Byggahus.se

Silikonmatta till limning

1. R
    Medlem · Nivå 9
    Jag har insett att det skulle vara smidigt med en liten större "matta" av silikon där lim mm kan droppa ner för att sedan kunna enkelt rengöra ytan när limmet torkat.

Mina google-sökningar ger mest mindre (ca 30x40 cm) blad/mattor som om jag tolkat det rätt är till för bakning.
    Dessutom till hutlösa pengar för en bit silikon.

Är det någon som tips på var man skulle kunna köpa en sån i lite större format till vettiga pengar.
    Optimalt borde vara ca 100x120 eller liknande som jag kan rulla på antingen på golvet eller på MFT:n innan något ska limmas.

• Laddar…
  2. Bästa svaret

P
    Medlem · Nivå 14
    Använder själv Ikeas "Mönstrad", en bakmatta i silikon som är 300 x 400 mm som underlag vid limningar bland annat. Kostar 49:- Har några stycken som kan placeras där de behövs.

(Använder även bakpenslar i silikon som jag kortat "borsten" på som limpenslar, helt suveränt. Extremt lätta att rengöra; ofta låter jag dem bara ligga efter limning av ren lathet då det bara är att dra av det torkade limmet från penseln. Rekommenderas!)

Om du behöver en större, hel yta, kan en skiva med laminat fylla samma funktion då vanligt trälim är lätt att ta bort från laminat även då det torkat.

//Ronnie

Redigerat 30 sep 2019 02:23
  3. bygga_bo
    Medlem · Nivå 12
    • Laddar…
  4. V
    Verktygstokig · Nivå 23
    Några särskilda bakpenslar du kan rekommendera? Lät som en bra lösning åtminstone till vissa typer av limningar.

5. P
    Medlem · Nivå 14
    Kan inte påstå att jag märker någon skillnad mellan dyraste resp billigaste penseln.
    Den långskaftade i mitten är en Gastromax (borsten ska kortas ytterligare lite på den för att bli lite styvare) inköpt på Ica för ca trettio kr, de övriga är köpta på City Gross för tio kr per par. Alla funkar lika bra tycker jag, det som ev kan diskuteras är skaftens utformning samt utseendet. ;)

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_0982.JPG

//Ronnie

• Laddar…