P
Hej alla!
Skulle till o hyvla idag på min Felder och det går så himla trögt.. måste lixom trycka på för att virket ska gå igenom.. är glidmedel ett måste för gjutjärns maskiner? Eller kan de va nåt med valsarna? Även om ja bara skulle hyvla av 0.10mm så måste jag trycka på virket! :thinking: Sitter en räfflad och en slät stålvals på den..bordet under är helt rent och ingen friktion alls i princip.. på min gamla logosol 2kutterhyvel va de bara lägga dit materialet så åkte allt igenom så nu är jag lite kluven :rolleyes:

Tack på förhand!

Ganska vanligt att det händer, jag har läst om fler som har samma problem. Jag lider av det ganska ofta på min gamla Emco Rex. Supervassa knivar, ordentligt uppsmörjt mm lindrar symptomen för mig i alla fall. Ska sägas att det är pressad plåt i min, så det är inte p g a gjutjärnsborden i alla fall.

Jag har fått för mig att det beror på de räfflade stålvalsarna, att de inte får ordentligt fäste. Kan ha fel.

Gjutjärnsbord är bäst, men sedan beror en del på virket också, en del vill bara inte glida.
En del förordar diverse kemisk gucka på sprayflaska för att bättra på glidet, jag använder parafin (omsmälta värmeljus)

Protte

P
Tack för svar! Ja det är nästan som att virket suger sig fast i bordet..
Tänkte beställa Felders egna medel då jag har lite annat därifrån som ska beställas.. men får kolla upp silbergleiten med..

Jag har kört med waxilit från duab-huset. Har fungerat bra och en burk har räckt i flera år.

Jag använder också waxilit. Det gör stor skillnad! Känns som burken kommer räcka en livstid för mig.

Det är inte så att dina matarvalsar ligger aningens för högt i förhållande till kuttern?

Jag tycker waxiliten kräver att den typ poleras in, iaf den jag har får en dammattraherande konsistens med rätt hög friktion om jag bara drar på den med trasa. Men har jag väl polerat in den bra håller det ett tag.

Cameliaolja som jag har till handhyvlarna är mer en quick fix, spraya på o sprid ut med papper o vips är det bra glid.

Silbergleit kräver ingen gnuggning för min användning åtminstone. Snabb att applicera och bra reultat direkt. Tycker inte heller att den drar till sig damm. Möjligt att waxilit håller längre i en produktionsmiljö?

Och burken kommer nog att räcka för min livstid också.

Jag brukar använda en stearinljusstump. Fungerar bra.

• Gilla
prototypen
  • Laddar…
Vågar väl knappt nämna att jag polerar upp borden med autosol och sedan behandlar jag dom med parafinolja. Går fint igenom sedan.

• Gilla
prototypen
  • Laddar…
Synd att Biltema inte verkar ha WWM glider på sprayburk kvar. Den funkar kanon och är lättapplicerad. Bara att spraya på och låta torka av sig själv.

Bra är den som allmänt rostskydd också på maskiner som inte i sig behöver glida bra, men har rena stålytor. Typ T-spårsbord på pelarborren och liknande.

Det lär ju knappast vara biltema som gjorde denna själva, så produkten måste ju finnas någon annan stans under annat märke.

Ola C Ola C skrev:
Jag tycker waxiliten kräver att den typ poleras in, iaf den jag har får en dammattraherande konsistens med rätt hög friktion om jag bara drar på den med trasa. Men har jag väl polerat in den bra håller det ett tag.

Cameliaolja som jag har till handhyvlarna är mer en quick fix, spraya på o sprid ut med papper o vips är det bra glid.
Håller med dig till fullo. Jag brukar lägga på ett lager med en trasa. Låta det torka en stund och sen polera. Senaste gångerna har jag polerat med maskin och det blir ett grymt bra resultat då.

På ett tokigt bra snickeri jag har förmånen att besöka med en viss frekvens används en produkt som heter Carmalit. Otroligt lättapplicerad med "blomspruta" och gör enorm skillnad för att eliminera friktionen.

Ingen polering eller annat utan man bara sprayar några gånger på bord och anhåll. Kan så klart sprayas på handhyvlar och annat också.

Så smidigt att det är vad jag tänker använda till mina maskiner.
//Ronnie

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.