Lite nyfiken vad för sort limpistoler ni använder och till vad?
Eller är de helt värdelösa.

Sladdlös? bra - värdelös?
Hur många W måste den vara på för att de ska vara bra.

Kortsagt

sort- fördelar- nackdelar

Köp en rejäl lite dyrare. Jag gick igenom säkert 3-4 stycken hos Clas olson innan jag köpte en för ca 1000 spänn. Bra effekt, bra utbut av olika limpinnar för olika material etc. Du bör hitta med lite googlehjälp.

U
Min erfarenhet är att den inte behöver kosta så mycket om man har den för hemmabruk. Skippar man bara den billigaste skiten så får du säkert en du kan ha länge för 150kr. Har använt dessa både hemma å på jobbet och de funkar kanon. Köpte själv en på CO när de hade utförsäljning och tror jag betalade 50kr för en som räcker gott för hemmafix.

JAg använder den mest för att snabbt å enkelt fästa upp saker tex sladdar. Skulle för ett par dagar sedan dra en sladd bakom lite lister och fäste då upp med smältlim först å sedan var det bara att sätta dit listen.

Man kan få "grymt" fäste med rätt lim och ibland känns det hopplöst men när man testat sig fram lite så är det kanon för lite snabbfixar och lösningar där estitiken inte alltid kommer i första hand.

Köp för guds skull en med lång "pip" !!

Köpte mig själv en Bosch PKP 18e i våras.

Så skönt att få limmet hela vägen dit man vill ha det, går att byta till en kort pip om man tycker att den sticker ut för långt, följer dock inte med någon kort vad jag kan komma ihåg.
Står att den bara tar 11mm limpinnar, men jag kör med 12mm och det fungerar bra, så du behöver inte vara orolig över det :)

Funderade länge på "storebror" som är sladdlös för dubbla priset, tyckte inte det var värt det, så jag drar ut sladden och har då några minuter på mig att limma, beroende på hur mycket som ska klämmas ut.

Köp kvalitet... desto fler sekunder har du på dig att få limmet på plats.De billiga har för dålig effekt så limmet hinner bli yttorrt innan du hunnit nå fram till objektet.

Jag köpte en billig på Bauhaus, skulle mest limma blad på innebandyklubbor, fungerade bra men ibland fick jag värma om med varmluftpistolen för limmet torkade för snabbt. Kan man slippa det genom att köpa en dyrare som ikeahantverkaren skriver så satsa på det.

Tack för svar och synpunkter, ska ta en "kläm och känn" runda i morgon.

Jag har kollat lite på olika ställen efter en vettig limpistol, dock ser det mesta ut som skräp bara. Bosch har ju en blå variant men den kostar ju en bra bit över 1000:- frågan är om den gröna är ok istället.

Mikael_L
Jag har en billig modell från CO.

Skulle jag köpa en ny skulle jag slå till på något lite bättre.
Den funkar rätt hyggligt, men det märks att effekten är lite i knappaste laget. Dels att limmet ibland känns lite på gränsen svalt, dels att den inte orkar med så fort det ska limmas med lite mer limmängd.

Som redan skrivits, det är stor skillnad på limstavar och limstavar. Tyvärr har jag inte nån koll så jag kan rekomendera nåt speciellt, men jag har märkt rejäl skillnad ibland då en ny sort används.

Limstavarna kanske förtjänar en egen tråd?
Iaf är dom helt klart värda att diskutera och utvärdera.

Ja det finns limstavar med längre öppettid.
Själv använder jag mig av en Bostik limpistol som jag tror att jag gav 599kr för på Optimera.

Det vart en kellen för 119kr kan användas både med och utan sladd, tillräcklig stort grepp och den hade utbytbara munstycken.
Nu blir det till att testa lite olika limvstavar för att hitta en bra kombination.... och någonting att limma :)

Jag kan meddela att den gröna Boschen gick sönder häromdagen då jag skulle limma lite. Frammatningen sa upp sig och kvittot hittar jag inte längre.... Bara köpa nytt.

Tråkigt ! Min fungerar fortfarande, dock bara limmat 3-4 stavar så den bör vara som ny ..!

Har en gammal Ryobi funkar kanon jag tror att den är på 150W så det är bara att limma den hinner med att smälta så mycket man kan mata ut.Är det material som tar mycket värme så är det inte fel att värma ytorna med varmluftspistolen innan så kallnar inte limmet så fort.

Rawlink från Ullared för 39kr...dito smältlimsstavar...funkat till lite allt möjligt. Dock tar det en liten stund för den att komma igång och bli varm, och man har inte så lång öppettid på limmet..... skulle jag använda limpistolen yrkesmässigt eller till någon upprepande arbetsuppgift skulle jag satsa på något dyrare..men om det bara ska vara "ibland-småjobb"..köp en CO-variant...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.