2 256 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Grovdammsugare starkare?
Jag använder just nu en vanlig gammal dammsugare som jag kopplar till kap&ger sågen. Det fungerar hyffsat men är ju inte särskilt kraftigt sug så en del spån flyger utanför. En grovdammsugare av hyffsad kvalitet har dom normalt mycket högre sugkraft än en vanlig dammsugare eller handlar det bara om att dom hanterar vätska och smuts utan att gå sönder och inget om sugkraften?
Kap/gersågar är ju generellt hopplösa när det gäller att sprida spån omkring sig. Det ligger ju till stor del i själva konstruktionen att spånuppsamlingen inte kan bli särskilt bra. Om du inte har alltför dåligt sug i din nuvarande dammsugare så hjälper det nog tyvärr inte så mycket även om du skulle öka sugkraften dramatiskt. Sedan så har ju en bra grovdammsugare andra fördelar jämfört med en hushållsdammsugare i verkstadsmiljö men det är ju en annan sak.
Till just kap och gersågen så använder jag själv en gammal Electrolux UltraSilencer tillsammans med en liten Dust Deputy cyklon vilket fungerar utmärkt. (Dvs ungefär så bra det nu kan bli.)
Till just kap och gersågen så använder jag själv en gammal Electrolux UltraSilencer tillsammans med en liten Dust Deputy cyklon vilket fungerar utmärkt. (Dvs ungefär så bra det nu kan bli.)
En annan fråga om grovdammsugare. Ser till min förvåning att strömuttaget på Nilfisk Multi 30 bara levererar max 1100W. Min Bosch 8sjl drar 1600W enligt databladet. Jag antar det är en spec man bör följa eller är det lugnt att överbelasta av någon anledning, är det något jag missar?
Annars får det bli en Kärcher 6 istället som kan ge högre uteffekt, lite dyrare bara.
Annars får det bli en Kärcher 6 istället som kan ge högre uteffekt, lite dyrare bara.
Klicka här för att svara