Logosol MH410

727 läst  15 svar

1. W
    Medlem Nivå 2
    Har beställt en Logosol MH410 ( multin med sidokutter), som är tänkt att ha i garaget. En fråga är det någon som äger en sån och isfl kan ge tips om den horisontella kuttern, enligt Logosol och Wood Mizer ( Moreten ) så är det max 2mm utstick så den är i stort sett värdelös på att skapa profiler då det ändå typ inte finns några såna stål som sticker ut så lite.

Trots detta står det att man göra pärlspont osv i Prospekten och maualen, själv har jag aldrig sett en pärlspont med bara 2mm djup i :)
    Min tanke är gjutjärnsbordet helt fast i maskinen eller finns det möjlighet att modda den för att kunna dra isär gjutjärnsbordet och med hjälp av det då eventuellt få till att man köra med större utstick och då egentligen bli en identisk som Logosols panelhyvel med 2 kuttrar bara att man då också får rikthyveln som bonus.

Någon som har en Logosol H410 borde ju kunna svara på den frågan då jag gissar att den är identisk förutom att jag har en sidokutter också.

2. katos
    Medlem · Nivå 9
    Kan titta på min imorgon. Men jag tror inte det.

3. W
    Medlem Nivå 2
    Tja har du hunnit kika?
    Mvh

4. mattiasp
    Moderator · Nivå 17
    Jag ställde frågan till Logosol, eller om det var Moretens för något år sedan, och fick svaret att maximalt utstick var 2 mm. De var inte så mustiga i sin beskrivning, bara att det var 2 mm som gällde. Duger till att hyvla rillor i trallvirke, inget annat.

5. W
    Medlem Nivå 2
    Tja har du multin?
    Isfl vad tror du om moddningsmöjligheterna? Typ fräsa bort 3mm på riktborden för att kunna göra 5mm eller liknande?

6. mattiasp
    Moderator · Nivå 17
    Nej, jag valde en annan lösning. Jag ställde samma fråga som du angående modifiering, men det svarade de inte på.

7. leby
    Medlem · Nivå 18
    Nu har jag den vanliga så har inte riktigt koll men, går det inte att ha profilstål i överkuttern på de 100mm som inte täcks av riktbordet? Tycker jag sett det nånstans. Fast den delen kanske inte är tillgänglig med sidokuttern?

8. W
    Medlem Nivå 2
    Oj detta har jag inte tänkt på, nån med multin som kan svara på det? Jag har inget än att kika på som sagt

9. katos
    Medlem · Nivå 9
    Efter att ha tittat så tror jag det är svårt att modifiera utan att förlora precision. Men på min skulle man nog kunna få in 4-5 mm utstick utan att slå i borden.

• Laddar…
  10. J
    Medlem · Nivå 7
    Jag har en och näe, det funkar nog rätt uselt. Kanske efter en stund med vinkelslipen men tveksamt.

Men hela iden med en sidokutter är faktiskt inte så lyckad. Den är svår att använda, anhållet sitter på fel sida så bortåt 20 cm i början av varje bit får helt fel mått och måste kasseras (iofs viss risk att det är jag som gör fel här) och kuttern tar lång tid att posta. Idag hade jag köpt samma hyvel men utan sidokutter och lagt de extra pengarna på en riktig vertikalfräs istället.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    A5D1E644-8EF9-4D30-B077-D484F067E2C2.jpeg

11. J
    Medlem · Nivå 7
    Och javisst är det denna del som sitter intill sidokuttern.

12. W
    Medlem Nivå 2
    Känns inget lovande, jag som inte ens fått hem min än, utan får vänta till mitten av Juni. Skulle du säga att sidokuttern är helt kass och vanliga modellen to.m är bättre? Låt säga så att jag gjort ett bytesjobb och kunde välja den med sidokutter eller den utan, så för mig kostar den egentligen med hjul och steglös matning som en vanlig H410 men om den där sidokuttern är skit och ivägen känns det inget vidare ändå.

Hade man valt utan sidokutter hade profilstål kunnat haft mer än 2mm utstick på delen där sidokuttern sitter?

Samt har du lust får du gärna förklara vad som går fel första 20cm för dig så jag får ett hum om jag blir missnöjd? Har enbart hittat en video på 1min på nätet om MH410:an så sidokuttern har man ju inte sett in action direkt.

En annan sak har du lust och tid att kolla om 4-5mm är möjligt på din också då du verkar vara den enda som sitter med MH410:an här :) För isfl kommer man mycket längre än de 2mm som skall vara max.

Redigerat
  13. Bästa svaret

J
    Medlem · Nivå 7
    Den är inte alls i vägen men jag har haft mycket mindre nytta av den än jag trodde.

Ska försöka förklara vad jag tycker är problemet: Anhållet är typ ett plattstål som man drar fast i planbordet och anhållet styr sidan på biten som INTE fräses (dvs bitens högra sida i matningsriktningen). Det håller inte emot att kutterns skärande kraft vill dra biten in i kuttern (åt vänster). Det sitter däremot ett fjäderbelastat kullager strax efter kuttern som trycker biten åt höger mot anhållet, för att motverka kutterns skärande kraft. Men biten når ju inte kullagret förrän efter kuttern så bitens första del blir ofelbart indragen i kuttern och blir då för smal tills dess att kullagret fått en chans att trycka biten mot anhållet. Det hela hade funkat mycket bättre om det fasta anhållet satt på samma sida som kuttern (och före) precis som på en vertikalfräs. Men det hade väl gjort maskinen betydligt mer komplicerad.

Tilläggas bör att det sitter en böjd plåtbit före kuttern som nog ska funka som anhåll för att lösa detta problem, men jag har inte haft god lycka med att justera in den tillräckligt bra. Hela upplägget kräver dessutom exakt jämnbreda bitar.

Men jag kan helt klart ha missat nåt väsentligt här....

• Laddar…
  14. W
    Medlem Nivå 2
    Grymt bra förklarat och tack då känner jag att den kanske fyller någon funktion då jag ändå får detta gratis :) Skall laborera för att lösa detta problem när jag får min och med lite tur kanske nån till råkar sitta på denna hyveln i detta forum och löpt större framgång för att slippa spillet det blir.

15. katos
    Medlem · Nivå 9
    Skulle det gå att sätta ett liknande kullager innan kuttern?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: