55 966 läst ·
65 svar
56k läst
65 svar
Sticksåg Bosch GST 90 E, något att ha?
Sida 1 av 5
Är det jag som är dålig på att leta eller finns det verkligen ingen information att finna om Bosch GST 90 E här på forumet?
Funderar på en Bosch GST 135 CE men den kostar för mycket för det lilla jag skall använda den till.
Sedan finns ju Bosch GST 90 E, som ligger på 1000kr mindre i inköpspris. 1300:- går den loss på.
På pappret ser den ut att vara tillräcklig för det jag skall ha den till. Men hur är den i verkligheten? Någon som har testat?
Funderar på en Bosch GST 135 CE men den kostar för mycket för det lilla jag skall använda den till.
Sedan finns ju Bosch GST 90 E, som ligger på 1000kr mindre i inköpspris. 1300:- går den loss på.
På pappret ser den ut att vara tillräcklig för det jag skall ha den till. Men hur är den i verkligheten? Någon som har testat?
Det är nog en aldeles utmärkt sticksåg. Vad jag förstått så saknar den bladstyrningen som alla hyllar på 135:an. Eftersom du inte tänker försöka ersätta cirkelsåg med stickisen lär du inte sakna dem. 90:an är förmodligen lite motorsvagare men det lär bara innebära att den är lite smidigare att hantera. Personligen tycker jag 135:an är lite väl stor och klumpig.
Äger en 135:a och tycker det är en väldigt trevlig maskin som ligger bra i mina händer och som presterar som önskat. Kan dock ärligt säga att jag de senaste fyra åren nog använt bladstyrningen fyra gånger. Uppskattar mer robustheten och precisionen i maskinen än specifikt bladstyrningen. Boschs 85:a skulle jag vilja påstå är en sticksåg som täcker de flesta behov, 90:an är väl något liknande i utförande?
Medlem
· Västerbottens län
· 61 inlägg
Hat läst igenom testet och det känns som man går mycket såg för pengar. Ska jag köpa sticksåg inom kort så blir det nog denna.
Jo, men en 135:a har stått på tapeten länge. 
Jag kan ändå sakna ett smalare sikte ibland framför sågbladet.
Personligen tycker jag att det är enklare att såga då.
Men det är ju bara min åsikt (och recencentens då, förstås) .
Jag kan ändå sakna ett smalare sikte ibland framför sågbladet.
Personligen tycker jag att det är enklare att såga då.
Men det är ju bara min åsikt (och recencentens då, förstås) .
Jag är sugen på GST90:an som verkar helt ok. Men - vän av ordning som också älskar Festool - undrar om nästan dubbla priset för en Festool 300Q är värt det? Ok, lite kraftigare och tar större djup och så, men vad mer? Feston har ett cirkelanslag som jag är intresserad av, något sådant har jag inte sett att Bosch har.
Någon klok synpunkt någon?
Någon klok synpunkt någon?