Verktyg & Maskiner
Pysslarn: [citat] Min Festool TS55 skrämde mig rejält när jag startade den första gången — det lät som om den var byggd av gamla konservburkar när den startade. Fick senare veta att det var just mjukstarten som var orsaken och att det är normalt. Men det låter hemskt. //Ronnie
ullberg: Jag säger som @Robert-san01— kolla om Lidl har kvar något från förra veckans erbjudande, tror det största i meterlånga set:et var 24mm men kanske kan funka och kostade väl bara 149 för tre olika dimensioner (de två andra har du väl inte så mycket nytta av men kan hamna på bra att ha-hyllan) /U
ericvv: [bild] [citat] Har nu hittat en sprängskiss på borrmaskinen om det kan hjälpa er att få svar på min fråga.
1alexander: https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och-maskiner/stationara-sagar/elektriska-kap-gersagar/kap-gersag-sagbord-008175/
Alltgår: Även tyska ebay har bra utbud. Köpte hem aluminium 50x60 mm plattstång nyligen.
hagv: Dags för en liten utvärdering efter en tids användning. Kort sagt så är jag mycket nöjd med maskinen. Den är snabb, stark, känns rejäl och batterierna håller oerhört länge. Denna maskin är gjord för grovjobben, tex att borra och skruva reglar. Den är däremot inte till för ”små jobben” som tex skruva gipsskivor. Dels så är den lite för häftig för det, men det finns även
Denniis: Det var ett nytt frässtål som behövdes. Provade det igår och äntligen fungerar dominon lika smidigt som jag förväntat mig. Jag ville bara flika in det i tråden ifall någon i framtiden söker hjälp via Google/byggahus. Tack för er input!:)
doubleH: Lyfter en gammal tråd. Någon som har testat "rare earth magnets" i ett gammalt hus där väggskivorna (spånskiva) är spikade med dyckert. Blir ju en väldigt liten spikskalle för magneten att hitta...
bulleribock: [citat] Tack, Till stommarna använde jag 16mm MDF, jag var lite skeptisk till MDF, men så här i efterhand känns det stabilt och bra.
bulleribock: Ytterligheterna i kvalitetskänsla är dessa två [bild] Men kinaverktyget är väldigt uppskattat, det ligger i folkan och är synnerligen uppskattat när jag kommer på att jag behöver få med mig en skiva efter jobbet . Så ett dåligt verktyg kan ändå vara bra
Gri11en: Jag fick på den till slut...
Nyfniken: [citat] Det kan vara en fördel med ett litet hål för att göra vattenrörelserna lite trögare. Men dimensionen på det hålet är en hel vetenskap.
fatsug: [citat] Fick hjälp av en kompis som printade den här. Funkade över förväntan: [bild] Tack för tipset!
ClasseClas: Som tillägg kan jag berätta att jag betalade strax under 7500kr för sågen på auktion. Det blev dyrare än jag tänkt mig, men fortfarande prisvärt.
pol0119: Optibelt VB 10x530 z21 är originalet (tror jag). Sitter då det på både min o min fars maskin som både är begagnade men köpta på olika ställen.
stugfar: @Dheri se där, tackar tackar! ...men vad svårt det blev att välja mellan paketen. :sweat:
Daniel_N: Jag är på jakt efter en bra och rejäl digital avläsning till vår tappmaskin. Vad bör man titta efter och tänka på? Det är avläsning i endast en riktning (det är för att ställa sågbladet i sidled). Följande har jag kommit på att jag vill ha: Robust Rejäla knappar Bra dammskydd på både display och mätskala Displayen måste sitta på utsidan av maskinen, skalan på insidan, dvs m
permagnuso: Tjena, Jag har precis köpt en Kärcher k7. Varje år brukar jag tvätta altanen med högtryckstvätt kopplat till en altantvätt. Jag brukar samtidigt spruta på gulsåpa som behnadling/rengöring. Det ahr fungerat väldigt bra. Man får en ljus fin grå färg. Innan har jag sprutat på medlet med en separat spruta vilket har vart lite meckigt. Funderar på om man kan använda den inbyggda
stigen: Hej! Ligger lite klipp på Youtube om detta fräsbord. Jag tycker den verkar ganska ok. Dag [MEDIA=youtube]yka0Q69IBRY[/MEDIA] [MEDIA=youtube]Ypb5vw5dwpg[/MEDIA] [MEDIA=youtube]kOWmsAPnO_Q[/MEDIA]
heimlaga: Om du hittar begagnade kedjor med rätt bredd men litet för stor hjuldiameter så går de att korta. Mina var ursprungligen 16,9x36 eller 38 men nu är de 16,9x30. Jag rekommenderar piggkedjor med grovt material i länkarna. Billigare versioner har ofta för klent material som bara går av när det slirar och i synnerhet om du skall till skogs och dra hem något vedlass. Jag svetsade ganska
Henke203: [citat] Jag har själv inte jobbat med en sådan maskin men det borde finnas någon inställningsskruv på dom glidlagren du skjuter sågen framåt och tillbaka på? min Dewalt 708 hade det problemet när jag köpte den begagnad så jag fick tajta till dom lite. Om det inte är det som strular så kan du känna på klingan om den är glapp och om den är det så behövs nya lager där. Är den
bulleribock: [citat] Jag använder bockar med en offerbräda längst upp, då finns utrymme för VL
Avemo: [citat] Vad för motorer talar han då om? Det stämmer absolut för asynkronmotorer. Men de flesta handverktyg har likströmsmotor av en typ som även kan gå på växelström. Och då finns inte problemet. Och att strömmen är kantig är inte heller ett problem. Handverktyg med reglerbar hastighet brukar ha en triacreglering. Och den ger ifrån sig långt ifrån sinusvåg. Men det stör inte
nanowire: [citat] Nej, det ska man inte göra. Antar att det är annan matris för diamanterna som skiljer men är tyvärr inte mer insatt i detaljerna. Dessa skivor från Lenox jag använder till stål: https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-har-du-gjort-med-verktyg-och-maskiner-idag.250889/page-444#post-3337592
Pysslarn: Ja det är sanslöst egentligen så känsligt det verkar vara. Kommer ihåg att jag hade problem med min pelarborr när den var nyinköpt (inget märkvärdigt, en "Race-någonting", ihopmonterad i butiken) där chucken slirade och vobblade lite. Till sist föll den av. Googlade runt, gick sedan ner i verkstaden och torkade rent delarna med en nytvättad linnehandduk trots att det inte såg ut att
mrVoodoo: [citat] Det kan nog låta sjukt, men pular man mycket är det verkligen all idé. Tiden och frustrationen av att stå där och fippla med bitsen. Det gäller ju bara vissa projekt, men t.ex. under mitt altanbygge behövde jag T20, T25, T30, och borr om vart annat i stup och minut. Man kan också ge sig fan på att man tappar nåt bits när man försöker snabba sig, eller det ramlar ur hållaren
johfo: [citat] OK. Det är nog bättre jag flyttar/kopierar mina funderingar till en ny, egen tråd.
heimlaga: För snickeri klarar man sig med en remdriven maskin av kraftig modell. Det är inte så stora vridmoment då man borrar i trä. I snickarverkstaden har jag en enkel kilremsdriven Valmet från 50-talet och den fyller alla behov där. Den är betydligt kraftigare än de vanliga kinamaskinerna men ändå ett långt steg från en Arboga. Det är då man skall borra i metall som man behöver en
vedklyv: Är ni "kärringar", eller är ni som småtjejerna som diskuterar om läppstiften ska ha vrid eller draghylsa, när de ska dra bort ytterhylsan. Jag har en mängd olika hammare för olika ändamål, snickarhammare, smideshammare, murarhammare, plåtslagarhammare,verkstadshammare,( kul/pen), (olika varianter), glasmästarhammare och några cicelörhammare. det är ändamålet som ska avgöra