B baseman skrev:
Skulle man kunna använda den här som Y-rör tillsammans med Spiro?

[bild]
Hejsan jag undrar var kan man hitta dessa grenrör?

Det känns lite överarbetat av både PerH och Baseman
Kör med standard spirorör, böjar och Trör.
Per har säkert en stor spånsug och kan hålla lufthastigheten hög i 160 rör.
Med en liten sug finns risk att halva röret blir fyllt med spån.

Protte

Luftbutiken.se har spirorör med 45grader avstick för ok peng.

• Gilla
mattiasp och 1 till
  • Laddar…
Bumpar upp denna gamla tråden med ett inlägg.
Håller på att försöka få ordning på spån och damm i verkstaden. Alldeles för störigt att behöva koppla om mellan maskiner.
Eftersom det är en 1500w enfas spånfläkt tror jag det blir en nexabrytare och fjärrkontroll samt hemmagjorda spjäll.

Försöker hålla nere budgeten och filterna jag har kommer från stora torrluftsaggregat, vilka jag fick gratis! De är nog alltför tätt vikna för denna applikationen och kanske kommer de sättas igen fort. Vi får se..
Köpte en dust commander xl från frankrike och det är 125mm hela vägen i cyklonen och fläkten så det blir till att fortsätta med 125mm spirorör.
Har en gäng meter fin 100mm slang så det kommer vara sista biten till maskinerna.

Dammsugare med filter och metallrör monterade på väggen i en verkstad.
Kommer uppdatering när allt kommit på plats.
Ska prova lite innan jag beställer 45graders påstick så att det verkar fungera som tänkt.

• Gilla
LRSvensson och 1 till
  • Laddar…
Jag hade funderingar på att göra en liknande lösning med ventilatonsfilter i FLF 160 lådor. Tvekar lite innan jag har provat hur mycket damm som smiter igenom cyklonen. Filter kan ju sättas igen snabbt även om man sätter grovfilter innan finfiltret.
Nu är jag mest inne på en ny spånsug med patronfilter istället

E Ezcobar skrev:
Jag hade funderingar på att göra en liknande lösning med ventilatonsfilter i FLF 160 lådor. Tvekar lite innan jag har provat hur mycket damm som smiter igenom cyklonen. Filter kan ju sättas igen snabbt även om man sätter grovfilter innan finfiltret.
Nu är jag mest inne på en ny spånsug med patronfilter istället
Ja vi får se som sagt. filter är rätt så dyrt men eftersom dessa var gratis så provar jag. sätter de igen för fort tänker jag "slakta dem" och rigga ihop ett eget filter av själva filtermaterialet.
Om du eller någon annan har bra länkar till prisvärda filter/filtermaterial hade det varit uppskattat

• Gilla
LRSvensson
  • Laddar…
Så ser det ut i dagsläget.
Hoppas att kunna ta ett lass hyvel/sågspån och köra genom maskinen ett par rotationer och väga före och efter.
Håller tummarna för att inte alltför mycket slipper förbi cyklonen.
Allt är byggt av överblivet byggspill om ni undrar. Jag skyller på det eftersom det inte ser sådär toppenproffsigt ut

• Verkstadsrum med hemmagjord dammavskiljare på hjul, träbänk, verktyg och byggspill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
andy999 och 3 till
  • Laddar…
Smällde upp spirorör och på med en 100mm slang. Rätt lång. Bra sug!
Skarvat in och ut till cyklonen med små stumpar av 125mm slang för att kunna få loss containern lätt. Cyklonen hänger fritt från fläkten i det läget och jag kan tömma behållaren. Sen står cyklonen på behållaren löst men med tätlist och suger så att säga fast sig själv.
Behöver göra något lite finurligare med med monteringen av filtret. Så att det är enklare att ta loss det från väggen för rengöring osv. Har inte undersökt hur pass mycket som kommit förbi cyklonen ännu. Snickarboden står lite still utan spånsugen så mätandet och vägandet får vänta tills bättre tider.
Vad gäller påstick och spjäll har jag tänkt köpa någon slags fjärrkontroll till spånsugen och bygga egna spjäll i plywood. Finns länk till välfungerande modell så skriv gärna!
Påstick har jag tänkt beställa lite sådana här. Ett till bordssågen/fräsbordet, hyveln och bandsågen.
Några synpunkter eller andra förslag/billigare lösningar.

Jag har ont om plats och försöker få ordning på grejerna. Bordssågen har lite klaustrofobi och jag sålde pelarborren i veckan. Ska nog köpa en bosch pbd 40, den verkar ok och lätt att flytta.
Ett MFT med torsiontop 800x600 ovanpå köksskåp kommer det också bli. Med utfällbart extrabord har jag tänkt. Jag vet inte riktigt hur än. Kanske kommer det en tråd på det också för att se om det finns idéer där ute.

• Gilla
Garderobssnickarn
  • Laddar…
Här kommer en uppdatering med den "slutgiltiga" setupen. Svängde ihop några ska blast gates av spillbitar och vaxat med lite gammal glidvalla. Jag använder det till lite vad som som behöver glida; hyvel, gjutjärn osv.

Har riggat ON-knappen sk thunder dome style. Den är alltså hela tiden intryckt med metallblecket och sedan vidarekopplad till en nexa-adapter. Enkelt och funktionellt. Man får inte ha fjärrkontrollen liggandens i snickarbyxorna bara för rätt som det är så går den igång utan att man vet om det.
Hoppas detta har inspirerat någon att fixa något liknande. Jag ska försöka komma komma ihåg att uppdatera tråden när jag tömmer första gången och tittar till filterna.

filter/spåsäcks-delen från originalet finns om någon skulle vara intresserad, för en symbolisk summa

• Verkstadsuppdatering med hemmagjorda blast gates i metallrörssystem och dammutsugningsanordning, vaxade för att glida smidigt.
    Skapa konto
  • Modifierad verkstadsströmbrytare riggad med metallbleck i 'thunder dome style', intryckt för konstant påläge.
    Skapa konto
  • Gilla
Ankarspik och 3 till
  • Laddar…
Tänkte uppdatera nu när det var dags att tömma för första gången
Hyvling producerar som bekant mycket spån och det är en nackdel att jag inte har någon indikativ på när behållaren blir full mer än att det låter annorlunda.
En del spån tog sig igenom till filterna. Bara skakade ut de och kunde köra vidare Verkstadsutrymme med öppnad spånsamlare full med spån framför träbearbetningsmaskin och filter.
Skapa konto
Inuti en spånsug med synligt filter och spånrör, lätt spånansamling syns.
Skapa konto

• Gilla
Garderobssnickarn och 1 till
  • Laddar…
Ser bra ut det där.

Själv har jag svetsat ihop en cyklon enligt Bill Pentz riktningar. Svetsade det sista i dag. Den skall kopplas ihop med en fläkt som jag köptre av en skrothandlare. Nu fattas bara resten av spånsugen.

• Gilla
katos
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Ser bra ut det där.

Själv har jag svetsat ihop en cyklon enligt Bill Pentz riktningar. Svetsade det sista i dag. Den skall kopplas ihop med en fläkt som jag köptre av en skrothandlare. Nu fattas bara resten av spånsugen.
Trevligt. Hoppas du lägger upp lite bilder på bygget och delar med dig av lärdomar

Jag kopplade ihop min pentz cyklon, fläkt och filterlåda typ förra sommaren. Denna helg gjorde jag uppsamlingslådan färdig och kollat den för läckor, tog mig bara typ 3 år. Känns som ett hafsjobb, något jag bara ville ha gjort och som jag inte längre gillade jobba på, ivägen för andra projekt. Och ändå har jag fortfarande rördragningen kvar...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.