Luftvolymen tror jag inte påverkar.
Jag är mera inne på att det inte är runt nedanför locket.
Om materialet tappar fart innan det lagt sig är det nog risk för att luften kan få tag på det igen. Åandra sidan så bör ju materialet redan tappat fart längst ner i cyklonen...
Jag hade också testat utan påse för att testa. .

Daniel_N Daniel_N skrev:
trött på att alla andras cykloner verkar funka så bra
Hur har det gått egentligen? Har du gjort några framsteg med cyklonerna?

För att strö lite salt i såren så kan jag berätta att jag fyllde upp spann nästan till kanten igår. Jag behövde återigen lyfta bort patronfiltret från spånsugen och som vanligt drällde det ner en större mängd fint spån som jag behövde suga upp. Vis av tidigare erfarenhet så tog jag det lite försiktigt med sugandet men jag sög ändå upp betydligt mer damm åt gången än vad någon (normal) maskin kan generera. Jag slutade när spannen var full och inget damm hamnade i dammsugarpåsen vad jag kunde se. Dammsugaren är en gammal Electrolux UltraSilencer hushållsdammsugare. Du kanske ska skaffa sämre dammsugare helt enkelt?

Hink nästan fylld till kanten med fint sågspån, del av sugslang synlig i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tyckte min till grovdammsugaren funkade lite sisådär, men visade sig filtret hade släppt så det blåste rakt igenom det finaste dammet.

S Skooda skrev:
När jag bytte ut silltunnan mot ett plåtfat så hade jag problem med seperationen, jag kände inte att det "drog" tjuvluft, @mattiasp tipsade mig om att sätta en tätningslist mellan fat och lock, nu fungerar den fantastikt bra:)

Edit, har samma cyklon som du tittar på.

Var fick du tag på plåtfatet? Tänkte beställa kina-cyklon att använda till min Fein Dustex, och plåt verkar ju vara att föredra framför plasthinkar som tydligen kollapsar för många, om man inte hittar nån rejäl som t.ex. från Oneida.

Var inne på att köpa en typ grovis, eller 199-kronorsvarianten från Jula, men dessa har ju redan två genomföringar som ska passa (ett onödigt dessutom).

Redigerat:
A Alko skrev:
Var fick du tag på plåtfatet? Tänkte beställa kina-cyklon att använda till min Fein Dustex, och plåt verkar ju vara att föredra framför plasthinkar som tydligen kollapsar för många, om man inte hittar nån rejäl som t.ex. från Oneida.

Var inne på att köpa en typ grovis, eller 199-kronorsvarianten från Jula, men dessa har ju redan två genomföringar som ska passa (ett onödigt dessutom).
Vet inte vart du bor men finns ju de här på blocket just nu.
https://mobil.blocket.se/annons/orebro/olika_plastfat_till_flytbryggor__aven_platfat/67210680

• Gilla
Alko
  • Laddar…
S
Via Blocket.

Finns nya här
https://pk-produkter.se/produktkate...MI7Nm32pKC4wIVzsqyCh0OMgCaEAAYASAAEgKUovD_BwE

A Alko skrev:

• Gilla
Alko
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.