Vi har blivit med lådcykel. Grymt bra men orginallådan rymmer inte riktigt tillräckligt många barn.

Svart lådcykel parkerad, med fokus på den stängda förvaringslådan fram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träbearbetningsverkstad med verktyg och böjda trästycken under tillverkning på arbetsbänk.
Skapa konto

Kurva, kurva liten sida.

• Gilla
ceson
  • Laddar…
Och så lite fattigmans-CNC på det... 3D-utskrift av pusselbit på en byggplatta med måttenheter, kallad "fattigmans-CNC".
Skapa konto
Plywoodskiva fäst med flera klämmor på ett arbetsbord, hantverksprojekt i process.
Skapa konto

• Gilla
ceson
  • Laddar…
Halvfärdigt DIY byggprojekt av en träform med tandade kanter liknande ett pussel, på ett ljust golvet.
Skapa konto
Formen klar

• Gilla
ceson och 2 till
  • Laddar…
Hörnskydd i metall monterat på kanten av ett träföremål i en verkstadsmiljö.
Skapa konto
Hörnskydd i trä monterat på hörnet av en träplatta för att förstärka kanten.
Skapa konto
Hörnskydd i plywood med utskurna notcher och metallförstärkning i en verkstadsmiljö.
Skapa konto

Hörnskydd/-förstärkning tillverkad, inpassad och monterad.

• Gilla
ceson och 7 till
  • Laddar…
Snyggt!!!!!!

Jag kör med en margarinlåda av trä från 50-talet som råkade finnas gratis men din lösning är helt klart snyggare.

D
Snygg låda! Hur mycket väger originallådan vs. trälådan?

D Drömtroll skrev:
Snygg låda! Hur mycket väger originallådan vs. trälådan?
Vet ej. Jag skaffade aldrig orginallådan (cykeln på bild 1 är inte min). Den här lär vara en hel del tyngre men lastad med barn och mat är det nog ändå försumbart. Elassist ftw.

• Gilla
Drömtroll
  • Laddar…
Ser stabilt ut. Vad blev det för mått på nya lådan? Har figursågningen någon funktion eller är det bara prydnad?
Själv kör jag med en 80l murbruksbalja som låda på min egen lådcykel.

harry73
Se till att inte barnfingrar, jackor, sjalar, mm fastnar i figursågningen. Kan vara besvärligt vid en olycka. Annars kann de vara behändiga när man vill spänna fast lastnät.

A Anderscurl skrev:
Ser stabilt ut. Vad blev det för mått på nya lådan? Har figursågningen någon funktion eller är det bara prydnad?
Själv kör jag med en 80l murbruksbalja som låda på min egen lådcykel.
61x70 I botten invändigt. Figursågningen är för att hänga väskor, ica-kassar, kläder...

Vi körde under en period med genomskinlig låda från ikea men plasten var för spröd och vi ville ha ytterligare lite bredd.

• Gilla
bulleribock
  • Laddar…
F fiskbuggaren skrev:
Och så lite fattigmans-CNC på det...[bild] [bild]
Rätt OT, vad är det för bädd du har satt på skrivaren?

Är inte det prusa i3 orginal-bed?

Lådcykel är inte dumt alls att frakta barn i. Jag kör en cargobike i orginalutförande med mina fyra barn. Tvåhjulingarna som den i ditt första inlägg måste vara en dröm att cykla jämfört med trehjulingarna som min, men när alla ungar ska klättra i på egen hand så är jag glad att cykeln står på tre hjul.

Bra ide med figursågningen. Min cykel är aldrig riktigt torr i botten då jag inte har varmgarage att köra in den i. Så allt som läggs i lådan blir blött. Vore fint att kunna hänga det istället. Av samma skäl hade jag nog byggt en ny låda av formplywood om jag behövde bygga ny låda.

Håller med angående vikten. Man tycker cykeln är grisigt tung olastad, men det är inget mot vad den väger med fyra barn och några matkassar i. Men den är växlad för de vikterna. Körde med vanlig cykel och kärra innan. Det var inte ofta man lämnade ettans växel...

• Gilla
bulleribock
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Är inte det prusa i3 orginal-bed?
What he said.

• Gilla
SamiHus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.