Hej,

DUAB maskiner, är det något att ha? Någon som har testat detta märket/har någon erfarenhet att dela med sig av?

Jag är på jakt efter en bordssåg i stil med en Sawstop Cabinet Saw.

Har kikat lite på dessa https://www.duabhuset.se/index.php?view=category&id=1673 men känns lite osäkert med märke/kvallitet.

Funderar även på Axminister Trade sågen https://www.axminster.co.uk/axminster-trade-series-aw12bsb2-saw-bench-ax884473 den har dock fått lite kritik att förlängningsborden är i plåt och ej jämna (detta skulle gå att komma runt genom att inte köpa dem och bygga av trä istället.

Övriga tips? Min budget är runt 20 000 kr (gärna billigare...!)

Axminster släpper snart en ny såg i sitt ”Trade” sortiment som är en ombrandad Harvey. Denna är en cabinet-modell, men priset är än så länge oklart. Tror att Harvey även tillvekar Grizzlys maskiner som är populära i diverse amerikanska YouTube kanaler...

Alla de där är kinesiska sågar. Jag har fått uppfattningen att så gott som alla kinesiska stationära maskiner är mer eller mindre tvivelaktiga i kvaliteten.
Själv har jag gått på några nitar. En svarv som under 15 års tid fick mig att tro att jag var obegåvad och inte kunde lära mig svarva. En ganska dyr och fin smärgel som dels vibrerade alldeles vansinnigt för att axeln var krokig från fabrik och dels höll för 15 minuters lätt användning varpå importören konstaterade att jag måste lära mig att "hobbymaskiner inte är konstruerade för att hålla längre än sådär".

Jag skulle föreslå en begagnad Ejca (svensk) eller Rapid (tysk) eller Wadkin-Bursgreen (engelsk) eller Manko (finländsk).
Då har du en kvalitetssåg som håller tills dina barnbarnsbarn har dött av ålderdom. Antagligen blir den litet billigare också även om du måste bekosta någon reparation.
Om det duger med lutbart bord i stället för lutbar klinga så hade både Jonsered och Waco också lämpliga modeller men de är en generation äldre i konstruktionen. En del Wadkin-Bursgreen saknar klyvknivsfäste. Jag tror det var OlaC här på forumet som byggde ett bra klyvknivsfäste men det blev litet komplicerat.

Förresten är det en stor fördel med trefasmotor på en bordscirkelsåg. Mycket mer vridmoment och mindre snedbelastning på elsystemet i huset.

En begagnas Wadkin Bursgreen AGS 10 eller 12 vore perfekt för dig. Problemet är att det är riktigt svårt att hitta, åtminstone en som har följande klyvkniv.

Jag köpte en 12:a och renoverade grundligt förra hösten. Otroligt nöjd än så länge! Finns en tråd med hela renoveringen här på forumet!

Renoverad Wadkin Bursgreen AGS bordssåg i verkstad med halkskydd och sugsystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Steelbreeze och 3 till
  • Laddar…
I Ingemansson skrev:
Tack för all info än så länge, Wadakin ser helt perfekt ut, vad är det för skillnad med 10:an och 12:an? Får man fråga vad du fick ge för den samt vad renoveringen gick på?

Har även börjat dregla lite över Logosols såg, lite dyr dock...
[länk]
12:an är större, tyngre och kraftigare motor. Större bord och tar 12” klinga som standard (det är vad 10 och 12 står för).

Med risk för att mitt minne sviker mig men jag tror jag gav 8500kr. Renoveringen bestod mest av slit. Kanske att jag lagt en tusenlapp totalt på nya lager, färg osv.

Ja, sen hade jag ju redan ett incra anhåll, men det kostar nog en 6-7 tusen till.

I Ingemansson skrev:
Wadakin ser helt perfekt ut
Här har du en Wadkin med följande klyvkniv (är 99.9% säker på det då den har det nya anhållet, dubbelkolla med säljaren), riktigt klingskydd som hänger på arm så du kan spåra utan att ta bort det. 6000:- är riktigt bra pris om sågen är i OK skick. Kanske något lång utflykt till Vilhelmina men borde gå att skicka för nån 1000-lapp

https://www.blocket.se/vasterbotten/Snickerimaskiner_81516419.htm?ca=23&w=3

Efter att ha köpt på mig min första park av kina-maskiner skulle jag starkt rekommendera att du går på begagnad kvalite istället.

Min erfarenhet är att det bara är frustrerande med glapp, spel och i vissa fall skevhet. Helt glädjedödande enligt mig, att gå ut till verkstan pepp på att bygga något, och sen få ägna all tid åt att jaga fel.

Jag sålde rubbet och började leta begagnat på blocket. Numer har jag bara EJCA, Luna och Morten och jag ångrar det inte en sekund. Rejäla saker och reservdelar finns det gott om.

Jag tror du ska hitta något. Jag vet att björklunds haft en Wadkin länge. Kolla med dom. Vill minnas att priset var runt 10-12. Går säkert justera ner en aning.

Lycka till.

EDIT:

Wadkin verkar va borta men lägger in ett tips om den här istället

https://www.bjorklundsmaskiner.com/justersagulmia.htm

Redigerat:
V vectrex skrev:
En begagnas Wadkin Bursgreen AGS 10 eller 12 vore perfekt för dig. Problemet är att det är riktigt svårt att hitta, åtminstone en som har följande klyvkniv.

Jag köpte en 12:a och renoverade grundligt förra hösten. Otroligt nöjd än så länge! Finns en tråd med hela renoveringen här på forumet!

[bild]
Hej

Jag har just köpt en hel liten snickarverkstad av en släkting och god vän som slutat efter många år. En Wadkin Bursgreen AGS 10 stod som en av sju maskiner.... MEN jag har bara klyvanhållsutrustningen till den. När jag ser din maskin så ser det ju hur bra ut som helst. Gissar att det inte är original utan undrar hur löste du / hittade du den lösningen...

Lars

F flp-berg skrev:
Hej

Jag har just köpt en hel liten snickarverkstad av en släkting och god vän som slutat efter många år. En Wadkin Bursgreen AGS 10 stod som en av sju maskiner.... MEN jag har bara klyvanhållsutrustningen till den. När jag ser din maskin så ser det ju hur bra ut som helst. Gissar att det inte är original utan undrar hur löste du / hittade du den lösningen...

Lars
År inte helt säker på att jag förstår vad du undrar över? Mitt klyvanhåll är ett incra köpt från fine-tools.com. Kan ge fler detaljer men kortfattat är det bara att köpa och montera, inget krångel alls.

Ok ja det låter ju jättebra. Jag ska gå in där och titta...det ser ju väldigt stabilt och bra ut. Tack för återkopplingen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.