prototypen
prototypen: Gör inte det. Det är enkelt att flippa till ventilen när du lagt dit biten. Sedan MÅSTE du slå av luften innan hjulet når änden på biten, annars kommer hjulet att mata på när det går över kanten, man det kanske du märkt med din lösning. Vi hade nog ett 60 mm hjul. Klöv block upp till 250 mm höjd 2,6 m långa. Protte
10 svar · 2,5k läst
·
P
Peter_K: Lite trådlyft men tyckte det här var ett bra tips. https://gds.se/tradgaarden/stangsel/stakettips-kapa-till-stolpen-ratt
27 svar · 23,0k läst
·
Frustrator
Frustrator: [citat] Ok. Tycker tvärtom, med reflexväst kan jag välja en jacka som passar min kropp och sen liksom bara klä in mig i reflexväst..
10 svar · 2,6k läst
·
E
Evamag: Välj en batteridriven Scheppard med skena. Bra pris och gör sitt jobb.
1 svar · 971 läst
J
johfo: [citat] Priset för en stånghäcksax var minst 2-3 gånger högre när jag kollade. Utöver att de kan vara ganska tunga att hantera så har de oftast svärdslängd på 50-55 cm, så då hade jag inte klarat hela bredden ovanpå utan att stå på stege med saxen rakt ut. Måste även vara lite svårt att klippa ovanpå när man inte ser hur det går. Att klippa sidorna med stång verkar oxå
12 svar · 3,0k läst
Hoffan_86
Hoffan_86: Dessa lister ska kapas och geras, vilken gerlåda hade funkat till dessa? Låser jag fast i tanken att den måste vara stor eller klarar jag mig på nått standard? Typ den från Stanley som dem har i instruktionen? [bild] [bild]
6 svar · 6,7k läst
·
FredrikR
FredrikR: [citat] Denna tex. https://www.proffsmagasinet.se/maskintillbehor-forbrukning/saga/sagklinga/bosch-2608642493-expert-for-multi-material-sagklinga-64t Runt €45 i Tyskland. Kolla på www.idealo.de för mer exakta priser.
11 svar · 6,7k läst
prototypen
prototypen: Jag har en 200 kartong med M7, dock bara 25 mm lång vill gärna bli av med den. Würth har M7 x 30 På mitt paket står det Fästteknik En googling ger följande länk: http://nfgab.se/sv/fastelement/1_sexkantsskruv/100_sexkantsskruv-standard/1110_m6s-iso-4014-4017-din-931-933/#article-form M7 x 40 heter 11100700400105 35 lång finns inte Protte
6 svar · 4,3k läst
L
Lärospånet: Spännande! Finns säkert en del videor om det på Youtube kan tänka.
12 svar · 3,7k läst
·
M
mattias_75: Det blev en Bosch 40-30! Hiittade den i Tyskland till ett väldigt bra pris, 176 euro i L-BOXX med tillbehör: https://www.amazon.de/Bosch-Professional-Multitool-Starlock-L-BOXX/dp/B018YPE9NQ
6 svar · 2,0k läst
M
mikewse: [citat] Rätt så ofta kallas de väl också bara "motorkondensator"? Vill minnas att det var så i tvättmaskinens reservdelslista. Nu är kondensatorn bytt på betongblandaren och den går finfint igen - tack alla! Väl värt de 50 kr den nya kostade på Tema Elektronik. Dock var den något mindre i diameter så fick fylla i och tejpa lite för att den skulle sitta bra. [bild]
20 svar · 5,3k läst
·
M
Miramithe: Ser ut som en vanlig y/d start. Är nog kanske lättast att riva och dra ny tråd så man får ihop det bara googla på kopplingsschema.
1 svar · 1,3k läst
·
H
Huzzbutt: Detgår att justera klyvkniven med de små PH2 skruvarna som sitter kring muttern som låser klyvkniven
4 svar · 3,2k läst
T
Trunk: Tänker göra något liknande, fast att det ska vara vikbara bord både på ena sidan och baktill. Har packat upp sågen idag och börjat planera lite smått men sambon har tyvärr fått för sig att man ska umgås under helgen. Tur att man har ett par lediga dagar nästa vecka. Märkt att bladt som följde med bara hade 24 tänder så ikväll kommer jag beställa ett 60-blad. Svårt att veta vad
20 svar · 25,0k läst
AXS
AXS: [citat] Tack! Ska ändå testa den där diamantborren från Jula. Kanske slinker med någon 6mm multi-borr bara för att, men låter vettigt att det blir samma resultat som nu.
14 svar · 11,6k läst
M
Mårten Svemark: Fabrikat och modell är okänt. Äldre pryl, inte kinesisk iallafall. Själva ”käftarna” är cirka 10 mm breda och kanske runt 10-15 cm långa. Bifogar dålig bild från innan jag slipade av all gammal färg och rost.
2 svar · 4,7k läst
·
mattiasp
mattiasp: Nej, så ska det inte vara. Växel och slagmekanism ska sitta kapslade på något sätt i fett eller olja. Den ska inte rinna ut. jag rekommenderar att du försöker att lämna tillbaka maskinen. Har du köpt den av en firma så tror jag att de måste ta tillbaka den om den är defekt, alternativt åtgärdar de maskinen.
2 svar · 2,6k läst
·
nanowire
nanowire: Några förändringar bland slipmaskinerna. Jag har flyttat runt alla slip- och polerskivorna, gjort mig av med den vanliga sliptrissan som jag ändå inte använde så mycket. På dess ställe sitter nu en grov scotchbrite och på andra spindeln en stålborste med en mindre diamantskiva på utsidan (diamantskivan mest för volfram till tigsvetsning). Dessa två skivor är de som jag tror
23 svar · 9,0k läst
·
Lattjo-Snickaren
Lattjo-Snickaren: 11 år gammal tråd, men ändå lärorikt! "Notfräsklinga"=Dado! (?) Nu när så lång tid gått sedan dessa inlägg gjorts, vad har vi för bra alternativ med moderna verktyg i Europa och Sverige nuförtiden? Måste väl finnas något smart alternativ om Dados fortfarande är lite halvt inkompatibla, halvt olagliga (?). Hade mycket gärna kunnat utföra denna funktion i verkstaden, detta då
30 svar · 18,2k läst
P
Anonymiserad 182623: Tack så mycket för bra svar!
3 svar · 1,7k läst
·
joakim_j
joakim_j: Fantastiskt! Tackar så mycket, då skall jag börja leta efter en lämplig "universalnyckel"!
10 svar · 2,1k läst
E
Ekberg: Kanon, Tack!!
4 svar · 1,8k läst
·
MathiasS
MathiasS: ...jag har det bra på det viset att jag inte har något berg......:) Har också en skitgammal TE 72 som komplement till den lånade större maskinen......så jag behöver bara maskiner man kan sitta på...!
51 svar · 12,2k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Ursäkta, jag såg inte att tråden var så gammal! Jag tog det med mitt försäkringsbolag (Moderna Försäkringar), som skötte det hela väldigt bra. Så de krävde in alla kostnader för sanering och renovering av Biltema, och jag själv fick kräva in kostnaden för min självrisk, vilket Biltema betalade utan knot.
34 svar · 19,2k läst
·
raveper
raveper: Skönt. Då har du bra grejer såhär 5 år senare.
13 svar · 8,5k läst
jac
jac: Du kan ju börja med att tillverka en egen sågskena utav MDF, Plywood eller t.o.m. masonite. Här är ett gammalt inlägg där jag försökte förklara hur: https://www.byggahus.se/forum/threads/sag-i-bygglov.140314/#post-1039032 Bilderna här kanske är en aning snyggare än min: http://benchmark.20m.com/articles/CuttingSheetGoods/CuttingSheetgoodsWithCircularSaw.pdf Eventuellt så kan ju en
2 svar · 11,7k läst
L
Leif i Skåne: Varning! Vad har förvarats i fatet? Har det varit en brännbart vätska kan det sitta kvar rester skarvar och det kan bildas explosiv gas vid uppvärmning. Därför är tigersåg att föredra, proffsen använder nibblare eller plåtsax. Har det varit bensin eller liknande vätska så fylls fatet med vatten, nu kan man även använda vinkelslip och kapa medan vattnet sipprar ut.
2 svar · 2,3k läst
N
Nordsund: Jag skulle behöva en lite större hand metallcirkelsåg. Har bla. behov av att kapa högprofiltakplåt. Antagligen måste man kapa från båda sidor när man skall kapa plåtarna på tvären för profilen är ca 8 cm hög. Det finns små batteridrivna men jag föredrar nätdrivna. Klarar sågen även tjockare material så är det en fördel men mitt första projekt är tunnplåt.
0 svar · 878 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.