F
I ItWasntMe skrev:
denna tråd börjar bli skitlöjlig med alla tyckare,hobbyvetare och brandingengörer.
Desutom verkar trådskaparen lysa helt med sin frånvaro.
Jag har haft heta arbeten i 25 år och tog senast om det för 2 veckort sedan (så jag vet vad som gäller). Och nej inlägget är inte riktat som ett "jag vet bäst, är bara sjukt trött på att 70% här i denna tråd bara är "tyckare" och hobby advokater.

1, som privatperson behöver du inte ha heta arbeten cert. De enda som behöver det är personer som jobbar med det ut mot kund. (sen får Björn Johnsson säga vad han vill).
2, ett heta arbeten cert kostar 2700 kr för en firma och räcker i 5 år. Inget en privatperson har som åtagande.
3, vanlig villa och hemförsäkring gäller även vid brand startat av en svets/skärverktyg i egenskap av privatperson. Olyckor händer. Däremot ska man självklart vara jävligt aktsam, det ligger i självbevarelsedrift. Går inte att poängtera nog hur viktigt detta är.

4, Björn har rätt i att brandsläckare eller vatten ska ALLTID finnas till hands.
5, Om inte trådskaparen vill lägga upp bild på garaget i fråga så lär hon inte heller få svar på om det är ett lämpligt garage eller inte.
Du har rätt men jag vill varna di
Albinp3 Albinp3 skrev:
Nu har jag inte läst igenom de nio sidorna, utan skriver istället. Egna erfarenheter. Jobbat som svetsare i sju år och haft hobbysvets i hobbygarage (y) Var inte skeptisk till din tonåring som vill utveckla och lära sig saker. Man lär sig så mycket av att "meka", oavsett vad det är!

- Att svetsa ute som någon skrev ser jag inte som något alternativ. Skyddsgas blåser bort, du får porer och det blir helt enkelt inte kul. Speciellt inte på höst eller när det regnar.
- Angående brandsäkerhet- Enligt mitt tycke så ska du sätta dubbla lager gips, och sedan klä 120-140cm med plåt, typ durkplåt eller liknande då svetsande också innebär slipande.
- Köp hem brandfilt samt brandsläckare. Släckaren ska vara framplockad och stå bredvid svetsen.
- Bort med alla brandfarliga vätskor, färg eller liknande prylar. In med dom i ett metallskåp.
- Snåla inte med utrustningen. Köp en automatisk avbländningsbar hjälm. Om man nu skulle snåla ändå, se till att hjälmen du köper är smidig att fälla ner svetsglaset på. Köp absolut inte en "spade". Kolla blocket eller tradera efter en bättre hjälm om budgeten är begränsad. Speedglass FX9100 använder jag både på jobbet samt hemma. Den har inbyggt slipvisir så man slipper använda skyddsglasögon under hjälmen alternativt ta av sig hjälmen varje gång man ska korrigera något.
- Köp en flamsäker jacka, och ett par tjockare handskar till en början. Jag svetsar i de tunnaste handskarna idag - men jag har knappt något svetssprut att akta mig för så som hemmasvetsare ofta har. Bränner sig gör man i början!
- Köp en bok om hur du svetsar. Det är så mycket mer än bara starta och trycka på knappen. Vinklar, avstånd och trådutskjut. Lära sig ställa in svetsen efter materialtjocklek osv. Det tar ett tag men man lär sig!

Övrigt då? Håll sakerna rena, rensa gashylsa och spridare samt köp mycket metall att öva på!
Lycka till! Du kommer säkert vara med din son i början och bli lite intresserad själv :cool:
Albinp3 Albinp3 skrev:
Nu har jag inte läst igenom de nio sidorna, utan skriver istället. Egna erfarenheter. Jobbat som svetsare i sju år och haft hobbysvets i hobbygarage (y) Var inte skeptisk till din tonåring som vill utveckla och lära sig saker. Man lär sig så mycket av att "meka", oavsett vad det är!

- Att svetsa ute som någon skrev ser jag inte som något alternativ. Skyddsgas blåser bort, du får porer och det blir helt enkelt inte kul. Speciellt inte på höst eller när det regnar.
- Angående brandsäkerhet- Enligt mitt tycke så ska du sätta dubbla lager gips, och sedan klä 120-140cm med plåt, typ durkplåt eller liknande då svetsande också innebär slipande.
- Köp hem brandfilt samt brandsläckare. Släckaren ska vara framplockad och stå bredvid svetsen.
- Bort med alla brandfarliga vätskor, färg eller liknande prylar. In med dom i ett metallskåp.
- Snåla inte med utrustningen. Köp en automatisk avbländningsbar hjälm. Om man nu skulle snåla ändå, se till att hjälmen du köper är smidig att fälla ner svetsglaset på. Köp absolut inte en "spade". Kolla blocket eller tradera efter en bättre hjälm om budgeten är begränsad. Speedglass FX9100 använder jag både på jobbet samt hemma. Den har inbyggt slipvisir så man slipper använda skyddsglasögon under hjälmen alternativt ta av sig hjälmen varje gång man ska korrigera något.
- Köp en flamsäker jacka, och ett par tjockare handskar till en början. Jag svetsar i de tunnaste handskarna idag - men jag har knappt något svetssprut att akta mig för så som hemmasvetsare ofta har. Bränner sig gör man i början!
- Köp en bok om hur du svetsar. Det är så mycket mer än bara starta och trycka på knappen. Vinklar, avstånd och trådutskjut. Lära sig ställa in svetsen efter materialtjocklek osv. Det tar ett tag men man lär sig!

Övrigt då? Håll sakerna rena, rensa gashylsa och spridare samt köp mycket metall att öva på!
Lycka till! Du kommer säkert vara med din son i början och bli lite intresserad själv :cool:
Jag tror att TS bekräftade att det var en svets utan gas..

Någon speciell bok du rekommenerar? Karlebo svetsteknik eller svetshandbok är ju bara bra om man verkligen vill somna fort.

9 sidor var för mycket så jag har inte läst hela tråden.
Jag hade låtit honom svetsa utomhus även om garaget gipsas, det är sällan stomme tar eld utan det är allt "rassel" t.ex en tröja, arbetshandske mm som kan sprida sig eller att det svetsade godset kommer i kontakt med brännbart innan det svalnat.
Om han ska MAG svetsa så blåser skyddsgasen lätt bort och då får man skapa lä eller höja flödet på gasen eller använda fluxtråd.
Om det är en metallbågssvets (pinnsvets) så är det bara att svetsa i alla väder men det är inte en bra metod för tunnplåt som bilar har.
Om han ska svetsa bilar i garaget t.ex rostlagning eller skärmbreddning mm så ska ni inte endast ha brandsläckare i garaget utan även framdraget vatten med vattenslang inkopplat och snabb vattentillkoppling.
Jag är utbildad svetsare med många yrkes år och har även bilar som hobby. Att svetsa på en bil brukar inte vara något bekymmer men en del kräver att man rensar ur plast och brännbart ur bilen, om plasten i bilen tar eld av värmen så är det nästan omöjligt att släcka med brandsläckare med 5-10 minuter av fullt vatten flöde så kan man lyckas släcka om man har tur.
Jag har upplevt en sådan plastbrand en endaste gång men blev förvånad över hur svårsläckt det var och branden var inte synlig utan det rök endast vad jag kunde se.
Efter den gången så förstår jag varför räddningstjänsten inte lyckas släcka brinnande bilar.
Sitter garaget ihop med andra byggnader? om inte vilket anstånd?
Om det önskas förslag om litteratur i ämnet så måste kolla vad böckerna heter i mitt förråd.
Många vanliga böcker riktar in sig på själva svetsandet istället för teorin, om man kan teorin så kommer svetsningen av sig självt när det är dags.
Metallbågssvetsning är en bra metod att börja med.

P
Är det inte bättre att skaffa nödvändigaste skydden och låta honom prova lite (tillsammans med vuxen) först, innan ni bygger om garaget, köper tält och går heta arbeten kurser m.m. Kanske han inte alls tycker att svetsa var så kul, eller så tycker han det är fantastiskt och då bygger ni vidare...

J
Vidhåller nog att det är dumt att svetsa inne i ett belamrat garage med träväggar. Är det inte städat, betonggolv och gipsade väggar så ska man ha järnkoll, vakta länge efter man slutat svetsa. Men i detta fall bäst att svetsa ute om lokalen är olämplig. Blåser det, svetsa inte då, sätt upp vindskydd eller nåt... Det ger sig självt... Jag har svetsat mkt ute. Värt att tänka på är att inte kapa med kapskiva så man sabbar nåns bil eller liknande med sprutet... etsar sig gärna in i glas...

Allt det andra tror jag man snabbt kan läsa sig till, men se till att grabben har svetshjälm, handskar och en ok overall (och öronproppar om man tex ligger under en bil och svetsar), samt tar det lugnt om det ryker mkt och inte andas in smuts och rök för mycket så ger resten sig självt. Ögon, lungor och öron - samt brandrisken - tycker jag är viktigast att tänka på...

Staffans2000
Nu löser det sig nog kemiskt!
Efter att den oroliga modern läst och summerat alla försiktighetsåtgärdsförslag lär svetsen gå på retur till Biltema.
Detta är ett av flera sätt att kväsa ett spirande intresse! Junior får återgå till sitt datorspelande.

Redigerat:
  • Gilla
fsn och 1 till
  • Laddar…
Varje vår framåt slutet av april så amatörsvetsas det en himla massa i blåsiga Göteborg. Allt är med MIG och svetsen behandlas som en lite fräsigare limpistol.

Sedan ramlar ju en hel del sönder efter hand men om man bara vill kladda ihop lite metall så tycker jag det är att ta i att säga att det inte går för man är utomhus.

siggebo siggebo skrev:
Sedan ramlar ju en hel del sönder efter hand men om man bara vill kladda ihop lite metall så tycker jag det är att ta i att säga att det inte går för man är utomhus.
Ramlar en svetsad fog sönder tycker nog jag det är ett tecken på att det inte gick att svetsa... ;)

• Gilla
siggebo och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Till TS.
Fick den presumtive mordbrännaren någon glädje av sin present?

Staffan

• Gilla
toolman77 och 4 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.