R Rookie123 skrev:
Ja jo, dels så har jag provat att köra åt andra hållet men jag tror till 99 % chans att jag kör åt rätt håll. Dels för att manualen visar så och för att det är en pil inåt väggen på röda knappen jag tryckt in liksom.

Det här ska ju vara en betongborr med till synes vanligt fäste?
[länk]
Är ju bättre du köper borr med SDS fäste så du kan nyttja maskinens kraft
https://www.bauhaus.se/borrsats-dewalt-sds-plus-5-10mm-4-delar
Här får du ett helt kit så du kan borra massor av hål i olika dimensioner när du får fart på grejerna :)

GoC GoC skrev:
Är ju bättre du köper borr med SDS fäste så du kan nyttja maskinens kraft
[länk]
Här får du ett helt kit så du kan borra massor av hål i olika dimensioner när du får fart på grejerna :)
Härligt GoC, stort tack för hjälpen och detta konkreta förslag, ska införskaffa imorgon! :)

Vad är det för en vägg?
Skulle ta upp hål i min källarvägg när jag installerade värmepump.
Huset byggt någon gång på 30 talet.
Kom inte igenom så fick ta dit en båtägare
Det tog honom 40 min att komma igenom ca 30 cm
Var en massa grå och rödsten i väggen ;)

Kan dela med mig av en relaterad anekdot: köpte en ny Bosch borrhammare (blå), inte värsta modellen men klart duglig. Plockade i farten med mig några ospecificerade betongborr (SDS) på Hornbach. Skulle hem och borra och kom absolut ingenstans i väggen. Förstod ingenting, tänkte att slaget inte fungerade. Åkte inom Hornbach och reklamerade. Killen i reklamationen körde ner borren i betonggolvet på Hornbach och kom heller ingenstans. "Slaget funkar inte" sa han, och skickade den till Bosch. Kom tillbaka nån vecka senare - "inget fel" sa Bosch. Jag stod då där med min nya borrhammare och förstod ingenting. Med uteslutningsmetoden fick jag då lägga fokus på borren. Lånade några betongborr från en kollega, DeWalt. När jag så testade att borra med dessa i samma borrhammare så gick det som smör i väggen. Dessa borr hade han dessutom haft i flera år.

Jag är ingen expert i ämnet - men i detta specifika fall så var borret jag köpte på Hornbach (avsett för precis samma material som DeWalt-borren jag lånade) alltså helt värdelöst och min kollegas begagnade borr fungerade utmärkt. Köpte en paket andra borr (Ryobi) och dessa har också fungerat utmärkt.

• Gilla
Rookie123
  • Laddar…
Uffe, ok, det här är en lgh-vägg byggd för tio år sedan.

Noupe, tack för ett bra svar, nu fick jag lite mer hopp. Ska köpa DeWalt-borrarna i länken ovan så får vi se om de gör skillnad!

[QUOTE="Uffe A, post: 3328758, member: 167510"
Var en massa grå och rödsten i väggen ;)[/QUOTE]
Är båtägare synnerligen bra på att borra ,eller varför valde du just en sådan?

• Haha
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
J jonasz skrev:
[QUOTE="Uffe A, post: 3328758, member: 167510"
Var en massa grå och rödsten i väggen ;)
Är båtägare synnerligen bra på att borra ,eller varför valde du just en sådan?[/QUOTE]
De har flyt?

• Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Hej! Jag ville bara säga att ny borr gjorde susen, det blev den klassiska smörborrningen. Stort tack till alla er som hjälpt till i tråden! :heart::heart::heart:

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
R Rookie123 skrev:
Är båtägare synnerligen bra på att borra ,eller varför valde du just en sådan?
De har flyt?[/QUOTE]
Autospell har slagit till igen, skulle vara håltagare ;)

• Gilla
Lilak
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.