5 164 läst ·
44 svar
5k läst
44 svar
Hur motiverar ni nya verktygsköp?
Jag är i den lyckliga sitsen att min Jenny frågar mig när hon sett annonser e dyl med verktyg och maskiner, om det är något jag inte har eller kanske behöver bättre av. Senast när jag sa att jag behövde nya snickarbyxor övertalade hon mig att köpa två par.
Eftersom vi inte är gjorda av pengar och jag har lite dåligt samvete över att jag har ett intresse som kan kräva rätt stora investeringar medan hon är "väldigt billig i drift" sas, så försöker jag sansa mig och inte bara köpa för att det är ok. Jag tror att det hjälper mig att avgöra om det handlar om huruvida jag behöver grejorna alls, nu eller senare.
//Ronnie
Eftersom vi inte är gjorda av pengar och jag har lite dåligt samvete över att jag har ett intresse som kan kräva rätt stora investeringar medan hon är "väldigt billig i drift" sas, så försöker jag sansa mig och inte bara köpa för att det är ok. Jag tror att det hjälper mig att avgöra om det handlar om huruvida jag behöver grejorna alls, nu eller senare.
//Ronnie
Verktygstokig
· Halland
· 8 134 inlägg
Du menar att jag ska skicka mina blockettips till Jenny istället för till dig alltså? (Jag spammar Ronnie med alla halländska tips)P Pysslarn skrev:Jag är i den lyckliga sitsen att min Jenny frågar mig när hon sett annonser e dyl med verktyg och maskiner, om det är något jag inte har eller kanske behöver bättre av. Senast när jag sa att jag behövde nya snickarbyxor övertalade hon mig att köpa två par.
//Ronnie
Jag motiverar mina köp som någon annan här nämnt, bland annat genom att om jag gör jobbet själv så kan jag lägga de pengarna på adekvata verktyg för den uppgiften istället för hantverkare.
Då kan jag ju dessutom använda de verktygen till fler projekt där jag undviker att anlita hantverkare, vilket är en ännu större motivator. Vilket i sin tur leder till att nästa projekt kan jag köpa något annat verktyg.
Dessutom köper jag till 90% bara kända märkesverktyg nuförtiden. Det efter att ha lärt mig den tråkiga vägen med billiga verktyg som sneda chuckar, glappiga lager o annat.
Då kan jag ju dessutom använda de verktygen till fler projekt där jag undviker att anlita hantverkare, vilket är en ännu större motivator. Vilket i sin tur leder till att nästa projekt kan jag köpa något annat verktyg.
Dessutom köper jag till 90% bara kända märkesverktyg nuförtiden. Det efter att ha lärt mig den tråkiga vägen med billiga verktyg som sneda chuckar, glappiga lager o annat.
Verktygstokig
· Halland
· 8 134 inlägg
Jag behöver tips (halländska eller skånska) på en bandsåg. Dessutom behöver jag tips på var jag kan ställa en bandsåg, eftersom mina uppvärma utrymmen är begränsade...
Efter att under närmare fyra år ha införskaffat det nödvändigaste både när det gäller maskiner som handverktyg så är det mer specialverktyg som motiverar inköp - om jag behöver det till något specifikt projekt. Bra-att-ha-prylar i allmänhet lär inte införskaffas. Fast lite fler olika varianter på stämjärn skulle inte vara fel, och lite fler handhyvlar vore bra, och vore inte den sågen perfekt att ha...i princip hade man kunnat köpa hur mycket som helst! Så det finns väl snarare motiv att INTE köpa - dvs att kassan inte är oändligt stor - än att köpa?
Efter att under närmare fyra år ha införskaffat det nödvändigaste både när det gäller maskiner som handverktyg så är det mer specialverktyg som motiverar inköp - om jag behöver det till något specifikt projekt. Bra-att-ha-prylar i allmänhet lär inte införskaffas. Fast lite fler olika varianter på stämjärn skulle inte vara fel, och lite fler handhyvlar vore bra, och vore inte den sågen perfekt att ha...i princip hade man kunnat köpa hur mycket som helst! Så det finns väl snarare motiv att INTE köpa - dvs att kassan inte är oändligt stor - än att köpa?
Verktygstokig
· Halland
· 8 134 inlägg
Hur gammal och stor får den vara?Microkatten skrev:
Jag behöver tips (halländska eller skånska) på en bandsåg. Dessutom behöver jag tips på var jag kan ställa en bandsåg, eftersom mina uppvärma utrymmen är begränsade...
Som svar till TS: Bra verktyg gör jobben enklare, tom att spika upp en tavla kan vara enklare med en bra hammare. Det ÄR skillnad på billiga verktyg och verktyg i proffskvalitet. Det både blir roligare och oftast snabbare med proffsverktyg.
Sen är det naturligtvis svårt att göra en return of investmentkalkyl som visar på vinst på en hammare kanske, men sannolikt så har du skaffat dig en hammare som du kommer ha livet ut i alla fall.
Sen är det naturligtvis svårt att göra en return of investmentkalkyl som visar på vinst på en hammare kanske, men sannolikt så har du skaffat dig en hammare som du kommer ha livet ut i alla fall.
Verktygstokig
· Halland
· 8 134 inlägg
P
p.lundgren
Husägare
· Värmlänning vilse i Storstockholm
· 750 inlägg
p.lundgren
Husägare
- Värmlänning vilse i Storstockholm
- 750 inlägg
Det är en fråga med flera svar naturligtvis. I min värld så köper jag verktyg och maskiner av dessa orsaker.

- Det löser ett problem som jag inte kan lösa på något annat sätt. (En svets för att laga det trasiga staketet)
- Det löser ett problem på ett bättre sätt än det jag redan har. (En längre stånghäcksax från Stihl)
- Jag är värd det eftersom jag jobbar för mycket (En tyst liten kompressor) - Bättre än att tröstäta godis
- Verktyget är snyggt och funktionellt (En Veritas-hyvel)
- Det är roligare att jobba med än de jag redan har (En sänksåg med skena i stället för cirkelsågen)
- Det är mer ergonomiskt eller lättare för kontorsarbetarkroppen. (Spikpistol i stället för hammare)
- Jag har råd / det påverkar inget pågående projekt negativt.
Själv kan jag inte motivera några verktygsköp alls för stunden.
Jag får ärva ett garage fullt med grejer. Dyra grejer. Elu, dewalt, bosch och festool.
Trots det så köpte jag nyligen nya batterier till min AEG skruvdragare för att jag använder den väldigt mycket.
Saker man gillar använder man. Jag är en sucker för Wera så jag länsar loppisar om de har dem i vettigt skick.
Jag får ärva ett garage fullt med grejer. Dyra grejer. Elu, dewalt, bosch och festool.
Trots det så köpte jag nyligen nya batterier till min AEG skruvdragare för att jag använder den väldigt mycket.
Saker man gillar använder man. Jag är en sucker för Wera så jag länsar loppisar om de har dem i vettigt skick.
Enklast blir det nog om du bygger ett verktygslåda. Finns många fina exempel på forumet. Någonstans måste du ha verktygen som du ska ha i verktygsskåpet och du ska använda för att bygga skåpet. Sen finns det alltid anledning att uppgradera ditt verktygsskåp till ett större och bättre eftersom du behövde några verktyg för att bygga skåpet.
Ordnar sig nog ska du se.
Ordnar sig nog ska du se.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden