Många nya cirkelsågar saknar ju klyvkniv och hoppande sågar är inte kul. Någon som gett sig på att montera någon typ av kniv/kil på en som saknar? Jag tycker det borde gå att få fast någon typ av släpande kil längst bak på plattan eller varför är det en väldigt dum/farlig idé? Ska säga att jag aldrig använt en cirkelsåg med klyvkniv så jag är inte insatt i hur komplext det eventuellt är.

• Gilla
Beretic
  • Laddar…
Låter som ett bra initiativ.

Jag vägrar att ha någonting att göra med handcirkelsågar utan klyvkniv....... men jag har aldrig byggt om någon.

Jag får för mig att många cirkelsågar har klyvkniven innanför klingskyddet.
Jag tror tyvärr att är svårt att bygga om på grund av detta!
Men kommer du på något sätt så är det ju jättebra!
Jag köpte en B&D som var visningsexemplar just för att det var den enda jag hittade med klyvkniv för en rimlig peng.
Hittade en bild som illustration, bildsökte på cirkelsåg och tog första med klyvkniv.
cirkelsag-einhell-th-cs-1400-1-66-mm-482.jpg

Varför behöver den ligga innanför klingskyddet?

Det behöver den säkert inte, men jag antar att det är bra om den är nära klingan.
Klingskydden brukar ha en "klack" som gör att man ska kunna trycka den mot ämnet för att skyddet ska vika bak. Jag tycker att det ofta fungerar ganska dåligt. Vill man ha kvar "klacken" så kommer kniven genast långt bort. Lägger med en lånad bild från samma bildsökning.
Men detta bygger helt på mina negativa antaganden. Jag hoppas jag har fel!
cirkelsag-hitachi-c6bu2-165-mm-1100w-a99.jpg

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.