Kan du lägga upp en bild?

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Kan du lägga upp en bild?
Fixar bild under dagen.

Att kapa av en skruv går att göra utan några som helst problem. Har kapat av hundratals på jobbet med gott resultat. Som med allt så blir det enklare efter du gjort några. Men det går att kapa den rakt av. Den blir oftast för trubbig om du bara kapar den. Jag slipar alltid till början av gängan med slipmaskin. Finns ingen sådan går det att göra med en billig handfil med.. Kanske enklare om man är ovan. Skruven ska gå lika lätt att dra i som när den var ny, är det motstånd så har du gjort fel. Det är bara att kolla på en ny skruv hur gängan börjar så gör du den likadan på en du kapat av.

En trekantig fil av mindre modell bör ingå i varje välsorterad verktygslåda. Perfekt att laga sista gängvarvet med om något går snett. Det kan vara nog så svårt att få på ett gängsnitt rätt på en kvaddad gänga, och blir det fel så är skadan värre än innan.
Börja fila nerifrån där gängan är i princip oskadd och jobba dig in i skadan så att du får med dig den rätta formen. Börjar man utifrån så blir det gärna som med gängsnittet, det stämmer inte riktigt när man möter den hela gängan...

Är det en stor skada så börjar du med att fila bort grova skador med en grövre flat fil så skruven blir rund igen, har någorlunda rätt diameter och ser rätt ut i ändan. Eller som flera varit inne på - kapa en bit av skruven.

Jag tog en vinkelslip och satte på den tunnaste skivan jag hade (för rostfritt) kapade sen av en liten bit på bulten, filade av graderna som blev. Vips så gängades muttern på hur fint som helst. Va skönt att det gick. Men det va trångt, riktigt trångt så de va lite skakigt i början att ha en vinkelslip där :)

Tack för alla svar!

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.