Tycker som prototypen att hårdlödning eller kanske mer korrekt uttryckt i detta fallet svetslödning med mässing borde vara perfekt men kräver gassvets om det ska bli vettigt. Både bra styrka och som sagt snygga fogar också, samt lätt att göra utan större övning. Och så behöver man inte bry sig om det är galvat eller ej.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Grabben har ingen erfarenhet av varken svetsning eller lödning mer än att han provat på det i skolan.
Får prova att låna mig ett par tuber, känns spontant att löda skulle bli bäst / snyggast

Fast frågan är om ts menar varmgalvad kätting eller nåt enklare ? Så fort man sätter gasen i varmgalv så blir det ju spott och fräs så jag har ju svårt att se hur nån lödning ska fungera och bli snygg.

Ingen aning om vad det är för behandling egentligen, men nåt är det iaf
Köpte på järnboa på metervara

• Gilla
SysterNett
  • Laddar…
Det krävs ingen stark syra som salt- eller svavelsyra för att ta bort zink, citronsyra eller ättiksyra går fint, ättika använder jag vanligen på skruvar. Fosforsyra i form av Hessa-kalborttagning fungerar också bra och även ganska prisvärt för 20 kr litern 15%-ig. Fördelen med de svagare syrorna är att de inte fräter på stålet lika snabbt men ändå lika effektivt på zinken. Varmgalv är ganska tjock så det kan ta någon dag och det går fortare om det värms lite. Men var försiktig, varm syra är aggressivare och inget man vill få i ögonen.

nino nino skrev:
Ingen aning om vad det är för behandling egentligen, men nåt är det iaf
Köpte på järnboa på metervara
Varmgalv ser du på tex fransk träskruv eller grov spik; en ljusgrå yta. Elektropläterad förzinkning är blankare, mycket tunnare skikt och det som brukar vara på inomhusskruv tex.

• Gilla
nino
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Fast frågan är om ts menar varmgalvad kätting eller nåt enklare ? Så fort man sätter gasen i varmgalv så blir det ju spott och fräs så jag har ju svårt att se hur nån lödning ska fungera och bli snygg.
Med svetslödning är det inga problem att fixa detta, lite övning så blir det snyggt också och starkt. Sen kan man borsta och fixa till så man får den finish man önskar före ev målning och med i grunden oskadat skydd som ytbehandlingen var tänkt att ge.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Jäklar va effektiv saltsyran va, men det rostade fort när galven var borta

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.