Byggahus.se

Hur justerar man ett Danderydspass?

1. Keiller
    Husägare · Nivå 10
    Hej! Jag har ett gammalt Danderydspass, 160 långt, liggandes som jag ärvt efter farsan.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20200524_153114122_MP.jpg

Har förstått att det är bra grejer men som det är nu visar det åt helvete fel och är anledningen till att jag inte använt det. Jämför man på t.ex en innervägg, där mitt lilla 100-kronors vattenpass visar "rätt och rakt" så är bubblan nästan utanför glaset.
    IMG_20200524_153224061.jpg

Det finns ju skruvar på flera ställen runt libellerna och jag förutsätter att man ska kunna justera passet men kan någon ge råd på hur man går tillväga?
    IMG_20200524_155517721.jpg

Någon som har tips och/eller råd?

• Laddar…
  2. M
    Medlem · Nivå 11
    Principen är att lossa skruvarna runt hållaren till libellen en aning och sedan lossar du och justerar skruven vid basen av den triangelformade plåtbiten. Fäst igen i omvänd ordning. När du ändrar vinkeln på den triangelformade delen ser du hur du påverkar libellen.

• Laddar…
  3. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 21
    Du släpper på dom som sitter på den lilla "armen" och den där den är fäst då kan du justera, släpp bara så mycket att det fortfarande går trögt. Man kan behöva lossa liiite på den tredje skruven också.

• Laddar…
  4. T
    Medlem · Nivå 16
    Du måste först ha en vägg som är absolut vertikal. Sedan håller du passet emot och ser hur mycket libellen visar fel. Vänd passet så att andra smalsidan ligger an mot väggen och kolla åt vilket håll libellen visar fel nu. Med skruvarna justerar du nu så att libellen visar rätt i båda lägen.

• Laddar…
  5. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Och får du det inte att visa rätt åt båda hållen så har du råkat hitta en vägg som inte är absolut rak, leta vidare. :) :crysmile:

6. H
    Medlem · Nivå 9
    Håll passet i lod mot en vägg,markera uppe och nere med en penna vid kanten av passet,vrid passet och ställ det vid det nedre märket,loda in och gör ett nytt märke uppe,riktiga lodet är exakt mellan de två markeringarna du fått,justera in libellen mitt mellan strecken.horisontella justeringen samma princip.

• Laddar…
  7. Keiller
    Husägare · Nivå 10
    Tack allihopa för snabba och bra svar!
    Nu tar det väl en stund att göra justeringarna men någon omöjlighet verkar det ju inte vara.

Jag återkommer med resultat vid lämpligt tillfälle.

8. T
    Medlem · Nivå 11
    kan tillägga att man behöver ha tålamod när man justerar , man ställer libellen i rätt läge och spänner skruvarna så ändrar den sig och man får börja om (om jag nu minns rätt det var ganska många år sen jag justerade en sån )

9. H
    Medlem Nivå 7
    och när du har justerat klart kommer du att märka att ditt 100 kronors pass som alldeles nyss visade rätt och rakt inte alls visade rätt....

• Laddar…