Verktyg & Maskiner
corre: [citat] I detta fallet så hinner trycket i munstycket ned till noll innan pumpen slår till igen. Ska kolla vedklys tanke!
mattias_75: [citat] Stämmer inte för alla märken, Milwaukee M12 FPD har samma vikt men är mindre i storlek än FDD som är utan slag. För M18 skiljer det 100g mellan slag/borrskruvdragare.
stomneby: vad det blir på svenska vet jag inte killgissar på tegeltång men här går den att köpa https://www.ebay.com/p/ROOF-TILE-CUTTER-FOR-CUTTING-TERRACOTTA-TILES-MONTOLIT-32/6011479835
Silver78: Ok. Tänkte mest att man ersätter bordsågen med en annan.Logosol såg iofs inte så dum ut men då blir det något eldriven historia i snickarboden. Svårt med plats.
C.Lundin: [citat] SDS-borr har fyra spår, men två olika. De brukar fungera att låsa i "vanlig" chuck, men det är absolut inte optimalt. SDS-max är betydligt större än SDS-plus, troligtvis är det plus du införskaffat. Edit: Ett litet tillägg till mitt tidigare svar. Anledningen till att det inte finns någon typ av adapter är för att maskinerna med "vanlig" chuck är alldeles för klena för att
tommib: Jag tror inte att det blir så bra. Så vitt jag förstår är tumregeln att det går upp till ca 0,75 kW, den där är på 3 kW. Fråga mig inte varför gränsen går där, jag har bara för mig att den gör det... Om du absolut måste få den att fungera på enfas så är frekvensomriktare ett alternativ. Den kommer dock kosta en del. Det kanske är bättre att ställa frågan i eldelen, även
Schwen92: [citat] Ahh får göra så då istället, nej då den är kopplad till avloppsnätet det vet jag helt säkert. Tack för hjälpen!
leby: @Dallastower Om man skall generalisera lite så har jag fått följande uppfattning om antal tänder Kap = många tänder Klyv = få tänder Det är i alla fall så jag använder mina klingor till justersågen Edit: och som ovan, en bra klinga kan slipas många gånger Edit2: jag använder dessa för slipning http://www.slipkliniken.se/ ligger vid Thorildplan
GoC: [bild] [bild] [bild] Mitt enkla bygge. 4 block, två rejäl öglor, en båtvinsch och rep. Totalt några hundringar på Biltema. Fungerar ypperligt.
kristofo: Det behöver den säkert inte, men jag antar att det är bra om den är nära klingan. Klingskydden brukar ha en "klack" som gör att man ska kunna trycka den mot ämnet för att skyddet ska vika bak. Jag tycker att det ofta fungerar ganska dåligt. Vill man ha kvar "klacken" så kommer kniven genast långt bort. Lägger med en lånad bild från samma bildsökning. Men detta bygger helt på mina
Lopex: [bild] [bild] En så, bara att skriva fast på vinkelslipen
martin43: Snubblade över detta verktyg. Tanken verkar god. Jag vet att även såna där 100-kronors tryckluftshammare fungerar ju faktiskt, så det kanske en sån här spade gör också? T.ex. för att gräva ner bevattningsslang i trädgården. https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/tryckluft/tryckluftsverktyg/tillbehorsset/bilningsmaskin-5-i-1-005242/
C.Lundin: Finns en hel del olika fabrikat av vad som nämndes tidigare. Googla på 'Liquid hammer'.
edelman: Hej! Köpte precis en begagnad Nilfisk 125.3. När jag kom hem och kopplade in den sprutade det vatten där bak där man fäster slangen till sprutmunstycket. Säljaren ville inte veta av denna defekt. Jag demonterade det hela och packningen till högtrycksslangen var trasig. Försöker kolla på nätet men hittar inte vilken jag ska ersätta med.
pjodden: [citat] Den har funkat bra, både kraftig och vibrerar betydligt mindre än den gamla. Dock fick den glapp i sladden förra veckan, så det var till att nyttja garantin. När det gäller krånglande maskiner och nyttjamde av garanti, måste jag säga att det oftast är lättare med de billigare maskinerna. Byte direkt till ny istället för skicka på lagning!
stigen: [citat] Jula har denna! Går nog att anpassa i rätt storlek. Dag [bild]
Krypstocken: Hej Jag har lånat en gammal mejselhammare som gav upp vid första försöket. Eftersom jag aldrig har kört den tidigare är det svårt att veta men den verkade inte ”gå med full kraft”. Efter ett tag så kom det en rökpuff och den slutade fungera helt och hållet. Testade idag och säkringen gick, kan ha berott på att den kräver 16A och jag provade med ett 10A uttag. Plockade isär den,
mattiasp: Det finns även Monzon.se Och någon tredje tror jag. De kan hämtas på olika ställen, och beställd frakt blir rätt dyr.
Stefan N: Om du stryker B ur betäckningen som står för Black så får du träffar.
Holmspel: Har man en bords- eller sänksåg så säljer man nog inte den förrän man kanske flyttar till mindre. Då är det säkert någon granne eller släkting som får första tjing. Kolla Facebook istället, tycker Blocket har tappat på allt förutom bilannonser.
prototypen: Prova att söka på tummåttet 1 1/8 ”. Går ju att svarva till en ring för den som har svarv. Protte
MrX42: Ibland går den under konturmall: https://www.slojd-detaljer.se/sortiment/tra-metallslojd/handverktyg/matverktyg/konturmall-8552
asfaltsbarn1: Tack för svaren! Har köpt den och testat den till min kap/ger, en Bosch gcm 8 sjl. Funkar bra men en del kommer utanför. Kommer nog bygga en låda som innesluter bakre delen av kapen så att så lite som möjligt smiter utanför :) Återstår att testa den till alla andra maskiner också...cyklon får jag se om det behövs i framtiden.
Harpagon: Aaaahh...! Det skulle ju förklara växlarna. Tänkte inte på att Ejca kunde göra metallbandsågar, men såklart så gör de ju det!
ljhnilsson: Hade samma problem när jag bytte rem på min hm2 kombi. Vill minnas att jag lyckades bända på remmen med typ liten kofot el motsvarande. Har du kollat att matarvalsen rör sig när du släpper fjädern? Låter som problemet är att den fastnat i yttersta läget.
INTP: [citat] Det duger. Allt man behöver är något som inte släpper in vatten (och som bekant blandar sig de flesta oljeprodukterna inte med vatten), och som sitter kvar där man placerar det, och smörjfett är just olja blandad med förtjockningsmedel för att fastna på plats istället för att rinna iväg som oljor gör. Inklämt mellan skruv och övriga delar kommer det finnas kvar många år.
tomasjo: Hej, Bumpar en gammal tråd ifall någon (likt mig) söker info om hur HDC jämförs med EDC. Det slutade med att jag mailade Hultafors och fick följande svar: ”Hej Tomas! Här kommer en direkt förklaring över skillnaderna från produktchefen på Hultafors: HDC har till skillnad från EDC: • Plan anläggningsyta, gör att stålet och handtaget ligger längs med arbetsstycket • Smidd i
mikewse: Jag har kört sönder min noname borrhammare och funderar nu på om nästa ska vara en begagnad maskin av finare märke Hilti el dyl. Brukar det dyka upp något prisvärt på Blocket under 2000 kr om man vill ha minst 5J slagstyrka eller gärna mer?