18 546 läst ·
28 svar
19k läst
28 svar
Arbetshandskar...tvätta eller slänga?
Sida 1 av 2
Tidigare har jag i princip alltid slängt mina arbetshandskar när dom antingen slitits ut eller blivit bedrövligt skitiga.
Efter att idag dumt nog använt ett par nästan sprillans nya Ejendals Tegera 53 handskar (som jag trivs förträffligt bra med) till att akut ränsa avlopp i tvättstugan med så luktar dom uuuuuuuuuurk.
Kan man slänga in dessa i tvättmaskin och dom blir som nya igen eller är det bara att kasta?
Erfarenheter?
Efter att idag dumt nog använt ett par nästan sprillans nya Ejendals Tegera 53 handskar (som jag trivs förträffligt bra med) till att akut ränsa avlopp i tvättstugan med så luktar dom uuuuuuuuuurk.
Kan man slänga in dessa i tvättmaskin och dom blir som nya igen eller är det bara att kasta?
Erfarenheter?
Inga erfarenheter på området, men det känns ju som du har en förträfflig sits för att kolla det...=)
Vet inte om det är jämförbart eftersom Du har skinnhandskar men efter att ha rensat avlopp så gjorde jag rent mina gummerade handskar invändigt med Biltemas handrengöring och sköljde med vatten.
Tvättmaskin och skinn brukar vara en dålig kombination så nån form av handtvätt tror jag är alternativet det är skonsammare mot materialet.
Tvättmaskin och skinn brukar vara en dålig kombination så nån form av handtvätt tror jag är alternativet det är skonsammare mot materialet.
Jag har provat ett par gånger att helt enkelt tvätta händerna med handskarna på 
Har använt lite grövre handrengöringsmedel. Är ganska enkelt och smidigt.
Skinnet blir dock ganska stelt efter att de torkat, men det brukar mjukna med tiden. Med finare handskar kanske man kan smörja med något?
Har använt lite grövre handrengöringsmedel. Är ganska enkelt och smidigt.
Skinnet blir dock ganska stelt efter att de torkat, men det brukar mjukna med tiden. Med finare handskar kanske man kan smörja med något?
Körde ett par tunna ejendals montagehandskar i maskinen för ett tag sen. Det tunna skinnet klarade inte av det utan "vred" sig så handskarna blev missformade och fick kastas. Har dock inte provat och tvätta grövre handskar i skinn.
Handtvätt är nog det bästa förslaget.
Handtvätt är nog det bästa förslaget.
Kromgarvat läder (vilket det är om de inte sålts som vegetabilgarvade) tål i princip att kokas, men 40 grader tvätt är att rekommendera. Vill man köra en maskin med endast ett par handskar? Nej, alltså är nog handtvätt enklast eller kör dem med overallen i 60 grader. Sätt på dig handskarna en gång i timmen och rör fingrarna under torkningen så blir de inte så stela. Smörj in dem med någon lädersmorning när de är nästan torra.
Bumpar den här tråden. Plockade just ner ett cykelnav och de arbetshandskar som jag bar vid stunden är nu äckligt vidriga av kletigt svart fett. Det är inga jättedyra handskar ( http://m.clasohlson.com/se/Montagehandske-Tegera-/Pr408446000 ) och varken läder eller skinn, men jag är ändå typen som föredrar att rädda framför att kasta. Överväger slänga dem i maskin på 60° eller rentav 90° men det kanske blir galet, i värsta fall med en fettig tvättmaskinstrumma som följd? Idéer och/eller erfarenheter tas tacksamt emot.
Jag brukar handtvätta handskarna ett par gånger tills jag slänger dem på grund av nötning/skador. Brukar använda lite dyrare handskar och känner att det är ett jäkla slöseri att slänga handskar som "bara" är smutsiga.
Fett tvättar man väl bort med lösningsmedel. Spruta på lite tändvätska och kleta bort fettet med lite gräsklipp så kan du ta nästa cykel när tändvätskan torkat. Jag skulle köra utan handskar så blir det minst med klet och fumlande med skruvar i tjocka handskar.