18 546 läst ·
28 svar
19k läst
28 svar
Arbetshandskar...tvätta eller slänga?
Använder ofta montagehandskar här hemma i nitril och jag har alltid tidigare kastat bort dom när dom varit riktigt smutsiga.
Det var min flickväns idé att tvätta handskarna och det fungerar perfekt, nu kastar jag handskarna först när dom är trasiga - inte bara smutsiga.
Det var min flickväns idé att tvätta handskarna och det fungerar perfekt, nu kastar jag handskarna först när dom är trasiga - inte bara smutsiga.
Har jag grisat ner bra och fräscha handskar tvättar jag dem under kranen, med dem på som när man normalt tvättar händerna. Beroende på vad som smutsar dem använder jag vanlig handtvål eller flytande diskmedel.
Skinnhandskar blir stela men kan få nytt liv med lite olja. Jag brukar använda parafinolja på en trasa som jag "torkar" mig med, på så vis är det lättare att sprida oljan över handskarna.
Finns säkert bättre sätt men funkar för mig iallafall.
//Ronnie
Skinnhandskar blir stela men kan få nytt liv med lite olja. Jag brukar använda parafinolja på en trasa som jag "torkar" mig med, på så vis är det lättare att sprida oljan över handskarna.
Finns säkert bättre sätt men funkar för mig iallafall.
//Ronnie
Har ingen annan erfarenhet av att tvätta handskar än att jag med framgång tvättat ejendals textil/gummihandskar.
Däremot så brukar jag kladda in händerna rejält med handcreme innan jag sätter på mig nya arbetshandskar av skinn, då blir dom följsamma och fina.
Det kanske hjälper om man tvättat dem också?
Däremot så brukar jag kladda in händerna rejält med handcreme innan jag sätter på mig nya arbetshandskar av skinn, då blir dom följsamma och fina.
Det kanske hjälper om man tvättat dem också?
Nu när du fått handskarna fulla med fett så har du en bra chans att laga en bra slityta på dom. Ta på handskarna och så tar du en massa fin sand i händerna som fastnar kvar i fettet på handskarna. Så har du ett par handskar för grovjobb med en bra slityta som ser till att handskarna håller längre.
Det går utmärkt att tvätta handskar, även sådana med skinn. Släng i något mjukgörande medel så blir de inte så stela. Annars är det bara att ta ordentligt med handkräm på händerna innan man sätter på sig ett par nytvättade handskar så blir de mjuka igen. Ända risken med att tvätta är om man har ett par handskar som är ordentligt skitiga med massa olja/smuts. Då finns det risk att tvättmaskinen inte riktigt gör dem rena och man får skitiga händer då man använder handskarna.
Jag orkar dock aldrig tvätta mina handskar utan ser bara till att använda de mycket innan jag slänger dem. Att ha ett gäng olika uppsättningar igång med underlättar också för att minimera hur mycket man slänger. Exempelvis ett par i pannrummet, ett när man klipper gräs, ett för fint montage osv. Då kan man ha handskarna väldigt länge.
Jag orkar dock aldrig tvätta mina handskar utan ser bara till att använda de mycket innan jag slänger dem. Att ha ett gäng olika uppsättningar igång med underlättar också för att minimera hur mycket man slänger. Exempelvis ett par i pannrummet, ett när man klipper gräs, ett för fint montage osv. Då kan man ha handskarna väldigt länge.
På skinnhandskar eller skinndetaljer på arbetshandskar så kör jag med neutral conditioner för skinnskor.
Mina två par vinterhandskar blev 10ggr skönare efter tvätt och en behandling av mjukgörande skovårdsprodukt för skinnskor än när dom var nya.
Ett plus är att dom aldrig mer blir så skitiga som när dom är nya och obehandlade utan har en viss avstötande effekt.
Vad man kan använda på tyget har jag ingen kunskap om men kanske samma sak där.
Mina två par vinterhandskar blev 10ggr skönare efter tvätt och en behandling av mjukgörande skovårdsprodukt för skinnskor än när dom var nya.
Ett plus är att dom aldrig mer blir så skitiga som när dom är nya och obehandlade utan har en viss avstötande effekt.
Vad man kan använda på tyget har jag ingen kunskap om men kanske samma sak där.
En liten återkoppling då, närmare två år senare. Jag kastade in de fettiga arbetshandskarna i en tvätt på 90° C i hopp om att de skulle bli superfräscha, men icke. Väl ute kändes det förvisso hyfsat sträva och rena, men när jag gned fingret från handsken mot en vit möbel så lämnade den genast sådant där klassiskt brunt klet efter sig. Suck. Nån som sitter på det magiska receptet? Blötlägga handskarna i exempelvis tändvätska, diesel, bensin, aceton? Nåt som garanterat får bort det vidriga men ändå inte löser upp handskarna som sådana? Tacksam för svar!
Verktygstokig
· gotland
· 465 inlägg
Bara jag tänker fettspruta så åker ett par engångshandskar på, förslagsvis av bra kvalite som inte går sönder på en gång (nitril). Vet inte hur jag bär mig åt men jag har annars fett överallt.
Det hjälpte dock inte till i tråden men så får jag mina riktiga handskar att hålla längre iaf
/Micke
Det hjälpte dock inte till i tråden men så får jag mina riktiga handskar att hålla längre iaf
/Micke
Jag kan ibland tvätta skitiga arbetshandskar i ett ämbar ljumt vatten med litet såpa. Att gnugga dem i blidsnö är också bra.
Framför allt så använder jag nya handskar för renare arbeten och så klassas de ned varefter de blir skitigare och då de är för skitiga för det skitigaste arbetet brukar 2-3 fingrar redan titta ut så då är de kaputt.
Skogsarbete och arbete med traktor och materialjakt på skroten och grävning i jorden och smide är typiska skitiga arbeten.
Framför allt så använder jag nya handskar för renare arbeten och så klassas de ned varefter de blir skitigare och då de är för skitiga för det skitigaste arbetet brukar 2-3 fingrar redan titta ut så då är de kaputt.
Skogsarbete och arbete med traktor och materialjakt på skroten och grävning i jorden och smide är typiska skitiga arbeten.
Använder nästan bara handskar vid svetsning och arbete som kan resultera i skärskador typ arbete med tunnare plåt. Dessa kasseras när dom är trasiga
Men varför använda handskar vid ren skruvning?
Tar bort mycket känsla tycker jag och händer kan man tvätta eller torka med trasa under arbete. Händer ju dock att jag använder montagehandskar och dom kostar ju typ 15kr så är väldigt ovärt att börja grisa och tvätta dom.
Men varför använda handskar vid ren skruvning?
Tar bort mycket känsla tycker jag och händer kan man tvätta eller torka med trasa under arbete. Händer ju dock att jag använder montagehandskar och dom kostar ju typ 15kr så är väldigt ovärt att börja grisa och tvätta dom.
Nå...... det blir för kallt att skruva barhänt när det är några grader på kölden. Vid -15 går det helt enkelt inte att skruva barhänt mer än några minuter i gången utan att förfrysa. Järnet kyler händerna.
Om jag får arbeta inne i värmen är jag naturligtvis barhänt då jag skruvar. Samma sak sommartid.
Om jag får arbeta inne i värmen är jag naturligtvis barhänt då jag skruvar. Samma sak sommartid.
Ja jo givetvis klär man sig efter väder, annat är ju dumt!heimlaga skrev:Nå...... det blir för kallt att skruva barhänt när det är några grader på kölden. Vid -15 går det helt enkelt inte att skruva barhänt mer än några minuter i gången utan att förfrysa. Järnet kyler händerna.
Jag brukar köra Stihls arbetshandskar.
Finns tre-fyra olika varianter.
Har dem till allt utom "jordiga" jobb.
När de blir skitiga, vid någon avloppsrensninge eller lik förbannat jordiga eller allmänt brukar jag tvätta händerna med dem på. YES diskmedel typ. Eller vanlig tvål. Blir superbra.
Sen en klick hudkräm eller majsolja om det är skinnvarianterna.
Som sagt .Blir super.
Finns tre-fyra olika varianter.
Har dem till allt utom "jordiga" jobb.
När de blir skitiga, vid någon avloppsrensninge eller lik förbannat jordiga eller allmänt brukar jag tvätta händerna med dem på. YES diskmedel typ. Eller vanlig tvål. Blir superbra.
Sen en klick hudkräm eller majsolja om det är skinnvarianterna.
Som sagt .Blir super.
Snygg bump!
Hade jag haft problem i form av jord och lera så hade jag nog känt mig trygg med tvål och vatten, men värre är det med baksmällan av motormekaniskt arbete, då handskarna i regel oftast är helt oljiga. Vet inte hur många tvättmaskiner jag kört dem i, det blir ändå ljusbruna avtryck när tar på mig dem och drar fingret längst en vit list efteråt. Var på väg att ge upp och ingå använd-och-släng-mentaliteten, när jag äntligen fann den sanna nyckeln till en avfettad havslevande handske.
Diskmaskin!
Hade jag haft problem i form av jord och lera så hade jag nog känt mig trygg med tvål och vatten, men värre är det med baksmällan av motormekaniskt arbete, då handskarna i regel oftast är helt oljiga. Vet inte hur många tvättmaskiner jag kört dem i, det blir ändå ljusbruna avtryck när tar på mig dem och drar fingret längst en vit list efteråt. Var på väg att ge upp och ingå använd-och-släng-mentaliteten, när jag äntligen fann den sanna nyckeln till en avfettad havslevande handske.
Diskmaskin!
Klicka här för att svara