20 705 läst ·
37 svar
21k läst
37 svar
Pålitlig avståndsmätare?
Sida 1 av 3
Jag undrar om ni kan rekommendera några pålitliga avståndsmätare till mig?
Vill inte ha några som visar olika avstånd vid samma mätningar eller några man måste kontrollmäta med tumstock.
En bra och pålitlig avståndsmätare helt enkelt
Eftersom de är rätt dyra kommer jag nog att leta begagnat, så kom gärna med flera förslag så har jag större chans att hitta en begagnad.
Vill inte ha några som visar olika avstånd vid samma mätningar eller några man måste kontrollmäta med tumstock.
En bra och pålitlig avståndsmätare helt enkelt
Eftersom de är rätt dyra kommer jag nog att leta begagnat, så kom gärna med flera förslag så har jag större chans att hitta en begagnad.
Produkter som diskuteras: "avståndsmätare"
Avståndsmätare
Avståndsmätare med laser är ett mycket exakt och effektivt verktyg för att mäta avstånd. De kan användas i flera olika situationer, från att uppskatta dimensioner av ett rum för renovering, till mer komplexa uppgifter inom byggbranschen,
Läs mer
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Antar att vi talar om en laseravståndsmätare? Hur pålitlig och noggrann behöver den vara? Man får lite vad man betalar för. Har erfarenhet av blå bosch i den lite billigare prisklassen men ändå kvalitet. Den duger till det mesta. Har också testat Makitas (modell ?) som var något noggrannare och lite snabbare mätning. Leicas modeller får goda omdömen.
För det mesta typen av byggande är man själv inte noggrannare än 1 mm när avseende att kapa material osv. Så en större noggrannhet än så känns overkill. Däremot behövs repeterbarhet, det ska bli samma värde varje gång på samma avstånd. Men de svårigheter jag upplever handlar snarare om att kunna "skjuta rakt" på lite längre avstånd, vilket är ett problem nästan oavsett modell.
Prisvärd?
http://www.proffsmagasinet.se/laser...re/avstandsmatare/bosch-glm-50-avstandsmatare
För det mesta typen av byggande är man själv inte noggrannare än 1 mm när avseende att kapa material osv. Så en större noggrannhet än så känns overkill. Däremot behövs repeterbarhet, det ska bli samma värde varje gång på samma avstånd. Men de svårigheter jag upplever handlar snarare om att kunna "skjuta rakt" på lite längre avstånd, vilket är ett problem nästan oavsett modell.
Prisvärd?
http://www.proffsmagasinet.se/laser...re/avstandsmatare/bosch-glm-50-avstandsmatare
Stämmer att det är lasermätare jag söker. Kommer använda den inomhus på en ovanvåning för att mäta avstånd till diverse saker. Kanske främst för att mäta avstånd från golvregel till vägg vid bygge av innerväggar. Kommer nog inte mäta på jättelånga avstånd. Om den diffar på några få millimeter är ingen fara, det kommer det säkert göra om man mäter upp 20 meter med tumstock också. Vill bara inte ha skitgrejer med större differens än några millimeter.
Att den mäter exakt låter ju inte dumt.MathiasS skrev:
Har fått för mig att laser avståndsmätare är mycket smidigare och bekvämare än tumstock och/eller talmeter
Ibland är det bra, i synnerhet på långa invändiga mått där ett måttband inte kan få ett stöd, tex när man mäter golv till tak mått. Men rätt ofta bara jobbigt även om man gärna vill att det ska vara bra.....
Självbyggare
· Stockholm
· 10 285 inlägg
Säger som MathiasS, den ena ersätter inte den andra.MathiasS skrev:
Har en Makita men köpte en Bosch GLM80 då den har laddbara batterier och vinkelmätare. Kan inte säga att den är exaktare än Makitan, dock är den väldigt mycket mer användbar. Skenan är toppen!
Produkter som diskuteras: "vinkelmätare"
Vinkelmätare Starrett
Ger dig geringsvinkeln
1 424 kr inkl moms
Läs mer
80m mot 50mAnna1984 skrev:
Laddbar (microUSB). - 2x AAA batteri
Lutningsensor 360' - nej
Minnesfuktion som sparar de 20senaste mätvärdena - osäker
http://www.bosch-professional.com/se/sv/glm-50-26319-ocs-p/
http://www.bosch-professional.com/se/sv/glm-80-26171-ocs-p/
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
I mitt tycke är laddbarheten ganska oviktig. De drar så oerhört lite att batterierna räcker i veckor intensivt byggande ändå.
Minnesfunktion däremot kan vara bra, så man kan stega sig tillbaka i en mätserie och övervinna sitt guldfiskminne.
Och vad det gäller användbarheten säger jag som de övriga, ibland helt ovärderbar tex långa avstånd i fri luft men tumstock, talmeter eller måttband behövs ju ändå, inte minst när du ska mäta upp din regel på sågen, den kan du inte laserskjuta (utan att göra det mycket mer besvärligt än vad det borde vara).
Minnesfunktion däremot kan vara bra, så man kan stega sig tillbaka i en mätserie och övervinna sitt guldfiskminne.
Och vad det gäller användbarheten säger jag som de övriga, ibland helt ovärderbar tex långa avstånd i fri luft men tumstock, talmeter eller måttband behövs ju ändå, inte minst när du ska mäta upp din regel på sågen, den kan du inte laserskjuta (utan att göra det mycket mer besvärligt än vad det borde vara).
Redigerat:
Är det någon som känner till Leica Disto DXT om det är en ok mätare? eller är det budget muppen i Disto sfären som mäter lite hit och dit?