Byggahus.se

Sds+ borrar till vanlig skruvdragare

1. Leopardiz
    Medlem Nivå 3
    Hej!

Har en Makita BHP458 som har slagborr funktion och styrka på 93Nm.
    Undrar om det finns någon adapter som går från bitsfäste till sds+ fäste eller runt skaft till sds+?
    Har googlat runt som en galning utan att hitta nått.

En borrhammare är jag inte så sugen på att skaffa då jag bara ska göra några enstaka hål i tegel.

Tacksam för alla svar.

2. H
    Medlem · Nivå 9
    SDS+ är inga problem att sätta fast i vanlig 13mm snabbchuck, brukar göra det ofta med min Hilti slagborr. Man får bara rotera borren lite så att den sitter rakt. Har nog borrat ett hundratal hål i olika dimensioner utan att skada chucken. Eller skall du borra hål större än 13mm?

• Laddar…
  3. Leopardiz
    Medlem Nivå 3
    Haha jo asså det gick ju nu märkte jag :) Hade faktist inte testat det.
    Men skulle ändå villja han någon adapter.

Är en liten verktygsnörd:p

Finns adaptrar till vanliga borrmaskiner för att köra sds?

4. C
    Medlem · Nivå 14
    Jag har inte sett någon adapter på det hållet, iaf inte i vanlliga ställena i .se och .uk

• Laddar…
  5. Leopardiz
    Medlem Nivå 3
    Ne det e just åt det hållet som e problem ja.
    Vet att Wera har en sds+ adapter som går till bitsfäste, men vem fan drar träskruv med borrhammare :D

6. H
    Medlem · Nivå 9
    • Laddar…
  7. Leopardiz
    Medlem Nivå 3
    Yes, där har vi det.
    då vet jag att det finns iaf, men priset va ju sisådär 350 spänn med frakten.
    Får leta lite på svenska sidor.

Tack så mycket Helioz!!!

8. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Jag tycker inte att det funkar speciellt bra, det räcker ju med att borren hamnar lite snett för att det ska vingla.

9. H
    Medlem · Nivå 9
    Man får som sagt sätta om den ett par gånger innan den är i centrum men det är bara att köra borrmaskinen och titta rakt ner på borrspetsen så ser man direkt om den är ocentrerad. Under själva borrningen har borret aldrig rört sig för mig utan har suttit bra i chucken.

10. LsaiboT
    Medlem Nivå 8
    Har jag missat något. Men varför bara inte skaffa borr som passar i din maskin?

• Laddar…
  11. D
    Anonym
    Man kanske har ett fint SDS-borr som man vill använda utan att behöva dra fram borrhammaren?

12. slacker
    Verktygstokig · Nivå 16
    Är det enstaka hål i tegel som avses så borde det gå att köra med en helt vanlig kakelborr - Dvs, helt utan slag, lite lägre hastighet och rensa ut skit lite nu och då. Blir dessutom bättre precision än med en slagborr... Noterade detta själv när brist på maskin gjorde att jag testade med kakelborr.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    180225.jpg

13. Leopardiz
    Medlem Nivå 3
    Jo det e sant, kanske går med vanliga betongborr tom.
    Men min BHP458 skulle nog kunna klara både tegel och betong ochså, så känns som man får ut mest av maskinen med en adapter.

14. End
    Medlem · Nivå 10
    Som andra redan påpekat, du kan köra borrar med SDS fattning direkt på en vanlig chuck och det funkar riktigt bra.
    Du behöver inte ens krångla med adapter.

Jag inbillar mig att ju oftare det upprepas desto mer sant blir det :D Men jag kör på den setupen ibland, särskilt när det är enstaka hål i mindre dimensioner, då kan tiden det tar att plocka fram borrhammaren vida överstiga den extra tiden en slagborr behöver för att göra dessa hål.

• Laddar…
  15. Dracula
    Medlem Nivå 7
    Bumpar liv i denna gamla tråd.
    Ett par skriver här i tråden att det går bra med sds i vanlig chuck, men jag lyckas inte. Det är omöjligt. Då blir min fråga, SDS, har denna bara två spår i borren?

Jag köpte långa borrar, med sds plus eller sds max-fattning (vet ej vilket, men den har 4 spår), främst för att de va billiga, men också för att jag behöver göra ett par hål. Googlade om det fanns adapter, men icke.