För att slippa spill tänkte jag fräsa egen not på slätspont jag har. Fjädern är 8mm och noten 8,4mm. Hittar bara hela mm i utbudet av skivnotfräsar, någon som har tips på var man kan hitta 8,5mm el. Liknande?

Teknisk ritning av slätspont med måttangivelser, inklusive not på 8,4mm och fjäder på 8mm.

M mattias_75 skrev:
För att slippa spill tänkte jag fräsa egen not på slätspont jag har. Fjädern är 8mm och noten 8,4mm. Hittar bara hela mm i utbudet av skivnotfräsar, någon som har tips på var man kan hitta 8,5mm el. Liknande?

[bild]
Kör allt med 8mm stål, men 0.2 för lågt, sen en gång till med stålet 0.2mm för högt?

Ja, lite omständigt men helt klart en möjlighet. Har även funderat på om jag helt enkelt ska skippa ändsponten på sista metern av golvet dvs. såga bort fjädern och köra dikt an. Fräser jag inte själv och vill ha ändsponten så har jag 3,8 m spill på varje bräda.

Är det bara för att göra ändspont? Då kan man ju använda kex och en kexfräs eller köra med lös fjäder. Då spelar kanske någon tiondel hit eller dit ingen roll.

Jag har dock denna https://www.verkter.se/borr-mejslar...t-924-080-00-s-8-mm-l-61-mm-med-kullager.html tillsammans med olika storlekar på stål. Typ 4 mm samt 3 mm och en 1,5mm bricka mellan. Fördelen är ju att man kan bygga vad man behöver men lite dyrare

//Ulf

Nja, jag har ett lagt golv där jag lagt hellängder. Nu har jag ca. 30 golvbräder med ändsponten (fjädern) på en regel och ca. 1 m kvar till väggen.

Köpte en Cobolt skivnotfräs på 8mm och det blev ju helt perfekt!

Cobolt skivnotfräs på 8mm i användning, skapar en not i ett trästycke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
OverAndOut och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.