prototypen prototypen skrev:
250 mm hyvelbredd är väl ett minimum.
I övrigt har jag inget att tillägga.

Protte
Ok, ska kolla upp det. Tack för svar :D
 
Citerar mig själv från en annan tråd.
”Det absolut vanligaste felet med små verkstäder är att det är för många och för stora maskiner när det som gör att det går att få något gjort är plats för material och färdiga produkter, samt plats att stå och jobba på.”
https://www.byggahus.se/forum/threads/ny-lokal-blir-minisnickeri.326225/

Spån och skräphantering.
Arbetsytor.
Materialförvaring.
Förvaringsplats för produkter i arbete och färdiga saker.

Maskiner borde komma senare... om det finns plats.
Ersätter man sin skivförvaring med en häftig justersåg är det inte säkert att produktiviteten ökar det minsta.

Så... mina fem öre i frågan är att tänka mer på flödet än på vad man villhöver.

Med vänlig hälsning Findus
 
  • Gilla
PNO
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Citerar mig själv från en annan tråd.
”Det absolut vanligaste felet med små verkstäder är att det är för många och för stora maskiner när det som gör att det går att få något gjort är plats för material och färdiga produkter, samt plats att stå och jobba på.”
[länk]

Spån och skräphantering.
Arbetsytor.
Materialförvaring.
Förvaringsplats för produkter i arbete och färdiga saker.

Maskiner borde komma senare... om det finns plats.
Ersätter man sin skivförvaring med en häftig justersåg är det inte säkert att produktiviteten ökar det minsta.

Så... mina fem öre i frågan är att tänka mer på flödet än på vad man villhöver.

Med vänlig hälsning Findus
Kan jag verkligen inte korrelera till ;)

@Pappa1986 titta på min verkstadstråd och se hur du inte ska göra :)
 
Redigerat:
findus42 findus42 skrev:
Citerar mig själv från en annan tråd.
”Det absolut vanligaste felet med små verkstäder är att det är för många och för stora maskiner när det som gör att det går att få något gjort är plats för material och färdiga produkter, samt plats att stå och jobba på.”
[länk]

Spån och skräphantering.
Arbetsytor.
Materialförvaring.
Förvaringsplats för produkter i arbete och färdiga saker.

Maskiner borde komma senare... om det finns plats.
Ersätter man sin skivförvaring med en häftig justersåg är det inte säkert att produktiviteten ökar det minsta.

Så... mina fem öre i frågan är att tänka mer på flödet än på vad man villhöver.

Med vänlig hälsning Findus
Underbar tråd. Ska spåna vidare där :)
 
Frustrator Frustrator skrev:
Kan jag verkligen inte korrelera till ;)

@Pappa1986 titta på verkstadstråd och se hur du inte ska göra :)
Ska in och titta där, tack för tipset :)
Har du någon länk till den tråden?
 
All denna respons uppskattas verkligen.
Jäkligt nyttigt att gå igenom dessa trådar :)
Och alla tips man får.
Ett riktigt byggforum, tack :=)
 
Rolig tråd :)

Jag har själv börjat hobbysnickra lite smått och jag började i stort sett från scratch. Det jag med min bristfälliga kunskap lärt mig är:

Bordssåg. Det är mitt senaste inköp och jäklar vad enkelt det mesta blev helt plötsligt. Jag har klarat mig hyfsat på en gersåg och en sänksåg men nu när jag väl köpt en bordssåg så skulle jag nog tro att det är en av de viktigaste verktygen en hobbysnickare kan ha.

Rikt- och planhyvel.
Även de där planhyvlade brädorna man köper från sin favoritbutik är inte helt plana. Även om de skulle vara helt plana så dröjer det inte länge innan de väljer att åtgärda det. Jag har tyvärr ingen rikt- och planhyvel ännu så jag kör med handhyvel men jag har liksom inte riktigt fått in snitsen med dom. Visst, jag kan få det hyfsat rakt men det är efter en jävla massa svärande och hyvlande. Jag letar en begagnad hyvel på blocket men jag har aldrig ens sett en i verkligheten så det är lite läskigt att köpa en begagnad. Det blir lite som när jag köpte första bilen; sparkade på däcken och testade fönsterhissarna → givet köp.

Hyvelbänk
Även om man nu inte hyvlar så mycket för hand så krävs det en ordentlig arbetsyta, helst med förmågan att spänna fast det man arbetar med.

Fräs
Det bästa är nog att ha både en bordsfräs och en handhållen. Själv har jag bara en handhållen och än så länge har jag klarat mig bra med den. Ska dock testa göra ett litet bord till den när tid/lust finns.

Handverktyg
Sågar, ritsmått, hyvlar, måttband, skruvdragare och annat smått och gott är även de smått obligatoriska.


Det jag skrivit ovan är sådant som för oerfarna lilla mig anses vara ett måste, för mina behov. Sen finns det förstås annat som är/vore trevligt att ha:
Pelarborr - Skönt att kunna göra helt raka hål.
Sänksåg - För när man måste kapa stora skivor. Min bordssåg är dessutom ganska liten så att såga fullstora skivor på den är nog smått livsfarligt.
Bandsåg - Kan man göra mycket roligt med. För vissa är det nog ett måste men för mig är det mer behändigt och roligt snarare än ett måste.
Spånsug - Det blir så grisigt annars, och potentiellt hälsofarligt. Jag kör med min grovdammsugare vilket fungerar... ok. Hade jag däremot en större verkstad så hade en ordentlig spånsug stått högt på listan.
 
  • Gilla
PO Snickare och 1 till
  • Laddar…
T Trunk skrev:
Rolig tråd :)

Jag har själv börjat hobbysnickra lite smått och jag började i stort sett från scratch. Det jag med min bristfälliga kunskap lärt mig är:

Bordssåg. Det är mitt senaste inköp och jäklar vad enkelt det mesta blev helt plötsligt. Jag har klarat mig hyfsat på en gersåg och en sänksåg men nu när jag väl köpt en bordssåg så skulle jag nog tro att det är en av de viktigaste verktygen en hobbysnickare kan ha.

Rikt- och planhyvel.
Även de där planhyvlade brädorna man köper från sin favoritbutik är inte helt plana. Även om de skulle vara helt plana så dröjer det inte länge innan de väljer att åtgärda det. Jag har tyvärr ingen rikt- och planhyvel ännu så jag kör med handhyvel men jag har liksom inte riktigt fått in snitsen med dom. Visst, jag kan få det hyfsat rakt men det är efter en jävla massa svärande och hyvlande. Jag letar en begagnad hyvel på blocket men jag har aldrig ens sett en i verkligheten så det är lite läskigt att köpa en begagnad. Det blir lite som när jag köpte första bilen; sparkade på däcken och testade fönsterhissarna → givet köp.

Hyvelbänk
Även om man nu inte hyvlar så mycket för hand så krävs det en ordentlig arbetsyta, helst med förmågan att spänna fast det man arbetar med.

Fräs
Det bästa är nog att ha både en bordsfräs och en handhållen. Själv har jag bara en handhållen och än så länge har jag klarat mig bra med den. Ska dock testa göra ett litet bord till den när tid/lust finns.

Handverktyg
Sågar, ritsmått, hyvlar, måttband, skruvdragare och annat smått och gott är även de smått obligatoriska.


Det jag skrivit ovan är sådant som för oerfarna lilla mig anses vara ett måste, för mina behov. Sen finns det förstås annat som är/vore trevligt att ha:
Pelarborr - Skönt att kunna göra helt raka hål.
Sänksåg - För när man måste kapa stora skivor. Min bordssåg är dessutom ganska liten så att såga fullstora skivor på den är nog smått livsfarligt.
Bandsåg - Kan man göra mycket roligt med. För vissa är det nog ett måste men för mig är det mer behändigt och roligt snarare än ett måste.
Spånsug - Det blir så grisigt annars, och potentiellt hälsofarligt. Jag kör med min grovdammsugare vilket fungerar... ok. Hade jag däremot en större verkstad så hade en ordentlig spånsug stått högt på listan.
Härligt utförande svar, stort tack :D
 
En bordsfräs, märke: Värnamo Maskin nr. 500.753
Kan provköras. Med anhåll. 30mm axel.
Höger och vänstergång.

Ät det bra grejer? eller ska man satsa på nyare maskin?
 
Jag tror när andra har talat om bordsfräsar har dom syftat på typ överhandsfräsar monterade i bord, det du länkar är i en helt annan klass. Jag tror inte det är något du behöver börja med som hobbysnickare om du inte tänker serietillverka fönster och sånt.

Själv tycker jag en justersåg eller bordssåg är det viktigaste, sen en hyvel, sen en bandsåg.
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.