Hej,

Som nybliven husägare med stort garage är jag väldigt sugen på att börja att snickra lite enklare möbler, hyllor, skåp m.m.

Vad är det enklaste sättet att sammanfoga t.ex. limfogskiva till en låda, men ändå göra det med en metod som en finsnickare kan använda sig av?
Är det lamellfräs som gäller då?
Jag vill göra nåt roligare än bara lim och dyckert.

• Gilla
tuvan
  • Laddar…
maah maah skrev:
Vad är det enklaste sättet att sammanfoga t.ex. limfogskiva till en låda, men ändå göra det med en metod som en finsnickare kan använda sig av?
Är det lamellfräs som gäller då?
Beror väl på vad du menar med enklaste..tänker du som i 'lättast', 'minst budget','snabbast'.

Lamellfräs, domino, handsågade laxstjärtar, frästa laxstjärtar..finns massor med fler metoder. Så för bra tips så är rådet att försöka göra din fråga tydligare (och sen gör vi vad vi kan för att övertala dig om alla verktyg du behöver ;))

Din fråga är ju mycket av en smaksak. Men här är 2 "enkla" metoder som ändå är lite mer än bara lim och dyckert. Lim och dyckert är för övrigt inte särskilt starkt med limträ eftersom limytan blir längsträ mot ändträ.

Gera ihop alla hörnen 45 grader och limma dessa. Sedan förstärker du fogen med "splines".
Illustration av träskarv med 45-graders gering och förstärkningslist, "spline", enligt beskrivning i byggforum. Trä hörnförbindelse med "rebate" fog och insatta träpluggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett annat sätt är en ”rebate” fog. Se bild. Kan förstärkas genom att borra hål som du limmar in träpluggar i.
Illustration av en träfog med 45 graders snitt och inborrade träpluggar som förstärkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Båda dessa fogar är relativt enkla att göra med bara en bordssåg.

Ursäkta de engelska namnen. Dålig på svenska snickeritermer.

Hyllor o lådor..domino säger jag, det är den absolut snabbaste genvägen till "riktigt" snickeri, speciellt när det gäller skivmaterial. I brist på maskiner kan du låta brädgården såga delarna till rätt dimensioner. Dominoa, slipa, ytbehandla, färdigt.

Om du vågar ge dig på det är det inte så svårt att lära sig de traditionella fogarna som inte kräver specialmaskiner.
Jag är ju utbildad maskinsnickare men då utbildningen var slut hade jag inga maskiner hemma och arbetade med annat och studerade annat så jag lärde mig själv att göra sinkningar och tappningar ovh annat för hand med huggjärn och tappsåg.

Tanken är att börja med att göra lite hyllor och lådor till garaget så jag kan prova mig fram med lite olika metoder.

Är dominofräs samma som lamellfräs? Vad behöver jag lägga ut för pengar för att få en som duger?

Det är alltid roligt med maskiner, men det är även lockande att finlira med stämjärn och andra prylar så jag vill testa sådana metoder också.

Tack för input!

maah maah skrev:
Är dominofräs samma som lamellfräs? Vad behöver jag lägga ut för pengar för att få en som duger?
Farligt att fråga verktygsnördar om det, jag har varken domino eller lamellfräs så kan inte uttala mig om skillnaden..en domino ligger väl på sådär 7-8k i pris. Alltså en sån här: https://www.festool.se/produkter/do...m/foerbindningsfraesar/574325---df-500-q-plus

Det är billigare att testa med handsåg och stämjärn för en hundralapp att till att börja med :) (nej jag är inte alls handverktygsförespråkare... ;) )

Glöm inte du behöver en dammsugare också för dominon. Så lägg på 5-6000kr på priset för en domino.

Vad har du för verktyg att börja med?

Frustrator Frustrator skrev:
Det är billigare att testa med handsåg och stämjärn för en hundralapp att till att börja med :) (nej jag är inte alls handverktygsförespråkare... ;) )
Lätt att glömma brynutrustningen. Behöver ju inte vara så dyrt men kan bli. Men även jag som är riktigt grön på det tycker det är skitkul med stämjärn.

siggebo siggebo skrev:
Lätt att glömma brynutrustningen. Behöver ju inte vara så dyrt men kan bli. Men även jag som är riktigt grön på det tycker det är skitkul med stämjärn.
En begagnad kirunaslip eller liknande brukar kosta 1500 och ett västiläbryne kring 100 kronor. Då både slipar och bryner man alla sina handverktyg hyfsat effektivt även om det inte är den modernaste metoden.

Jag köpte fem-sex tunna diamantplattor på Aliexpress för 100 kr st och limmade på MDF. Verkar funka hur bra som helst. Ville bara påpeka att man inte klarar sig med bara ett stämjärn för en tjuga.

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Shakula Shakula skrev:
Så lägg på 5-6000kr på priset för en domino.
Glöm inte en sats med domino brickor och tillbehören vilket gör ytterligare sådär +3000 på priset.

Med det sagt så tycker jag Dominon är en fantastisk maskin och underbar att jobba med men inget jag själv skulle rekommendera till den som bara vill börja och prova på lite.

Shakula Shakula skrev:
Glöm inte du behöver en dammsugare också för dominon. Så lägg på 5-6000kr på priset för en domino.

Vad har du för verktyg att börja med?
Visst är en dammsugare ett måste, men den behöver verkligen inte kosta 5000-6000kr. Det är galet. Finns mycket bra grovdammsugare för ca 2000kr. Ett annat alternativ som jag med framgång använt mig av är att köra med en hushållsdammsugare med bra Hepa filter, koppla detta till en kinacyklon med en tunna så har du en grym kombo. Tyst, bra filtrering och väldigt bra sug.

• Gilla
Dheri och 1 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Visst är en dammsugare ett måste, men den behöver verkligen inte kosta 5000-6000kr. Det är galet. Finns mycket bra grovdammsugare för ca 2000kr. Ett annat alternativ som jag med framgång använt mig av är att köra med en hushållsdammsugare med bra Hepa filter, koppla detta till en kinacyklon med en tunna så har du en grym kombo. Tyst, bra filtrering och väldigt bra sug.
Jo så är det naturligtvis, men tänkte att om man är villig att spendera så pass mycket pengar på en Domino så kanske man också vill ha en dammsugare från Festool.
Personligen hade jag börjat med lim och dyckert eller för hand med stämjärn. Pocket-Hole finns också som alternativ. Allt beror på pengar och krav på slutresultat.

Misstänkte att jag skulle få en del svar på denna, ni verktygstokiga är sådana som min mamma hade sagt att jag inte får leka med som liten. Ni är farliga!

Domino är uteslutet om det är dom pengarna det handlar om.
Jag har mängder av maskiner och verktyg, men inga för träbearbetning. Det är mest byggverktyg.

Vad för fog kan jag ge mig på som endast kräver handverktyg?

• Gilla
siggebo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.