Verktyg & Maskiner
Swedave: Nu är det löst. Tack för alla svar. Kapade under marken lätt med en 125mm biltema skiva. Meec maskinen (billig skit) rök lite... [bild] [bild]
Tjrex: https://www.bollnasbilvard.se/429-m14-gang Kanon firma! Handlat flera ggr av dom utan problem och hög kvalite på grejerna.
GoC: Är bara den ”Tyska modellen” som behöver 13A Den som bara heter 1152 har svagare motor och funkar på 10A.
nino: Chucken är det naturligtvis som glappar Sitter det lager där som kan ha pajat?
Herrn123: Min barndomsvän köpte den starkaste 1fasarn från Kränzle, den motsvarar nog den som du kollar på. Han har kört rally mm i många år och säger att det är den bästa tvätten han någonsin haft. Jag hade köpt en sån om jag haft plats hemma för mer prylar
sven_snickare: Hej, på sidan maskinisten.net har jag laddat upp en enklare instruktion. Andra har också laddat upp filer om Stenbergs maskiner. Man måste vara medlem för att kunna ladda ner. Den jag laddat upp finns på denna adress: https://www.maskinisten.net/downloads.php?view=detail&df_id=3226
Ola C: [citat] Det farliga är om brädan börjar tappa sin styrning mot anhållet och ge sig av på en egen utflykt. Skovarianten ger betydligt mer kontroll och tryck på brädan längre sträcka jämfört med petvarianten som är som skapt för att få brädan att rotera på oönskat vis.
danne888: Jag har kommit över en Flex WST 700 VV plus som jag tänkt använda till att slipa efter bredspackling. Skulle behöva köpa en grovdammsugare att använda tillsammans med den. Budgeten är relativt begränsad så jag skulle allra helst vilja hålla mig under 1 500 kr. Det absolut viktigaste är att det blir så pass dammfritt som är möjligt för pengarna då vi har småbarn hemma som kommer
tttomten: Han säger precis i början att spackel i hink inte funkar utan han vill blanda själv, mao så behöver han något att blanda i, därav lådan. I Sverige är vi antingen smartare eller latare men vi använder redan färdigt spackel så lådan behövs inte utan vi kör med spacklar som torde vara mer ergonomiska jämfört med lådan för att ha något att stryka av avjämnande spackel mot.
Gavel: [citat] Bra att slippa kladd, låter faktiskt som att det borde funka. Tack för tipset!
Alltgår: Ja man tycker det skulle finnas att få tag på enklare. Man använder väl detta i party- och matlagningssammanhang också.. Synd man inte blev forskare på BMC istället, de har ju fin service vad gäller flytande kväve i varje fall. Man kan ju också köpa en 20 kg tub CO2 och en sådan här, men blir rejält med kosing allt som allt. [MEDIA=youtube]OKz7UhGvu-Y[/MEDIA]
mattiasp: PEEK är ju kanske en aning överdrivet. Har du POM? Kullager är nog bäst ändå. Jo, det blev tillräckligt bra för en lätt och portabel såg.
Ola C: Antar det är en fräslyft du syftar på(?). https://www.swedendro-tools.se/shop/product/ujk-fraslyft
erber: Ska uppgradera skruvdragarbeståndet hemma. Vilket skruvdragarepaket ska man köpa av DeWalt? Finns olika med 2 och 3 batterier och olika Ah på batterierna. Skruvdragarna heter ju nästan lika allihopa, med betoning på nästan, men va fåglarna skiljer dem åt? Jag vet såklart det finna andra märken men för enkelhetens skull nu så blir det DeWalt. Snyggast färg. Om nu ingen vet något
Raskus: Nytt problem, den laddar ej batteriet, typ 7-8 volt bara. Är det möjligen voltregulatorn som är boven i dramat? Hutlösa 40 kr på AliExpress så man vill ju vara riktigt säker på att det är den som är trasig innan man investerar... https://s.click.aliexpress.com/e/DnOZDneY
kristofo: Jag var till momentum och fick med mig en tub fett. De bakom disken tyckte inte det var särskilt högvarvigt utan rekommenderade ett universalfett. Jag försökte tvätta rent från det gamla fettet och fyllde med nytt. Rikthyveln blir inte varm längre, planhyveln känns bättre, men inte helt bra. Tack för tipsen! [bild] [bild]
Bowie: [citat] Tack! Det här svaret löste mitt problem:-) Mvh Bowie
erikssonandreas: Verkar vara leverans i början på december. Jag tycker den ser lite smeckig ut faktiskt. Framförallt basen, och väldigt synd att de inte har implementerat stödet för hjulunderreden och hävarmen för förflyttning
PNO: Använd den. Det är det bästa sättet att hålla en släpkärra i god form. Särskilt en bromsad.
norrbottenssnickaren: [MEDIA=youtube]E0so5A_qDAo[/MEDIA] Ett enkelt sätt att snickra en Castle 100... Är sjukt less på mina kreg k4 mfl jiggar som har för brant vinkel på hålen.
sweden: Hej Jag tänkte med att plattorna skulle skruvas fast i spåret som maskinen fräst eftersom det fanns skruvhål i plattorna. Tanken med lamello z-as plattor är att dom ska vara något ställbara om du tex inte fått infräsningarna exakt i linje med varandra. Så plattorna behöver ej skruvas är svaret jag fått från importören. Om du däremot tittar på en traditionell lamello kexmaskin så
Anonymiserad 173289: Övning ger färdighet sägs det. Eller så har man olika idé om hur man gör, som med skidbackar på osten eller kratrar i smöret ;) :rofl:
-RB-: Den funkar bättre med bara sågspån. Jag suger upp all möjlig skit. Bland annat stendamm. Det blir kompakt och sätter igen påsarna.
Murkla1949: Japp, mycket riktigt så var det remmen som hoppat på motorsidan
nikasp: Jag är ruskigt nöjd med vår. Har haft den ett par veckor. Pga barn som sprider grejer överallt använder jag antingen zon (rita upp rektanglar där du vill att den ska städa) eller room cleaning. Går väldigt snabbt att skicka iväg den att köra av kök, hall och tvättstuga till exempel.