Har en bult som sitter fast som tusen, så försökte få ur den idag. Sista slagen tog jag i lite väl mycket och kom lite snett så gängorna på toppen av gängorna blev lite mosade. Så nu går det inte ens att gänga på muttern igen.
Går det att såga av några mm på bulten för att hitta nya fina gängor, eller blir det för "ofint" om man gör så?
Går det att såga av några mm på bulten för att hitta nya fina gängor, eller blir det för "ofint" om man gör så?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 275 inlägg
Gängtapp fixar det.
Vad är det för bult, vad är den till?
Såga av går utmärkt om den räcker till, fila av gängorna snett i riktning från skruven efter du sågat, så går muttern på lätt.
Sen, till nästa gång. Man slår aldrig på gängorna, utan att ha muttern på, så man träffar muttern och inte gängan.
Sen, till nästa gång. Man slår aldrig på gängorna, utan att ha muttern på, så man träffar muttern och inte gängan.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 275 inlägg
Och som tidigare talare sa, var/på vad sitter skruven ??
Jag fick plötsligt upp en bild att du håller på att byta övre spindelleder på en VW/Audi, och försöker slå ut skruven där, stoppa i så fall och köp en ny skruv först, så ska jag berätta hur man gör.
Glöm det jag nyss skrev om den är nån annan skruv,
Jag fick plötsligt upp en bild att du håller på att byta övre spindelleder på en VW/Audi, och försöker slå ut skruven där, stoppa i så fall och köp en ny skruv först, så ska jag berätta hur man gör.
Ganska bra gissat. Det är till spindel som fjäderbenet sitter i. Inte Audi/WV, utan det är en Bmw.Isakare skrev:
Och som tidigare talare sa, var/på vad sitter skruven ??
Vet att de kanske inte är helt enligt regelboken att posta om sånt här. Men på bilforumen ska en bunt alltid gissa på en massa saker, här finns kunskap.
Jag vet att man inte ska slå på bulten, hade muttern på, men blev lite frustrerad i slutet och missade att jag hade plockat av muttern en stund..
Aha, då har jag inget bra svar, men borde ha. Har nya stötdämpare liggandes sen ett halvår tillbaka till min egen BMW, och läst om den beryktade skruven, men inte kommit till skott än.H Haas84 skrev:Ganska bra gissat. Det är till spindel som fjäderbenet sitter i. Inte Audi/WV, utan det är en Bmw.
Vet att de kanske inte är helt enligt regelboken att posta om sånt här. Men på bilforumen ska en bunt alltid gissa på en massa saker, här finns kunskap.
Jag vet att man inte ska slå på bulten, hade muttern på, men blev lite frustrerad i slutet och missade att jag hade plockat av muttern en stund..
Men, du har väl ett spår som skruven går igenom ?? Knepet även på VW, där det är 2 spår skruven går igenom, är bla att slå ner nått kilaktigt, tex en mejsel i spåret bredvid skruven, för att rikta upp linjen för skruven, och ev få en halva av skruven att lossna.
Nästa knep är att kapa av skallen på skruven och använda befintlig mutter som avrdagare, smörj skruvens gängor för att inte förstöra dom, dra åt muttern så skruven börjar röra på sig, fyll på med brickor vart efter den kommer ut/gängorna tar slut. Och se till att kilen sitter i spåret, annars kilar skruven fast sig ännu mera.