Har ett klippdäck där jag nu gått över med högtryckstvätt. Hur gör man en rostskyddsbehandling? Har Biltema några grejer?
Rostigt klippdäck upplagt på en träbänk efter rengöring med högtryckstvätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Uj. Ska du kunna rostskyddsbehandla måste du först slipa dän all gammal rost. Det blir inte alldeles enkelt att komma åt överallt. Om du har någon som kan blästra är det det bästa, annars är det bara att köra med vinkelslip och lamellrondell + borrmaskin och stålborste för de mest svåråtkomliga ställena.

Sen är det bara att lägga på ett par lager vanlig rostskyddsfärg, och sen lack efter behag. Med en så utsatt miljö skulle Plasti-Dip kunna vara ett bra alternativ.

Ok thx

Då vi sandblästrade gräsklipparen och målade höll det ganska många år. Jag skulle måla med Unica som är en extremt slitstark alkydfärg.

Linolja gör ju viss nytta, då behöver man inte få bort rosten.

Ligger oljan kvar då

Det som suger in i rosten blir nog kvar ett tag i alla fall.

Vad tycker ni funkar bäst ni som testat?

Vad gör man med ovansidan där lacken bara släppt och ingen rost. Zinkspray sen spraylack?

• Gilla
GöranSbo
  • Laddar…
Under skulle jag nog inte gjort någonting...

Vill man ändå göra nåt hade jag blåst på ett lager kallgalv, ie zink.

Det är inte rost som vanligtvis dödar gräsklippare.

/ATW

A ArneTW skrev:
Under skulle jag nog inte gjort någonting...

Vill man ändå göra nåt hade jag blåst på ett lager kallgalv, ie zink.

Det är inte rost som vanligtvis dödar gräsklippare.

/ATW
Ja, det var min första tanke också. Men tänker man ett varv till så visst är det bättre att ta hand om grejerna så att de håller längre. Det är trots allt ett otyg att försöka få tag på klippdäck som passar, ifall det har rostat igenom. Så jag håller nog på rostskyddsbehandling trots allt.

R Rolle85 skrev:
Vad gör man med ovansidan där lacken bara släppt och ingen rost. Zinkspray sen spraylack?
Ja, men skrapa och slipa vid behov bort all gammal flagnande färg och ALL rost.

Ok

MultiMan
All rost måste bort om man ska använda andra metoder än linolja. Orkar man blästa/slipa/omvandla hela ytan och sedan skyddslacka är det bäst. Orkar man inte det är linolja bäst, helst rå men tar lång tid att torka, men sedan biter inte ens avfettning på den.

Min senaste bil som nu närmar sig 6 år i min ägo, blaskar jag på linolja i dörrfalsar, baklucka, trösklar, hjulhus en eller två gånger om året vid hjulbyte (max 30 minuter per gång) och den har helt slutat rosta (nästan obegripligt för en snart 20 år gammal Saab). Råa linoljan tränger in överallt, kvittar om det är fuktigt och hindrar syret och därmed rosten. Kryper bättre än någon annan metod (finns tester). När jag penslar på insidan av falsen på dörren så kryper olja på en dag hela vägen runt till utsidan och upp till dörrlisten. Helt miljövänligt så kvittar om man spiller. Billigt som tusan, köper 10L per gång för under 300kr på Gunnarshögs. Lika bra på huset som till bilen.

• Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.