Byggahus.se

Får inte bort chucken ur chucken...

1k läst  23 svar

1. R
    Medlem Nivå 2
  2. Bästa svaret

N
    Tillbyggare · Nivå 9
    • Laddar…
  3. R
    Medlem Nivå 2
    Ja j-lar, tack så mycket, det fungerade!

• Laddar…
  4. R
    Medlem Nivå 2
    En snabb fråga till. Jag har provat med läget som har borr+hammare och kommer inte in längre än några millimeter i betongväggen. Hade hoppats att läget med enbart en hammare skulle kunna hamra sig in men när jag väljer det läget så snurrar inte ens borren. Vad göra?

Är det läget borr+hammare som gäller? Isåfall, finns det något trick för att komma någon vart, eller borrar jag i ett armeringsjärn? Svårt att veta.

EDIT: Är uppenbarligen kass på det här men har i alla fall en riktig betongborr, så det är inte det som är felet.

Redigerat 24 jun 19:29
  5. C
    Medlem · Nivå 9
    Kör du baklänges tro? Händer inte mycket då.

6. N
    Tillbyggare · Nivå 9
    Vad har du för borr?
    Vad har du för borr? Det bästa är att ha ett betongborr med sds-plusfäste med det kör du sedan borr och slag. Den adaptern du har monterad ska du endast använda till trä eller metallborr. Det är möjligt att du har träffat ett armeringsjärn men det borde ligga någon centimeter in, med ett bra borr och tillräckligt stark maskin tar du dig igenom det med, men det tar lite tid.

7. Daniel_N
    Moderator · Nivå 20
    Välkommen till byggahus!

Läget m enbart hammare= bilning, ingen rotation.

Läget med hammare och borr = borrhammarläge. Endast för SDS+-borr, ej för användning med kuggkranschuck.

Läge med bara borr: Borrläge, här kan man använda SDS+- eller kuggkranschuck.

För att borra i betong. I med ett bra SDS+-borr i rätt storlek. Slå ett körnslag på rätt ställe. Sen började du med bara borrläge. Måttligt tryck. Dammsugare är bra. Hörselskydd o glasögon såklart. När du har en bra början på hål så slår du över till borrhammareläge och borrar till rätt djup. Rensa genom att dra ut borren (utan att släppa avtryckaren) emellanåt. Se till att maskinen går åt rätt håll. Du kommer att ta dig in i betongen, inga problem.

8. R
    Medlem Nivå 2
    Har en betongborr med SDS-fäste och en utan, båda 6 mm och kommer ingen vart efter den initiala millimetrarna. Provade en vanlig betongborr 4mm och tror mig ha kommit några mm till så det är kanske bara att bita ihop och borra på?!

Läser om maskinen jag har och många skriver att den är bra, kan man ha megahård betongvägg? Är inte världens starkaste men är inte så klen att jag inte kan hänga lite på borren. :)

9. C
    Medlem · Nivå 9
    Kan du visa bild på borren? Antingen är det helt slut eller så är det inte ett betongborr. Det görs inte betongborr utan minst SDS+ fäste.

10. R
    Medlem Nivå 2
    Okej, här är min kompis 6 mm SDS-.betongborr om jag förstår det rätt och en billig 4 mm betongborr som jag köpte på Bauhaus idag.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20190624_202552.jpg

11. R
    Medlem Nivå 2
    Nu vet jag inte hur den ska se ut men den här borren ser rätt trött ut?

Lite dålig bild, den ser inte sådär vanskapt ut på riktigt men helt klart sliten. Tips på ny bra borr?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20190624_203056.jpg

12. C
    Medlem · Nivå 9
    Det är väldigt slitet, men det borde ändå hända någonting när du borrar. Om du nu kör maskinen åt rätt håll så känns det inte som att själva maskinen fungerar som den borde.

13. R
    Medlem Nivå 2
    Ja jo, dels så har jag provat att köra åt andra hållet men jag tror till 99 % chans att jag kör åt rätt håll. Dels för att manualen visar så och för att det är en pil inåt väggen på röda knappen jag tryckt in liksom.
    Det här ska ju vara en betongborr med till synes vanligt fäste?
    https://www.bauhaus.se/betongborr-6x150mm

14. GoC
    Medlem · Nivå 6
    Du skall absolut inte använda din enorma styrka och hänga på maskinen. Maskin och borr skall göra jobbet.
    Men onekligen är borret helt utslitet.
    Enklast är väl att du köper ett nytt friskt 6mm betongborr

15. R
    Medlem Nivå 2
    Mmm, jag får köpa nytt imorgon och prova - tack! :)

Har ett Bauhaus nära, köper den dyraste borr jag hittar med SDS-fäste så får vi se hur det går!