Det där med själva sänkandet har diskuterats förr, jag är en av dom som aldrig använt själva sänkfunktionen och säljtricket "den kan såga ut för diskhoar" skiter sig aningen på att man inte ens kommer i närheten av ända in i hörnen och ändå måste rodda med sticksågen. Då kan man likagärna sticksåga från början, går nog dessutom snabbare. För min del är stora fördelen med en sänksåg att den står stabilt på sulan när man inte sågar.

I detta inlägg o framåt ges några användningsområden för sänkfunktionen. https://www.byggahus.se/forum/threa...er-vanlig-cirkelsag.73197/page-3#post-2226104

S
Ola C Ola C skrev:
Det där med själva sänkandet har diskuterats förr, jag är en av dom som aldrig använt själva sänkfunktionen och säljtricket "den kan såga ut för diskhoar" skiter sig aningen på att man inte ens kommer i närheten av ända in i hörnen och ändå måste rodda med sticksågen. Då kan man likagärna sticksåga från början, går nog dessutom snabbare. För min del är stora fördelen med en sänksåg att den står stabilt på sulan när man inte sågar.

I detta inlägg o framåt ges några användningsområden för sänkfunktionen. [länk]
Tror att många använder sågen för linjalen.

SBH skrev:
Tror att många använder sågen för linjalen.
Den har ju ingenting med sänkfunktionen att göra, skena finns även till vanliga cirkelsågar.

Spån/dammhanteringen skiljer sig bra mot cirkelsåg, iaf de jag testat. :)
Uppskattar den enkla djupinställningen.

<edit>

Just, glömt tillägga att www.idealo.de eller www.idealo.co.uk funkar som Prisjakt.se fast för Tyskland resp. England.

• Gilla
olofh
  • Laddar…
S
Ola C Ola C skrev:
Den har ju ingenting med sänkfunktionen att göra, skena finns även till vanliga cirkelsågar.
När jag började jobba så var det antingen alu-profil eller en rak "träbit". Sen började fler och fler använda sänksåg för festool hade en fin lösning på sin linjal

M
P Polyene skrev:
Klyvkniven är en metallbit som är lika bred som klingan och sitter direkt bakom klingan. Den löper i snittet och motverkar att materialet nyper runt klingans bakkant. Om det nyper där så kan hela sågen fara upp och bita dig, eftersom klingan är på väg neråt där.
På en sänksåg så är klyvkniven fjädrande och infälld i början av snittet, till skillnad från en vanlig cirkelsåg, där den är fast monterad.
För att material ska nypa så behövs det inre spänningar I det som får det att böja sig vilket många skivmaterial inte har (mdf och spånskivor tex). Om man nu inte har klyvkniv eller vill ha en model som inte har det kan man alltid tillverka några små träkilar so man letar med i sågsnittet medans man sågar

• Gilla
ceson
  • Laddar…
Makitan tippar inte ur skenan när man sågar med lutning.

• Gilla
StVik
  • Laddar…
H
Tror ingen sänksåg kan mäta sig med hur när man kan såga en vägg och liknande.
Vilket väldigt användbart.

(Här är jag inte säker har inte testat alla sänksågar så rätta mig gärna om jag har fel)

O olofh skrev:
Kollat en del på rubart men är inte riktigt med på de olika paketen.
Är det korrekt att det som skiljer dessa är själva sågklinkan? "Nya" sågen. När kom den, riskerar man att köpa den gamla om man inte är vaksam?

Festool Tauchsäge-Set TS 55 RQ-Plus-FS 712634
[länk]

Festool Tauchsäge TS 55 REBQ-Plus-FS
[länk]
"EB" står för Electric brake, alltså elektrisk bromsning av klingan. Tror inte den är nyare än RQ, bara mer avancerad och därmed dyrare.

• Gilla
olofh
  • Laddar…
Aha, el broms. Nä det är säkert bra men klarar mig väl utan

• Gilla
Barriospurer58
  • Laddar…
O olofh skrev:
Aha, el broms. Nä det är säkert bra men klarar mig väl utan
Båda två är av den "nya" generationen. Det är ett par år sedan de uppdaterade, så jag tror inte risken att få en gammal är stor.

Vad ska du såga? W48 klingan som sitter på EB-varianten kostar en del också. Så behöver du ändå den hade jag gått på EB ändå.

E
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
E epw skrev:
Är det verkligen lönt att beställa från utlandet när det skiljer nån hundring från svenska butikerna?
Är det bättre tillbehör eller någon Anna fördel om man tittat tex på Festool?

[länk]
Inte hittat den sidan innan då bra tips!

Daniel_N Daniel_N skrev:
.
.
* kunde varit mkt enklare att ställa toe-in.
.
.
* höger sidas splitterskydd fungerar ej med olika djup på klingan.
.
.

Det har väl med toe-in att göra? Ställer du toe-in för mycket så kommer splitterskyddet att slitas mer ju mer du sänker ner klingan kan jag tänka mig.

Sen undrar jag hur du ställer in toe-in och hur ofta gör du det? Har aldrig känt ett behov av att ställa in det och därmed aldrig kollat upp det heller. Vet bara att det kommer "förinställd" som toe-in från fabrik.

Förresten den nya TS55R kan vinklas 47 respektive -1 grader.
-1 är rätt användbart när man vill få perfekt passform utifrån sett.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.