inlägg

sblixten

Allvetare
  7. J
    Medlem · Västra Götaland · 310 inlägg

Joh_81

Medlem
    Klart att det går att mäta uppochner, men olika tolerans:
    • Tolerans i normalläge ±0,75 mm/m, uppochner ±1,0 mm/m.
    Men på bilderna håller du passet åt olika håll och får olika resultat ("Hultafors"-texten mot dig på en bilden och inte på andra.
    Är libellen sned så får du olika resultat, det är så jag brukar kolla om ett vattenpass visar rätt.

Det kan vara feltillverkat, eller kanske tappat i marken.

8. S

snowjim

Medlem
    Detta är första gången jag använder vattepasset faktiskt och det har inte varit tappat vad jag vet. Iallafall var jag i butiken och fick det bytt, de kunde se defekten direkt genom att vända på det fram och tillbaka.

Antar att även de bästa företagen kan göra fel ibland :)

9. Nyfniken
    Medlem · Stockholms län · 11 475 inlägg

Nyfniken

Medlem
    De allra bästa företagen blir ännu bättre när de gör fel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.