8 654 läst ·
11 svar
9k läst
11 svar
Fundering på kombinationssåg (Ryobi)
Jag har idag en Metabo KGS 254 (den heter något åt det hållet iaf) som börjar bli lite sliten..
Jag skulle alltså behöva en ny gersåg men är också i behov av en bordssåg för att såga en del grejer på längden.
Jag hittade Ryobi RTMS1800-g som är en kombinerad gersåg och bordssåg..
(https://www.bauhaus.se/kombinationssag-ryobi-rtms1800-g-eldriven)
En nackdel jag kan se med den är att den saknar arm, så det går bara att kapa rakt ner, d.v.s. inga bredare bitar i gersågen. Å andra sidan kan man ju då använda ovandelen som är en bordssåg..
Den verkar inte såga lika djupt som min Metabo. Den verkar inte kunna såga igenom en 90mm-stolpe vilket min Metabo kan.
Men iallafall, vilka åsikter har ni kring en sån här kombinationsmaskin? Bra eller dåligt?
Bör jag istället satsa på en okej bordssåg istället för en kombinerad variant?
Är en okej bordssåg ljusår bättre än vad en sån här kombinationssåg blir?
Såg ovanstående nackdelar nyss så börjar fundera på om det är värt att köpa en sån här..Hur resonerar ni? =)
Tacksam för all input
Jag skulle alltså behöva en ny gersåg men är också i behov av en bordssåg för att såga en del grejer på längden.
Jag hittade Ryobi RTMS1800-g som är en kombinerad gersåg och bordssåg..
(https://www.bauhaus.se/kombinationssag-ryobi-rtms1800-g-eldriven)
En nackdel jag kan se med den är att den saknar arm, så det går bara att kapa rakt ner, d.v.s. inga bredare bitar i gersågen. Å andra sidan kan man ju då använda ovandelen som är en bordssåg..
Den verkar inte såga lika djupt som min Metabo. Den verkar inte kunna såga igenom en 90mm-stolpe vilket min Metabo kan.
Men iallafall, vilka åsikter har ni kring en sån här kombinationsmaskin? Bra eller dåligt?
Bör jag istället satsa på en okej bordssåg istället för en kombinerad variant?
Är en okej bordssåg ljusår bättre än vad en sån här kombinationssåg blir?
Såg ovanstående nackdelar nyss så börjar fundera på om det är värt att köpa en sån här..Hur resonerar ni? =)
Tacksam för all input
En separat bordssåg och en kapger är en ljusår bättre lösning än en kombinations enhet, både i funktion och arbetsflöde.
Köp en Dewalt dw 745 och en ny kgs 254, om den inte går att laga. Det är där du kommer hamna till slut och det är billigare att skippa mellansteget.
Köp en Dewalt dw 745 och en ny kgs 254, om den inte går att laga. Det är där du kommer hamna till slut och det är billigare att skippa mellansteget.
H Huzzbutt skrev:
Kan bara hålla med föregående talare!
Kombi = kombiMiss!
En av varje skall det vara!
Som sagt billigare i längden.
Bjerke88 skrev:
Vad bra! Det glädjer mig att vi alla är så olika och vi hittar den bästa lösningen för vårt eget sätt att jobba.
Jag har själv under årens gång testat olika kombimaskiner men tyvärr alltid med samma resultat. Vidareförsäljning till kraftigt reducerat pris.
I stället har pendeln slagit över på andra hållet.
Antalet lika dana maskiner ifrågasätts självklart då och då av en viss familjemedlem och mitt svar är numera en variant av Ingemar Stenmarks klassiska svar till en journalist.
” Det är inte lätt att förklara något för en som inte begriper något”!
Slut diskussion! Men om blickar.........................................
Jag tror inte heller att ryobin är rätt maskin för dig. Du har redan insett begränsningarna med kapdelen. Problemet med klyvdelen är att bordet är på tok för litet för att kunna balansera något större än ett A4 papper på. Nu är vi ju alla olika och gör olika saker och det har inte sagts så mycket om vad du vill kunna såga på den, men jag misstänker att du vill ha mer kapacitet än vad en sån såg kan erbjuda. Sen är dessutom ergonomin i en sån ofta konstig då klyvdelen kommer för högt upp. Det senare går för all del att kringgå genom att hålla på att flytta runt sågen mellan olika arbetsbord för att få rätt arbetshöjd för det aktuella momentet. Det innebär dock att en del av den tänkta smidigheten att växla mellan olika uppgifter går förlorad.
Har du plats och ekonomi till det så tror jag definitivt att två separata sågar kommer ge dig mest värde. Det kan dock finns andra kompromisser som kan fungera. Som nämndes av ett tidigare inlägg så har tex Makita din lf1000 som är en lite större kombi maskin. Det är en golvstående modell, där man vänder upp och ned på hela sågdelen när man skiftar mellan kap- och klyvläget. Det ger fördelen jämfört med den du länkade att du får ett större arbetsbord på klyvsågen och den hamnar i mer rätt höjd. Prisbilden är klart en annan och sågen blir långt ifrån lika smidig att flytta runt på. Det finns andra märken också som har kombimaskiner enligt denna modell. Jag har aldrig använt någon kombi själv, så jag kan inte säga så mycket om hur de fungerar i praktiken.
Har du plats och ekonomi till det så tror jag definitivt att två separata sågar kommer ge dig mest värde. Det kan dock finns andra kompromisser som kan fungera. Som nämndes av ett tidigare inlägg så har tex Makita din lf1000 som är en lite större kombi maskin. Det är en golvstående modell, där man vänder upp och ned på hela sågdelen när man skiftar mellan kap- och klyvläget. Det ger fördelen jämfört med den du länkade att du får ett större arbetsbord på klyvsågen och den hamnar i mer rätt höjd. Prisbilden är klart en annan och sågen blir långt ifrån lika smidig att flytta runt på. Det finns andra märken också som har kombimaskiner enligt denna modell. Jag har aldrig använt någon kombi själv, så jag kan inte säga så mycket om hur de fungerar i praktiken.
Tack för alla svar! Det blir två separata sågar, ni har övertygat mig. Min KGS254 får tjänstgöra ett tag till. Den är inte så paas sliten så den är oanvändbar. Lampor o lite sånt blinkar o funkar dåligt, råkat såga genom några alu-skenor som jag ändå inte använder o.s.v. I övrigt funkar den ok.
Får kolla på en vettig bordssåg istället. Fick ju tips på en dewalt här i tråden. Såg ju ok ut.
Får kolla på en vettig bordssåg istället. Fick ju tips på en dewalt här i tråden. Såg ju ok ut.
Funder på vad du ska används bordssågen till. Ska man bara göra enkla saker kring byggnadssnickeri, typ klyva till fönsterfoder, panelbrädor, fönsterbrädor invändigt etc, så går det utmärkt att använda en bordssåg av enkelt snitt. Jag började med bulliga sågar från Bauhaus/Hercules för 18år sedan och dessa funkar fortfarande men på landet. Ingen goodfeel alls men dom gör jobbet hyggligt. Kapger används ofta mycket mer och därför tycker jag den förtjänar en större budget.
Det är mest lite smågrejer till huset. En sådan saknas alltid när man behöver kapa mindre bitar på längden. Har sänksåg och skenor som går att använda (festool rebq55) till det mesta, men jävligt bökigt när det är mindre saker man ska kapa och svårt att hitta plats att lägga grejerna på när man ska kapa något. Då är ju en bordscirkelsåg smidigare.MathiasS skrev:
Funder på vad du ska används bordssågen till. Ska man bara göra enkla saker kring byggnadssnickeri, typ klyva till fönsterfoder, panelbrädor, fönsterbrädor invändigt etc, så går det utmärkt att använda en bordssåg av enkelt snitt. Jag började med bulliga sågar från Bauhaus/Hercules för 18år sedan och dessa funkar fortfarande men på landet. Ingen goodfeel alls men dom gör jobbet hyggligt. Kapger används ofta mycket mer och därför tycker jag den förtjänar en större budget.
Jag har just denna. Du kan få köpa den för 200 
Den pajade redan efter någon vecka, så hann inte ens skaffa mig en bra åsikt. Precis som det låter på dig så blev jag lockad av kombi-ideen och alla härliga tekniska lösningar som mjukstart och laser etc... Men hade den funkat så hade det varit OK till enklare arbeten, men snabbt begränsad. Nu fungerar den enbart som bänksåg.
Vill passa på också att ge kommentar om proshop.se där jag köpte den. Undvik dom som pesten!!! När jag försökte reklamera min produkt efter bara en vecka, blev det en otroligt lång process där dom först konstant feltolkade mig med flit, för att undvika arbete. Sen begärde dom orimliga summor för att ens felsöka, och när jag då till slut bad att bara få den tillbaka igen, så skickade dom den kraftigt förstörd (stålfoten sönder bland annat), så nu är den helt obrukbar och de vägrar totalt att hjälpa mig.
Den pajade redan efter någon vecka, så hann inte ens skaffa mig en bra åsikt. Precis som det låter på dig så blev jag lockad av kombi-ideen och alla härliga tekniska lösningar som mjukstart och laser etc... Men hade den funkat så hade det varit OK till enklare arbeten, men snabbt begränsad. Nu fungerar den enbart som bänksåg.
Vill passa på också att ge kommentar om proshop.se där jag köpte den. Undvik dom som pesten!!! När jag försökte reklamera min produkt efter bara en vecka, blev det en otroligt lång process där dom först konstant feltolkade mig med flit, för att undvika arbete. Sen begärde dom orimliga summor för att ens felsöka, och när jag då till slut bad att bara få den tillbaka igen, så skickade dom den kraftigt förstörd (stålfoten sönder bland annat), så nu är den helt obrukbar och de vägrar totalt att hjälpa mig.
Avstår nog tror jag, men tack ändåL Lost_in_Skåne skrev:Jag har just denna. Du kan få köpa den för 200
Ajdå låter inte som något vidare bemötande från dom. Vad trist. Jag har handlat lite grejer från dom, men aldrig behövt reklamera. Kanske tur det
Klicka här för att svara